Voor modeljaar 2025, het laatste volledige verkoopjaar van de A110, herschikt Alpine zijn gamma. De nieuwe “GTS”-variant neemt de plaats in van de vroegere A110 S en A110 GT. Die GTS biedt 300 pk en meer luxe dan de standaard-A110, die voorlopig nog steeds beschikbaar blijft met 252 pk. Helemaal bovenaan het gamma prijkt de Alpine A110 R, eveneens goed voor 300 pk, maar flink op dieet gezet. Die is voortaan enkel nog verkrijgbaar als gelimiteerde jubileumversie: de A110 R 70, ter ere van 70 jaar Alpine.
Design - Alpine A110 R
Genummerd plaatje
De A110 R 70 behoudt de belangrijkste kenmerken van de “gewone” A110 R, zoals het intensieve gebruik van koolstofvezel, waardoor hij er wat agressiever uitziet dan het basismodel. Daarbovenop krijgt hij nog een aantal unieke esthetische details. Zo staat het logo voor 70 jaar Alpine op de voorschermen, deurdrempels en hoofdsteunen. Maar het meest exclusieve element bevindt zich in het interieur, onder de middenconsole: een genummerd plaatje dat eraan herinnert dat er slechts 770 exemplaren van deze editie worden gebouwd.
Een "R" in hart en nieren
Verder vinden we alle radicale onderdelen uit carbon terug die de A110 R zijn pure circuitkarakter geven. De meest opvallende bevinden zich aan de uiteinden van de auto: de motorkap en de achterruit. Die achterruit is volledig vervangen door een paneel in koolstofvezel, wat betekent dat de zichtbaarheid achteraan volledig wegvalt. Alpine heeft er bovendien niet voor gekozen om een camera en scherm te installeren als vervanging voor de binnenspiegel – die is er simpelweg niet meer. Nog iets minder gewicht, dus.
Koolstof tot in de wielen
Het gebruik van koolstofvezel stopt niet bij het koetswerk: ook de aerodynamische elementen zoals de voorlip, zijschorten, diffuser en achtervleugel zijn erin uitgevoerd. En zelfs de velgen. De A110 R 70 is standaard uitgerust met 18-duims koolstofvelgen, een extreem zeldzame keuze op de markt. Ze versterken het gevoel van exclusiviteit en dragen ook bij tot het lichtvoetige stuurgevoel. Maar ze zorgen ook voor bezorgdheid in het dagelijks verkeer: koolstofvelgen en Belgische wegen vol putten vormen geen ideale combinatie. Gelukkig bleven de exemplaren op onze testwagen ongeschonden. Toch raden we toekomstige eigenaars aan om een set aluminium velgen aan te schaffen voor dagelijks gebruik, en de koolstofvelgen te reserveren voor trackdays - of zelfs alleen maar voor het moment dat je je collector’s item doorverkoopt. Standaard worden deze velgen omhuld door Michelin PS Cup 2-banden, die het weggedrag nog verder aanscherpen. Daar komen we zo op terug.
Tricolore editie voor verzamelaars
De A110 R 70 is beschikbaar in tien kleuren, zonder meerprijs (wat op zich niet meer dan normaal is, gezien het prijskaartje, maar ook daarover later meer). Denk aan Bleu Alpine, het matte Gris Acier, Orange Acropolis of Rouge Sismique.
Maar Alpine gaat nog een stap verder: binnen deze gelimiteerde oplage bestaan er subseries, met telkens hun eigen vaste kleur. Zo kan je kiezen voor de A110 R 70 Bleu, Blanc of Rouge, elk strikt beperkt tot 70 exemplaren per uitvoering. Ja, het wordt complex, maar beperkte oplages zijn ondertussen een verdienmodel geworden bij Alpine om het enthousiasme voor de ondertussen acht jaar oude A110 levendig te houden. Verzamelaars, opgelet.



Gebruiksgemak - Alpine A110 R
Standaard Sabelt-kuipstoelen en -harnassen
De radicale inslag van deze A110 R 70 voel je meteen wanneer je instapt. Je neemt plaats in kuipstoelen met vaste rugleuning, vastgegespt in een Sabelt-raceharnas. We klagen niet: Sabelt levert topkwaliteit met een sterk compromis tussen steun en comfort. Maar een harnas blijft in het dagelijkse verkeer toch wat onpraktisch. Even vooroverbuigen om links of rechts beter te kijken bij een kruispunt? Vergeet het. Al blijft de stoel zelf comfortabel.
Infotainment uit een ander tijdperk
Nog een detail om te weten vóór je het aankoopcontract tekent: het infotainmentsysteem van deze Alpine is al sinds de herlancering in 2017 nauwelijks veranderd. Ja, Apple CarPlay en Android Auto zijn aanwezig. Maar de scherminterface voelt ouderwets aan, met graphics die je zelfs bij Dacia niet meer terugvindt. Hetzelfde geldt voor sommige fysieke knoppen, zoals die voor de radio, recht uit een Renault van vroeger. Op dit prijsniveau verwacht je toch wat meer verfijning. Vergelijk het bijvoorbeeld met een BMW M2: die kost 40.000 euro minder, biedt een moderne infotainmentervaring én een zescilinder met bijna dubbel zoveel vermogen. Toegegeven, het zijn geen directe concurrenten, maar het toont wel aan dat je met de Alpine een sprong terug in de tijd maakt, ook op vlak van ergonomie.
Het plezier van eenvoud
Dat gezegd zijnde: die ouderwetse eenvoud stoorde ons totaal niet. Integendeel. Zeker nu Alpine zijn productievolume beperkt om te kunnen genieten van vrijstellingen onder de Europese GSR2-regels voor kleine constructeurs. Geen irritante piepjes of overmatige rijhulpsystemen dus. In een Alpine geniet je enkel en alleen van het rijplezier van een echte sportwagen.



