Niet zo lang geleden leken ultrasnelle laadtijden voor elektrische auto's nog pure sciencefiction. Maar in 2025 zijn ze een realiteit! Na de Smart #5, die we konden meten met 18 minuten laadtijd van 10 tot 80%, en in afwachting van de BMW iX3, die in 10 minuten 350 km rijbereik wil bieden, is het nu Xpeng die indruk maakt met bijzonder snelle, maar ook realistische laadprestaties.
Voor modeljaar 2025 krijgt de Xpeng G6 een lichte facelift, beperkt tot een vernieuwde lichtsignatuur aan de voorzijde. Binnenin zijn de aanpassingen opvallender, met gemoderniseerde elementen en een hogere afwerkingskwaliteit. Maar de belangrijkste verbeteringen zitten onder de huid: het platform en de technische specificaties.



Prijs en WLTP-rijbereik Xpeng G6 2025
Aanvankelijk gebruikte de Xpeng G6 NMC-batterijen in de versies met het grootste rijbereik. Nu schakelt het merk volledig over op LFP-batterijen. Daardoor veranderen zowel de batterijcapaciteiten als de WLTP-cijfers. De Standard Range met 68,5 kWh haalt voortaan 480 km (vroeger 66 kWh en 435 km), terwijl de Long Range met 80,8 kWh goed is voor 525 km (vroeger 87,5 kWh en 570 km). Ook de Performance-versie met vierwielaandrijving en dezelfde grote batterij ziet zijn rijbereik licht dalen naar 510 km in plaats van 550 km. De instapversie wordt vanaf het eerste kwartaal van 2026 in België aangeboden vanaf 41.490 euro, ondanks een zeer complete uitrusting. De Long Range kost 46.990 euro en de Performance-versie vraagt 5.000 euro extra.
| Standard Range | Long Range | Performance | |
|---|---|---|---|
| Batterij | 68,5 kWh | 80,8 kWh | 80,8 kWh |
| Rijbereik | 480 km | 525 km | 510 km |
| Laadsnelheid | 382 kW | 451 kW | 451 kW |
| Vermogen | 252 pk | 297 pk | 487 pk |
| 0-100 km/u | 6,7 s | 6,7 s | 4,1 s |
| Prijs | €41.490 | €46.990 | €51.990 |

Reëel verbruik Xpeng G6 2025
Voor deze test namen we de Xpeng G6 Performance onder handen bij herfstweer met temperaturen tussen 10 en 15 graden. Geen ideale omstandigheden voor batterijen, maar ook niet extreem ongunstig. Onze testwagen, gehomologeerd met een gemiddeld verbruik van 18,4 kWh/100 km, presteerde echter uitstekend. De vorige bestuurder klokte op de laatste 100 km af op een gemiddelde van 16,2 kWh/100 km (op basis van boordcomputerdata). Bij onze eigen ritten viel vooral het lage stadsverbruik op: amper 15,3 kWh/100 km, terwijl veel modellen bij korte ritten net iets meer verbruiken. Goed voor een reëel rijbereik van ongeveer 530 km. Ook buiten de stad bleef het verbruik gunstig. Op de snelweg bleek de G6 echter minder efficiënt: met passagiers en bagage noteerden we een gemiddeld verbruik van 22,5 kWh/100 km. Dat komt neer op zo’n 360 km reëel rijbereik onder herfstomstandigheden.


Hoe snel laadt de Xpeng G6 écht?
Gelukkig wordt het iets lagere snelwegrijbereik ruimschoots gecompenseerd door de indrukwekkende laadprestaties van het nieuwe 800V SiC-platform. De batterij ondersteunt nu 5C in plaats van 3C, wat betekent dat ze tot vijf keer haar capaciteit kan laden. De vorige G6 haalde al 280 kW, wat toen al boven het gemiddelde lag. De nieuwe versie overklast dit met gemak en haalt tot 451 kW. Dat betekent een laadtijd van 10 tot 80% in slechts 12 minuten. Althans, op papier.



12 minuten van 10 tot 80%: ook in de praktijk?
En in de praktijk? Die 451 kW zal je niet snel kunnen halen in België, Frankrijk of Nederland, want laadstations van +400 kW zijn nog zeldzaam. Voor onze test trokken we naar een ultrasnelle laadpaal tot 400 kW. Met een voorverwarmde batterij en 4% resterende lading, steeg het laadvermogen binnen 2 minuten naar 385 kW. Daarna daalde het geleidelijk tot 235 kW bij 80% lading, wat nog altijd het maximum is van veel concurrenten. Indrukwekkend! Het resultaat: effectief 12 minuten om van 10 naar 80% te laden. Ter vergelijking: de meeste rivalen doen daar 25 à 30 minuten over. In die tijd is de Xpeng al van 10 tot 100% opgeladen. Tijdens een andere laadsessie met een koude batterij waren we ook onder de indruk van een oplaadtijd van slechts 5 minuten om van 3% naar 30% batterijniveau te gaan.


















