Net zoals zijn voorganger in 2019, verschijnt ook de tweede generatie BMW M2 in een meer radicale, gelimiteerde CS-versie. Naast zijn specifieke uiterlijk – met onder meer een kofferklep in ducktailvorm – krijgt deze performantere variant er 50 pk bij en verliest hij 30 kg. Het resultaat? Hij wint 0,2 seconden op de klassieke sprint van 0 tot 100 km/u, die hij nu in slechts 3,8 seconden aflegt. De topsnelheid van deze speciale editie stijgt standaard tot 302 km/u, tegenover 250 km/u voor de gewone M2.

Advertentie
Advertentie

Standaard met M Steptronic

In tegenstelling tot de reguliere M2, waarbij je nog kan kiezen tussen een manuele zesbak en de M Steptronic-automaat met 8 verhoudingen, dwingt de M2 CS je om een automaat te nemen. Ter herinnering: de vorige M2 CS liet je nog de mogelijkheid om voor een manuele versnellingsbak te kiezen. Maar die bleef ook steken op “slechts” 450 pk en 550 Nm. De nieuwe generatie van de BMW M2 CS legt de lat opnieuw veel hoger!

Interieur van de BMW M3 CS met digitaal dashboard en koolstofvezelafwerkingen.
Advertentie
Advertentie

530 pk en 650 Nm voor de M2 CS 2025

De 3-liter zescilinder-in-lijn levert hier 530 pk en 650 Nm. Deze paardenkrachten worden, zoals altijd, enkel via de achterwielen op de weg gebracht. Dat belooft opnieuw pittige driftmomenten op aanvraag. Zeker omdat de M TwinPower Turbo-motor zijn volle potentieel over een breed toerengebied aanbiedt: het maximumkoppel is beschikbaar tussen 2.650 en 5.730 t/min. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 6.250 t/min en de toerenbegrenzer grijpt in op 7.200 t/min. Mocht je boekhouder het vragen, de CO2-homologatie loopt niet al te veel uit de hand: 226 g/km WLTP tegenover 220 g/km voor de M2. Het officiële verbruik schuift dus op van 9,7 naar 10,0 l/100 km WLTP.

BMW M2 drift op circuit met rooksporen, bewolkte achtergrond.
BMW M Power motor onder de motorkap, met high-performance onderdelen en structurele versteviging.
Achteraanzicht van een grijze BMW M2 CS, met vier uitlaten en kenmerkende achterlichten.

1.775 kg en –8 mm

Naast de extra power is gewichtsverlies het andere magische ingrediënt in het CS-recept van BMW. Uiteraard had men met een meer radicale configuratie het gewicht nog veel verder kunnen drukken. Maar zelfs met behoud van een zekere veelzijdigheid (zoals de achterbank), weet de M2 CS toch 30 kg te verliezen dankzij intensiever gebruik van CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof). Het leeggewicht zakt daardoor onder de grens van 1,8 ton: 1.775 kg tegenover 1.805 kg voor de M2. Opvallend zijn ook de standaard gesmede lichtmetalen velgen (19 inch vooraan, 20 inch achteraan), die bijdragen aan een lagere onafgeveerde massa en zo het dynamische rijgedrag van de compacte BMW M verder aanscherpen. Ook het onderstel werd herzien voor meer efficiëntie, onder meer met een verlaagde rijhoogte van 8 mm.

Advertentie
Advertentie
BMW M2 CS-embleem op metallic grijze lak.
Detail van een BMW-wiel met gouden velgen en rode remklauwen, bewolkte lucht op de achtergrond.

Wat kost de BMW M2 CS 2025?

Voor de liefhebbers: wie een exemplaar van de M2 CS 2025 wil bemachtigen, wacht best niet te lang. “Zoals bij de andere speciale edities van BMW M GmbH zal de BMW M2 CS in beperkte oplage worden geproduceerd”, aldus de constructeur. Officieel komt de M2 CS 2025 eind zomer 2025 op de markt. Maar het model is nu al opgenomen in de Belgische configurator. De basisprijs bedraagt 116.950 euro, tegenover 79.300 euro voor een “gewone” M2. Ter herinnering: de vorige M2 CS kostte in 2019 nog 96.500 euro. En ter vergelijking: een BMW M4 start vandaag vanaf 99.550 euro.

Advertentie
Advertentie