Twee weken geleden gaf Subaru ons al een eerste teaser van zijn twee STI-conceptcars voor het salon van Tokio. Nu krijgen we beide modellen in al hun glorie te zien, naast speciale Wilderness-uitvoeringen voor de Forester en Outback. En aan de Performance-B STI Concept te zien, maakt een koetswerkvorm van 15 jaar geleden zijn comeback onder het STI-label…
Laten we beginnen met de conceptcar die ons het meest doet dromen van een volwaardige nieuwe Subaru WRX STI: de Performance-B STI Concept. Die krijgt, net als de WRX STI uit 2007, weer een hatchbackvorm! En hoewel Subaru nog spreekt over een concept, ziet de Performance-B STI er bijzonder productieklaar uit. Niet alleen aan de buitenkant, maar ook vanbinnen, waar we een compleet interieur terugzien, inclusief… een manuele versnellingsbak!
Manuele versnellingsbak en boxermotor
In het persbericht spreekt het Japanse merk ook over een boxermotor en zijn typische symmetrische vierwielaandrijving. Met andere woorden: alle ingrediënten om weer een échte WRX STI te maken, zoals we hem al sinds 2021 niet meer hebben gehad. Maar of Subaru hem ook echt zal bouwen, dat zal afhangen van hoeveel interesse het merk krijgt van potentiële klanten. En dan hebben we het nog niet eens over een Europese introductie gehad… Maar we blijven hopen!

Elektrische Subaru STI voor binnen een paar jaar?
Iets minder zinnenprikkelend, maar misschien wel realistischer op middellange termijn, is de Subaru Performance-E STI Concept. In principe zou je dit als de toekomst van de Subaru WRX STI kunnen beschouwen. Hij heeft ongeveer dezelfde vorm als de Performance-B, maar dan met een veel modernere look, en vooral… een elektrische aandrijflijn. De Performance-E STI moet een goede balans vormen tussen praktisch gemak en een opwindende rijervaring.

Extra ruige Forester en Outback Wilderness
Verder toont Subaru nog twee “prototypes” op zijn stand in Tokio: de Forester Wilderness en de Outback Wilderness. Beide modellen zijn standaard al erg capabel in het terrein, maar het Wilderness-pakket maakt ze nog extra robuust met zaken als extra beschermpanelen, LED-verstralers, terreinbanden en een dakrek voor kayaks of extra uitrusting. De Wilderness-uitvoering kwam ook al naar de vorige generatie van beide modellen, dus vermoedelijk komt hij ook weer naar het nieuwe gamma. Maar mogelijk niet naar België, wegens onze zeer beperkte honger naar wagens van het Japanse merk…
















