De BMW M2 van 2023, de tweede generatie dus, brak radicaal met zijn voorganger, zowel qua stijl, afmetingen en gewicht. Gelukkig bleef de essentie behouden: een explosieve zescilinder-in-lijn, achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak als optie. Al die ingrediënten blijven ook in het nieuwe modeljaar van 2025 aanwezig, met daarbovenop enkele mechanische en elektronische updates. En, niet onbelangrijk: 20 extra paarden om te temmen.
Design - BMW M2 Coupé
Groene reus
Zoals bij vrijwel elk recent BMW M-model, kiest ook deze nieuwe M2 niet voor een ingetogen design. En daar verandert dit modeljaar 2025 niet veel aan, met vooral verbeteringen onder de motorkap en voor het infotainment. Het lijnenspel blijft net als bij het vorige modeljaar erg hoekig, met veel scherpe lijnen en uitgesproken details die doen denken aan een werk van Picasso zijn kubistische periode. Maar objectief gezien kunnen we wel stellen dat deze BMW M2 indruk maakt en, net als de Hulk, meteen duidelijk maakt waar hij voor staat zodra je hem ziet.
En dan hebben we het niet alleen over het “Java Green” van onze testwagen, een van de nieuwe BMW Individual-kleuren die aan het modeljaar 2025 zijn toegevoegd (een optie die wel 5.050 euro kost). De vier uitlaatpijpen (nu standaard zwart uitgevoerd), de gespierde wielkasten, de brede banden op hertekende velgen en het zwarte carbon dak (nog steeds optioneel, goed voor 6 kg gewichtsbesparing op een hoog punt) laten in één oogopslag zien dat deze BMW M2 alleen nog op het (uiteraard groene) licht wacht om zijn paarden los te laten. Wat je echter niet vindt op deze M2 2025 is een ‘ducktail’-spoiler. Dat kenmerk blijft exclusief voorbehouden aan de nieuwe M2 CS, het topmodel van het gamma met zijn 530 pk.
Vernieuwde luchtroosters…
Eens plaatsgenomen achter het stuur, valt het in eerste instantie op hoe vertrouwd alles nog aanvoelt. Maar wie beter kijkt, merkt toch enkele subtiele updates. Zo zijn de centrale luchtroosters vernieuwd. Ze worden nu bediend via fysieke knopjes waarmee je de luchtstroom kan oriënteren door te draaien en te kantelen. Ze voelen wat fragiel aan, maar het werkt wel. Zeker vergeleken met het vaak frustrerende swipen op schermen bij andere moderne modellen.
… en nieuwe stuurwielen
Recht voor de bestuurder is er meer nieuws. BMW ontwikkelde twee nieuwe M-stuurwielen voor de M2. Standaard krijg je het lederen M-stuur met een afgeplatte onderzijde en aangepaste spaken. Uiteraard zijn de bekende rode 12-uursmarkering, de schakelflippers en de twee magische ‘M1’ en ‘M2’-knoppen behouden. Daarmee wissel je met een druk op de knop tussen persoonlijke rij-instellingen.
Wie liever Alcantara in de hand heeft, kan voor de optionele M Alcantara-versie kiezen, met hetzelfde design. Kleurliefhebbers kunnen trouwens ook opteren voor tweekleurige M Sport-stoelen in rood/zwart Vernasca-leder.



Gebruiksgemak - BMW M2 Coupé
OS 8.5 en betere integratie
Een van de grootste technologische updates in deze M2 2025 is het vernieuwde infotainmentsysteem met BMW Operating System 8.5. Het bekende gebogen displayduo van 12,3 en 14,9 inch blijft behouden, maar de software is nu intuïtiever en sneller. Dankzij een speciaal menu onderaan het scherm kan je nu sneller de airco of stoelverwarming bedienen, al blijft dat nog altijd minder praktisch dan ouderwetse knoppen. En die vind je bijna nergens meer in dit interieur. Toch is de ergonomie er volgens ons op vooruitgegaan.
De connectiviteit is uitstekend en de optionele Live Cockpit Professional biedt nu ook Augmented View op het centrale scherm. Kortom, de M2 2025 blijft een echte premiumwagen voor dagelijks gebruik, naast zijn sportieve inborst.
M Traction Control
Op sportief vlak krijgt de M2 natuurlijk zijn vertrouwde M-menu’s mee. Je vindt er onder andere de drift-analyse terug, waarmee je je schuivers kunt beoordelen. Maar ook het bekende ‘Setup’-menu, waarmee je het motorkarakter, de adaptieve ophanging (standaard), stuurrespons, remgevoel en tractiecontrole individueel kunt instellen. De M Traction Control laat je zelfs kiezen uit 10 interventieniveaus, in functie van het gripniveau en van je eigen vaardigheden. Een zeer handige functie waarmee je het karakter van deze brutale Duitser naar wens kan temmen.
