Of het nu is door de strapatsen van de CEO, of omdat je gewoon liever een auto hebt met fysieke knoppen: er zijn steeds meer redenen om Tesla links te laten liggen bij de keuze van je volgende elektrische wagen. De concurrentie heeft zijn achterstand dan ook op bijna elk vlak goedgemaakt! De Tesla Model Y is sinds zijn recente facelift verkrijgbaar vanaf 45.990 euro. Welke praktische elektrische SUV’s zijn er nog voor een vergelijkbaar budget?
Het Franse alternatief: Renault Scenic E-Tech
De Renault Scenic is geen klassieke monovolume meer, maar een elektrische gezins-SUV. Wat niet wegneemt dat het nog steeds een erg praktische auto is, met een ruim interieur en een grote koffer (545 tot 1.670 liter). Bovendien is hij in de basis nog een stuk goedkoper dan de Tesla Model Y: vanaf 39.950 euro voor de Comfort Range (60 kWh, 430 km autonomie). De Long Range (87 kWh) biedt zelfs tot 623 km autonomie voor 46.950 euro. Als kers op de taart zijn we ook fan van het interieur van de Renault Scenic E-Tech, dankzij een goede ergonomie (met fysieke knoppen voor de airco!) en een zeer capabel infotainmentsysteem van Google.



De designkeuze met supersnel opladen: Hyundai Ioniq 5
De Hyundai Ioniq 5 kreeg onlangs een facelift, maar aan het avant-gardistische design van het model werd niet al te veel geraakt. En ook het interieur blijft even flexibel en praktisch als voordien. Wel interessant is dat de batterijen nu groter zijn geworden (60 tot 80 kWh netto), en dat ze vooral nóg sneller opladen dankzij hun 800 V-architectuur (10-80% in 18 minuten)! De prijzen van de Ioniq 5 beginnen bij 46.499 euro, of 50.499 euro voor de versie met de grote batterij. Die haalt ook een WLTP-autonomie van maximaal 570 km. Als alternatief zou je ook voor de Kia EV6 kunnen kiezen, een SUV-coupé met dezelfde techniek, maar die kost minstens 49.990 euro.



De (betere?) Chinese kopie: Xpeng G6
We moeten het niet onder stoelen of banken steken: het design van de Xpeng G6 is ongetwijfeld ‘geïnspireerd’ op de Tesla Model Y. Al was het Chinese merk wel eerder met zijn doorgetrokken lichtstreep op de neus! Het was al een zeer capabele SUV bij zijn lancering, maar intussen is er een update van het model verschenen. Die biedt een nog hoogwaardiger interieur en vooral een nieuwe 800 V-batterij met bizar snelle laadtijden. De klassieke laadstop van 10 tot 80% neemt nu nog maar 12 minuten in beslag (tot 452 kW DC)! Maar net als bij Tesla moet je hier rekening houden met een minimalistisch interieur, waarin je alles via het scherm moet bedienen… De prijzen beginnen bij 46.990 euro.



De nuchtere keuze: Opel Grandland Electric
De keuze aan middelgrote elektrische SUV’s bij Stellantis is reuze, want je zou ook voor de Peugeot E-3008 of E-5008 kunnen kiezen. En dan verwachten we binnenkort nog de nieuwe Citroën C5 Aircross, Jeep Compass, Lancia Gamma, enzovoort. Wij kiezen echter voor de gulden middenweg: de Opel Grandland Electric. Die houdt het midden tussen de E-3008 en E-5008 qua formaat, met een klassieke SUV-vorm, 5 zitplaatsen en een ruime koffer (550 tot 1.645 liter). Bovendien zijn de prijzen redelijk: vanaf 43.990 euro voor de versie met 73 kWh en 521 km autonomie. Maar er zijn ook grotere batterijen (83 of 97 kWh) en zelfs een versie met vierwielaandrijving beschikbaar.



Het lifestyle-alternatief: Smart #5
De grootste Smart aller tijden is gemaakt voor liefhebbers van technologie en avontuur. Zijn hippe design geeft hem niet enkel een robuuste uitstraling, zijn blokvorm maakt ook heel wat plaats vrij aan boord! Het dashboard van de Smart #5 wordt gedomineerd door drie grote schermen, maar daar moet je ook alle voertuiginstellingen mee bedienen. De prestaties zijn minstens even indrukwekkend: een batterij van 76 of 100 kWh en tot 590 km. De grote batterij heeft ook een 800 V-architectuur, wat supersnel opladen mogelijk maakt: 10 tot 80% in 18 minuten. De prijzen beginnen bij 46.700 euro.