Rijervaring - Alpine A110 R
Wat weegt de Alpine A110 R 70?
Dat ‘analoge’ rijgevoel is meteen merkbaar bij het vertrekken. De bedieningselementen zijn precies en natuurlijk, en alles voelt ongelooflijk licht aan. Volgens de officiële cijfers weegt de A110 R 70 1.084 kg rijklaar. Ons testmodel stond op 1.162 kg op het inschrijvingsbewijs – nog altijd indrukwekkend licht in vergelijking met de norm vandaag. Ter vergelijking: de recent geteste Lotus Emira Turbo SE (die, toegegeven, iets groter is) tikte af boven de 1.500 kg.
Chassis eerst, dan de motor
Dankzij zijn lage gewicht biedt deze Alpine indrukwekkende prestaties met een relatief bescheiden motor. De 1,8 liter-turbomotor van Renault is eerlijk gezegd geen wonder van technologie voor zo’n extreme uitvoering. Deze auto draait dan ook vooral om zijn chassis. Maar de viercilinder is ruim voldoende om de lichte A110 aan een hoog tempo voort te stuwen: van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 285 km/u. De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak, die goed past bij het karakter van de wagen. Al zouden we willen dat de schakelpeddels achter het stuur wat groter zijn om ze gemakkelijk te kunnen vinden in scherpe bochten. In automatische modus schakelt de bak netjes volgens het gekozen rijprogramma (Normal / Sport / Track).
De voordelen van een laag gewicht
Rijden met de A110 R 70 betekent niet dat je je moet neerleggen bij een oncomfortabele vering. Ja, de afstelling is sportief (al zijn de dempers instelbaar), maar verrassend leefbaar voor de openbare weg. In sportieve rijomstandigheden is de auto verbluffend efficiënt: de A110 R 70 verandert razendsnel van richting, zonder rolneiging of traagheid. Het is een echte ballerina. De grip in snelle bochten is indrukwekkend. Kortom, een speelse sportwagen die je vol vertrouwen en zonder stress tot het uiterste kan drijven. De Brembo-remmen blijven bovendien doeltreffend, zelfs bij intensief gebruik, dankzij het beperkte gewicht dat afgeremd moet worden. En dan is er nog het verbruik: bij rustige ritten blijf je onder de 8 l/100 km, en ook in sportief gebruik blijft het verbruik binnen de perken. Wij noteerden een gemiddelde van 9,8 l/100 km over de hele testperiode met de A110 R 70.


Budget - Alpine A110 R
Wat kost de Alpine A110 R 70?
Hier raken we een gevoelig punt. Bij zijn lancering begin 2023 overschreed de A110 R al de symbolische grens van 100.000 euro (105.000 euro). Nu alleen de R 70 nog beschikbaar is, stijgt de prijs verder tot 122.500 euro. De prijs blijft identiek voor de drie kleuredities R 70 Bleu, Blanc en Rouge.
En de andere Alpine A110-modellen in 2025?
Voor die prijs krijg je een uitgebreide standaarduitrusting, al moet je het Akrapovic-uitlaatsysteem (4.000 euro) wel apart betalen. Ons testmodel kostte 123.500 euro, inclusief opties. Dat is nog steeds beduidend minder dan de 265.000 euro die gevraagd wordt voor de A110 R Ultime (115 exemplaren), of de 330.000 euro voor de “Bleue” (15 exemplaren). Toch blijft het een flinke som voor een puristische sportwagen. Wie dat bedrag betaalt, moet het potentieel van lichtgewicht techniek en verstelbare demping echt kunnen waarderen. Zo niet, is het een beetje verspilling. Een standaard A110 is er al vanaf 62.500 euro. En de GTS, voor 79.700 euro, biedt ook 300 pk en bijna hetzelfde leeggewicht voor veel minder geld en maakt minder compromissen.
Verdict - Alpine A110 R
De Alpine A110 R 70 is duidelijk bedoeld voor puristen die niet wakker liggen van infotainment of brute motorkracht. Deze lichte sportwagen biedt puur rijplezier en laat zich nauwkeurig en speels sturen. Hij vraagt wel een forse investering. Die prijs valt makkelijker te verantwoorden door de koolstofvelgen dan door de materialen in het interieur. Ieder zijn prioriteiten, natuurlijk. Eén ding staat vast: deze kleine Alpine is de laatste Mohikaan van de "light is right"-filosofie.