De Jeep Compass krijgt een volledig nieuwe look en gaat zijn 3de generatie in! Net als zijn neven, de Citroën C5 Aircross, Opel Grandland en Peugeot 3008, zet de Amerikaanse SUV in op multi-energie en een assertievere stijl dan ooit tevoren.
De 3de generatie van de Compass oogt zowel robuuster als moderner, maar behoudt de kenmerken die hem een echte Jeep maken. Hij heeft bijvoorbeeld nog steeds een grille in zeven stukken, zwarte trapeziumvormige wielkasten en een uitgesproken rechte vormgeving. Tegelijkertijd wordt hij ook moderner. Hij krijgt een grille die verlicht kan worden en een lichtsignatuur die over de hele achterklep loopt. Deze nieuwe Jeep Compass is ook 10% aerodynamischer dan vroeger, deels dankzij een actieve klep in de voorbumper, luchtkanalen in de wielkasten en een volledig vlakke bodemplaat.





De Jeep Compass nog steeds even op zijn gemak op als naast de weg
Deze nieuwe generatie Jeep Compass is ook groter dan voorheen. De Amerikaanse SUV meet nu 4,55 m in de lengte, 1,9 m in de breedte en 1,7 m in de hoogte. Hij staat ook op een wielbasis van 2,8 m. Wat de bodemvrijheid betreft: deze bedraagt 200 mm, waardoor hij een naderingshoek van 20°, een breakoverhoek van 15° en een vertrekhoek van 26° heeft. Jeep vermeldt ook dat hij door water kan rijden met een diepte van 470 mm. De vierwielaangedreven varianten hebben zelfs een iets grotere bodemvrijheid en specifieke bumpers. Deze bijzonderheden geven de Jeep Compass 4×4 een naderingshoek van 27°, een breakoverhoek van 16° en een vertrekhoek van 31°. En terwijl de "Hill Descent Control" alleen standaard is op de vierwielaangedreven versies, is het "Selec-terrain" systeem standaard op alle versies van de nieuwe Jeep Compass.





Meer technologie en ruimte
In het interieur van de nieuwe Jeep Compass vinden we een nieuw dashboard, met op alle varianten een nieuw digitaal instrumentenpaneel van 10 inch en een centraal scherm van 16 inch. De Amerikaanse SUV heeft ook standaard een 40/20/40 achterbank en niveau 2 autonoom rijden. Optioneel kan hij worden uitgerust met een head-up display, semi-automatische rijstrookwisseling en led matrix-koplampen. Zijn nieuwe afmetingen zorgen ook voor een 45 liter grotere kofferruimte, met een totaalvolume van 550 liter in de 5-zitsconfiguratie. Dit volume is identiek voor alle aandrijflijnen.



Jeep Compass: 3 EV’s, een plug-in hybride en een 48V hybride
De 3de generatie Jeep Compass is gebouwd op het STLA Medium platform van Stellantis. Net als zijn neven kan hij dus gebruikmaken van de e-Hybrid, e-Hybrid plug-in en 3 volledig elektrische aandrijflijnen. Bij de verbrandingsmotoren ontwikkelt de 48V hybride een totaal vermogen van 145 pk, terwijl de plug-in hybride tot 195 pk levert. De elektrische versies van de Amerikaanse SUV beschikken over een voormotor van 213 pk en 345 Nm koppel of twee aandrijfeenheden die samen tot 375 pk ontwikkelen. Deze tweede configuratie kan trouwens rekenen op een nieuwe en krachtigere elektromotor achterin die tot 67 pk en 232 Nm koppel ontwikkelt. De enkele voormotor kan worden gevoed door een batterij van 73 kWh die de Jeep Compass een bereik tot 500 km geeft. Hij kan ook worden gecombineerd met een batterij van 98 kWh, waarmee de Amerikaanse elektrische SUV een maximaal bereik van 650 km heeft. De configuratie met twee motoren kan alleen de grote batterij van 98 kWh krijgen. Eenmaal leeg heeft de Jeep Compass een maximaal laadvermogen van 160 kW bij gelijkstroom om in minstens 30 minuten van 20 naar 80% op te laden. Zijn ingebouwde lader kan tot 22 kW incasseren bij wisselstroom.



Hoeveel zal de nieuwe Jeep Compass kosten in België?
De 3de generatie van de Amerikaanse SUV, die nog steeds wordt geproduceerd in de fabriek in Melfi, Italië, zal in de loop van deze week te bestellen zijn. In België zal de prijs van de Jeep Compass beginnen vanaf 39.650 euro voor de 48V hybride en 46.120 euro voor de elektrische versie. De eerste exemplaren, die in Europa op de markt komen voordat ze naar andere markten gaan, zouden in het vierde kwartaal van 2025 moeten worden geleverd.