De Symbioz werd in alle discretie gelanceerd in de zomer van 2024 en staat in het SUV-gamma van Renault tussen de Captur en Austral. In tegenstelling tot de elektrische Scenic is de Symbioz enkel verkrijgbaar als mildhybride of als ‘zelfladende’ hybride, de ‘Full Hybrid’. Voor de zomer van 2025 is die laatste opgevoerd van 145 naar 160 pk. Maar Renault belooft dat hij bijna een halve liter benzine minder verbruikt per 100 km dan vroeger. Te mooi om waar te zijn?
Design
Het formaat van een Scenic, maar dan op benzine
Op technisch vlak neemt de Renault Symbioz het platform van de Captur over, maar dan met een verlengde achterzijde, wat hem een grotere koffer oplevert. Met een lengte van 4,41 m is de Symbioz ongeveer even groot als de huidige Scenic, die tegenwoordig altijd volledig elektrisch is. De Symbioz is dus eigenlijk de spirituele opvolger van de oude Scenic met verbrandingsmotor. Hij is bedoeld voor gezinnen op zoek naar een betaalbare en zuinige SUV, die echter nog niet de stap willen zetten naar volledige elektrificatie. Maar in tegenstelling tot de oude Scenic met verbrandingsmotor is de Symbioz niet verkrijgbaar met 7 zitplaatsen.
De Symbioz heeft een vrij klassiek uiterlijk, maar kan zich wel onderscheiden met enkele opvallende lakkleuren, zoals Ironblauw of Vlamrood. De Franse SUV kan ook rekenen op 18- of 19-duimvelgen met een origineel design.

Gebruiksgemak
Modulaire achterbank
De Symbioz is praktisch in gebruik dankzij zijn talrijke en grote opbergruimtes. Achteraan is de beenruimte zeer correct én modulair dankzij de verschuifbare achterbank (over 16 cm). Dat is een van de grootste sterktes van de Renault Symbioz. De middelste plek achteraan blijft echter nogal krap. De Symbioz neemt namelijk niet enkel de technische basis over van de Captur, die een segment lager staat, maar ook zijn breedte. De extra lengte (+17 cm ten opzichte van de Captur) gaat vooral ten voordele van de koffer. Die biedt een royaal volume en vlakke oppervlakken, waardoor inladen een gemak wordt. De dubbele bodem geeft je ook een volledig vlakke laadvloer wanneer je de achterbank neerklapt.
Google-ecosysteem
De Renault Symbioz deelt een groot deel van zijn basis met de Captur, en dus ook zijn dashboard. Dat betekent een vrij kwalitatief meubilair, met zachte materialen en streepjes stof hier en daar. Ook het geconnecteerde multimediasysteem krijgt van ons een pluim. Het draait op Android Automotive en maakt gebruik van de uitstekende navigatiekaarten van Google Maps, zonder dat je een smartphone moet aansluiten.
‘Magisch’ glazen dak
Als extraatje kan je de Symbioz aankleden met een ‘hightech’ glazen panoramadak. Het heeft geen rolgordijn, maar wel vloeibare kristaltechnologie, waardoor je het met een druk op de knop kan verduisteren of verhelderen (ook in delen). Het systeem heet ‘Solarbay’ en zorgt voor verwondering bij je passagiers als je ermee speelt tijdens het rijden!




Rijervaring
Krachtigere full hybrid dankzij de Dacia Bigster
Naast de nieuwe mildhybride benzinemotor (1.3 TCe van 140 pk, samen ontwikkeld met Mercedes) blijft de Symbioz beschikbaar als Full Hybrid. Die aandrijflijn is grondig herzien om hem krachtiger en efficiënter te maken. De Symbioz neemt in feite de hybride motor over van zijn neef, de Dacia Bigster. De 1.6 benzinemotor van 94 pk/148 Nm is vervangen door een modernere 1.8 van 109 pk/170 Nm met directe injectie, een dubbele variabele nokkenas en een elektrische waterpomp. Het gecombineerde vermogen stijgt van 141 naar 156 pk.
Het vermogen wordt nog steeds overgebracht via de speciale transmissie met klauwkoppeling die in alle hybrides van de Renault-groep zit (met 4 versnellingen voor de benzinemotor en 2 voor de elektromotor, voor een totaal van 15 combinaties). Ondanks het extra vermogen kondigt Renault een lager officieel verbruik aan: 4,3 l/100 km, in plaats van 4,7. Deze krachtigere hybride motor geeft de Symbioz ook meer trekvermogen: 1.000 kg in plaats van 750 kg voor de oude Full Hybrid.
Hoeveel verbruikt de Renault Symbioz E-Tech 1.8 160 pk?
In de praktijk rijdt deze hybride aandrijflijn soepel bij een rustig rijgedrag, maar de transmissie blijft haperen en schokken als je nerveuzer rijdt. De prestaties gaan er wel sterk op vooruit (0-100 km/u in 9,1 seconden tegenover 10,6 seconden voor de Hybrid 145). En ook het compromis tussen comfort en wegligging blijft een sterk punt van de Symbioz.
De grotere benzinemotor laadt de batterij ook sneller op, en er is meer energie om mee te spelen (1,4 kWh tegenover 1,2 kWh voor de oude versie). Dat betekent dat je vaker in de elektrische modus kan rijden, zowel in de stad als buiten de bebouwde kom. Het verbruik van de Renault Symbioz Hybrid 160 in de praktijk is zeer laag: wij konden een minimum van 4,1 l/100 km meten op een randstedelijk traject, en een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km, al was dat met maar zeer weinig snelwegkilometers. Daar stijgt het verbruik eerder naar 6 tot 6,5 l/100 km. Dat is niet veel minder dan vroeger, maar het blijft zeer redelijk, vooral gezien de verbeterde prestaties die je krijgt.

Budget
Hoeveel kost de Renault Symbioz Full Hybrid 160 pk?
Voor het extra vermogen en het lagere verbruik van deze nieuwe hybride Renault Symbioz betaal je maar een klein beetje extra: + 300 euro. De Symbioz Full Hybrid 160 heeft nu een vanafprijs van 30.600 euro, met een al deftige basisuitrusting: automatische airco en een achteruitrijcamera krijg je standaard, maar geen GPS of lichtmetalen velgen. De prijs is correct voor het segment, maar wel wat hoger dan de Dacia Bigster Full Hybrid. Die heeft dezelfde motor, maar is een stuk groter en biedt veel meer ruimte…
Verdict
Deze nieuwe hybride motorisatie zorgt niet voor een veel lager verbruik, maar de Symbioz Full Hybrid is wel krachtiger geworden zonder een druppel meer benzine te drinken. Daarmee is Renault dus in zijn opzet geslaagd. Vooral omdat deze verbetering geen grote impact heeft op de prijs (een verschil van slechts 300 euro). De Full Hybrid 160 betekent dus een positieve evolutie voor de Symbioz, die een zeer polyvalente en geslaagde gezins-SUV blijft. Hij vinkt dus alle vakjes af voor jonge gezinnen op zoek naar een praktische en zuinige auto voor elke dag.