4 zitplaatsen en een praktische koffer
Verder blijft de BMW M2 verrassend praktisch in gebruik voor een sportwagen van dit kaliber. Het is uiteraard nog steeds een tweedeurs coupé, wat de toegang tot de achterbank niet echt vergemakkelijkt. Toch biedt hij voldoende ruimte voor vier volwassenen, ook al zijn de achterste zitplaatsen niet bijzonder ruim gezien de buitenafmetingen die nu bijna 4,60 m bedragen (4,58 m om precies te zijn), tegenover slechts 4,47 m voor de eerste M2, ter herinnering. Maar ze zijn er wel, en dat is al iets. Met een koffervolume van 390 liter toont de bagageruimte zich bovendien vrij ruim en praktisch, zeker in vergelijking met de eerder beperkte opbergmogelijkheden van sportieve coupés zoals de Alpine A110 R70 of de Lotus Emira. Ter vergelijking: de Duitse rivalen in hatchback-formaat, de Mercedes-AMG A 45 S en de Audi RS3 Sportback, bieden ook geen grotere koffer (370 liter voor de AMG en slechts 282 liter voor de Audi).



Rijervaring - BMW M2 Coupé
480 pk en 600 Nm
Zoals eerder vermeld, naast de komst van OS 8.5 om het infotainmentsysteem aan te sturen, is de andere grote verbetering die BMW doorvoert bij deze nieuwe versie van de M2 de toevoeging van 20 extra pk’s aan de renstal. Van 460 pk bij het vorige modeljaar stijgt de 3.0 zes-in-lijn TwinPower Turbo nu naar 480 pk. Een eerder symbolische dan echt noodzakelijke evolutie. Eerlijk gezegd hebben we tijdens het rijden met de vorige versie nooit gedacht dat we wat motorvermogen tekortkwamen in bepaalde situaties… Integendeel zelfs, gezien het vrachtwagenachtige koppel dat toen al de achterbanden constant op de proef stelde. En dat is met modeljaar 2025 nog "erger" geworden, aangezien het maximale koppel nu stijgt van 550 Nm naar 600 Nm. Of toch op de modellen uitgerust met de standaard achttraps M Steptronic-automaat, zoals onze testwagen. Bij de manuele versnellingsbak blijft het koppel beperkt tot 550 Nm.
0,1 s sneller… in theorie
Ondanks het extra vermogen blijft de topsnelheid van de M2 beperkt tot 250 km/u, of 285 km/u met het optionele M Driver’s Pack. Ongeacht de gekozen transmissie, zorgt het toegenomen motorvermogen toch voor een 0,1 seconde snellere sprint van 0 naar 100 km/u. Dat komt neer op exact 4,0 s met de automaat of 4,2 s met de manuele versnellingsbak. Of dat is toch de theorie, op een wegdek met veel grip en bij droog weer.
In de praktijk veranderen die sprints vaak in rodeosessies. Zeker bij herfstige omstandigheden, zoals tijdens onze test. En dan heb je veel moed nodig (om het beleefd te zeggen) én scherpe reflexen om het gaspedaal tot 100 km/u vol in te houden zonder een krimp te geven. De neigingen om uit te breken, soms brutaal, blijven immers doorgaan tot voorbij de 80 km/u. Een launch control uitvoeren met een vierwielaandrijver is dan veel rustgevender. Maar tegelijk ook minder bevredigend, dat moeten we toegeven. Dat gezegd zijnde, kan je de elektronische rijhulpmiddelen gewoon ingeschakeld laten. Dat maakt het kunstje uiteraard een stuk makkelijker.
Veelzijdige sportwagen
Afhankelijk van de gekozen instellingen is deze M2 een echte kameleon onder de sportwagens. Met alle parameters op comfort is het een snelle premiumwagen die vlot rijdt en over het algemeen best comfortabel is, ondanks de stevig afgestemde ophanging. Je kan ook overschakelen naar de meer sportieve modi, terwijl je het ESP op de tussenstand “MDM” laat staan. Dan zit je achter het stuur van een aanzienlijk pittigere sportwagen, die meer beheersing vraagt. De prestaties worden ronduit explosief en de zijwaartse sprongen frequenter.
Toch moeten we de verfijnde afstelling van het elektronische stabiliteitssysteem in de MDM-sportmodus een pluim geven. Die laat je toe om spannende drifts te maken bij het optrekken, terwijl de neus over het algemeen in de goede richting blijft wijzen dankzij de beperking van de toegelaten sliphoeken. Tenslotte kan je het ESP ook volledig uitschakelen. Maar zelfs in die stand blijft het mogelijk, zoals gezegd, om de antislipregeling fijn af te stellen in 10 niveaus. Ideaal om, bij voorkeur op afgesloten circuits en niet op de openbare weg, het beest geleidelijk aan te temmen. Dat is bijzonder bevredigend.
