Met een lengte van 4,70 m en een breedte van 1,92 m profileert de Smart #5 zich als een nog relatief onbekende concurrent voor de Tesla Model Y en zijn traditionele alternatieven. Naast zijn opvallende uitstraling, genereuze binnenruimte, verzorgde afwerking en premium uitrusting, is ook zijn comfortabele WLTP-rijbereik een van zijn beloofde kwaliteiten. Zullen we dat samen eens controleren op Belgische wegen achter het stuur van de krachtige Brabus-versie?
Prijs en WLTP-rijbereik Smart #5 Brabus
In de bodemplaat van de Smart #5 zijn twee batterijpakketten beschikbaar. De instapversie Pro beschikt over een al vrij ruime batterij van 76 kWh (waarvan 74,4 kWh bruikbaar). Ter vergelijking: dat komt overeen met de kleine batterij van de grote zevenzits-SUV Kia EV9, die meer dan vijf meter lang is. In de Smart #5 zorgt deze batterij voor een WLTP-rijbereik van 465 km. Dat is interessant voor een catalogusprijs van 46.700 euro.
De vijf andere uitvoeringen krijgen allemaal de grote batterij van 100 kWh (waarvan 94 kWh bruikbaar). Afhankelijk van de gekozen aandrijving varieert het WLTP-rijbereik van de Smart #5 van 540 km (voor de vierwielaangedreven versies, zoals de Brabus die wij konden testen) tot 590 km (voor de achterwielaangedreven versies). De prijzen voor deze varianten met groot rijbereik schommelen tussen 51.700 euro (Pro+) en 61.700 euro (Brabus).



Wat is het echte verbruik van de Smart #5 Brabus bij sportieve rijstijl?
Bij een vlotte rijstijl, vooral op snelwegtrajecten aan 120 km/u, moet je rekening houden met een reëel verbruik van 27 kWh/100 km met de Smart #5 Brabus. En dat zelfs bij vrij zachte buitentemperaturen (meer dan 15 °C). Dat is dus een vrij hoog verbruik. Alleszins een stuk meer dan het WLTP-normverbruik van 19,9 kWh/100 km. Anderzijds leveren de twee elektromotoren samen wel 475 kW/646 pk en 710 Nm koppel! De sprint van 0 naar 100 km/u duurt dan ook slechts 3,8 seconden. Dat is zelfs sneller dan een BMW M2 2025, zonder dat het zo aanvoelt. Alles is dus relatief...
Bovendien staat deze sportieve versie op grote 21-duims velgen met brede banden (255/40) en weegt hij met zijn forse batterij bijna 2,4 ton (2.378 kg leeggewicht). Hoe dan ook, met een werkelijk verbruik van 27 kWh per 100 km haal je met de 94 bruikbare kilowattuur van de batterij maximaal zo’n 350 km. Dat is ver verwijderd van de beloofde 540 km. Gelukkig geniet de 800 volt-architectuur van de Smart #5 van... bijzonder snelle laadtijden!


Hoe snel laadt de Smart #5 in de praktijk?
In theorie kan de Smart #5 tot 400 kW aan laadvermogen in gelijkstroom aan, op voorwaarde dat je een laadpaal vindt die dat kan leveren. Enkel de ‘Pro’-versie met de kleinere batterij accepteert maximaal ‘maar’ 150 kW. De grotere batterijen kunnen echter in minder dan 18 minuten van 10 naar 80 procent geladen worden! Voor een batterij van 100 kWh is dat indrukwekkend.
En in de praktijk blijkt die laadsnelheid ook effectief haalbaar op de laadpunten die we onderweg tegenkwamen. Zo kwamen we met 10 procent batterij aan bij een Ionity-laadpunt. Na amper 10 minuten laden hadden we alweer 63 procent beschikbaar! En aangezien we wat tijd hadden (en een lange rit voor de boeg), bleven we aangesloten tot 100 procent. Dat duurde slechts een goed kwartiertje extra. In totaal zaten we dus in minder dan 30 minuten terug van 10 naar 100 procent met onze grote batterij van 100 kWh!
Bij een tweede poging aan een snellaadpaal en met iets minder tijd, konden we van 19 naar 40 procent laden in amper 6 minuten, voldoende om onze rit zorgeloos te vervolgen.



Wat is het reële gemiddelde verbruik van de Smart #5 Brabus?
Met een meer anticiperende rijstijl en minder snelwegkilometers kan het reële verbruik van de Smart #5, zelfs in Brabus-uitvoering, dalen tot rond de 22 kWh/100 km. Dat komt neer op een werkelijk rijbereik van ongeveer 430 km. Over de volledige testweek kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 24,3 kWh/100 km. Onder die omstandigheden bedraagt het reële rijbereik zo’n 385 km. Dat blijft minder dan de beloofde 540 km. Maar als je onderweg een snellader tegenkomt, hoeft dat dankzij de efficiënte laadsnelheid van zijn 800 volt-platform geen groot probleem te zijn.