Maar eerlijk gezegd heb je al een (zeer) solide rijervaring en uitstekende reflexen nodig om het volledige potentieel van deze M2 te benutten. De relatief korte wielbasis, de brede achterbanden (285/30 ZR20), het totaalgewicht van 1.800 kg en het maximale koppel dat constant beschikbaar is tussen 2.650 en 6.130 o/m vereisen duidelijk enige nederigheid… De M2 moet beteugeld blijven, hetzij via elektronica, hetzij via een koelbloedige en getrainde bestuurder. De vorige M2, die aanzienlijk lichter en minder krachtig was, reageerde meer geleidelijk en was makkelijker te temmen.




Budget - BMW M2 Coupé
Prijs BMW M2 2025
De BMW M2 2025 blijft beschikbaar onder de grens van 80.000 euro, ongeacht de gekozen transmissie. Hij start aan 79.300 euro met de (uitstekende) automatische versnellingsbak. Wie de manuele bak wil, betaalt een kleine meerprijs, maar op dit prijspunt blijft dat verwaarloosbaar: 79.810 euro. Als je boekhouder ernaar vraagt: kiezen voor de versie met drie pedalen verandert ook de CO2-uitstoot van 220 naar 228 g/km. Maar opnieuw, op dit niveau blijft dat eerder symbolisch. Dat komt overeen met officiële verbruikscijfers van respectievelijk 9,7 en 10,1 l/100 km.
Een gemiddeld verbruik dat je ook in de praktijk kan evenaren bij een rustige, ontspannen rijstijl. Maar zodra je het onderste uit de kan haalt van de geblazen 3.0 zes-in-lijn, stijgt dat verbruik snel naar hogere regionen.
Over de hele duur van onze test noteerden we een gemiddeld praktijkverbruik van 14,3 l/100 km. Maar we moeten toegeven dat de vorige bestuurders van deze M2 zich iets gematigder toonden tegenover de lokroep van de zescilinder. Het gemiddelde verbruik sinds de fabriek, zoals weergegeven in de boordcomputer over 8.923 km, bedroeg “slechts” 11,5 l/100 km.
Onmisbare opties op de BMW M2 2025
Standaard is de M2 al degelijk uitgerust. Vooral op dynamisch vlak, met onder andere een M Sport-differentieel en adaptieve M-ophanging. Zoals het een echte BMW betaamt, kan de eindfactuur echter snel oplopen. Dat kan met kleine extra’s (255 euro voor een verwarmd stuurwiel, bijvoorbeeld), met iets grotere opties (2.655 euro voor een carbon dak of 5.210 euro voor het Plus Pack), of met flinke extra’s (14.235 euro voor het M Race Track Pack). Uiteindelijk kwam onze flashy groene testwagen op een totaalprijs, opties inbegrepen, van 95.530 euro.
BMW M2 of BMW M3?
Met een vanafprijs van minder dan 80.000 euro blijft de BMW M2 2025 competitief in vergelijking met zijn rivalen, zeker als je rekening houdt met zijn zescilinder en 480 pk. Een sportieve coupé met achterwielaandrijving zoals de Lotus Emira V6 met 406 pk, start vanaf 119.900 euro. Voor de Toyota GR Supra met zescilinder en 340 pk betaal je ook al meer dan 80.000 euro (81.105 euro). Bij de premium hot hatches is de wat verouderde Mercedes-AMG A 45 S met zijn viercilinder en 421 pk niet veel goedkoper (vanaf 76.472 euro). De Audi RS3 Sportback (vijfcilinder, 400 pk) is dan weer agressiever geprijsd met een starttarief van 69.060 euro.
Maar uiteindelijk zou de grootste concurrent van deze BMW M2 wel eens zijn grote broer M3 kunnen zijn. Die is ook beschikbaar met 480 pk, vanaf 97.500 euro. Voor dezelfde prijs als onze volledig aangeklede test-M2, zou je dus ook met een kaal uitgeruste M3 kunnen vertrekken.
Verdict - BMW M2 Coupé
De BMW M2 2025 blijft een van de laatste echte sportwagens met karakter. Een ouderwetse achterwielaandrijver, afgevuurd door een motor die op elk toerental barst van de kracht. Soms iets té, afhankelijk van de gripomstandigheden. Gelukkig laat de verfijnde afstelling van de rijhulpsystemen toe om het temperament op maat te regelen, met een breed spectrum dat reikt van snelle premiumwagen tot driftmachine.
















