Lucid is een van de meest geloofwaardige nieuwe merken van elektrische wagens uit het westelijk halfrond. De berline Lucid Air maakt indruk met zijn prestaties, luxe en kwaliteit, terwijl de SUV Gravity daar nog een flinke portie binnenruimte aan toevoegt. Maar dat zijn twee luxemodellen, met prijzen van 88.000 tot ver over de 100.000 euro. Om echt een vuist te maken tegen reuzen als Tesla en BYD heb je een massaproductiemodel nodig. En is dat wat we kunnen zien in de achtergrond van een schijnbaar onverwante aankondiging over autonoom rijden?
Lucid doorbreekt de vloedgolf aan nieuws vanuit Tokio met een aankondiging dat het gaat samenwerken met chipgigant NVidia voor autonoom rijden. NVidia is sinds kort het meest waardevolle bedrijf ter wereld geworden op de beurs dankzij de AI-hype, maar ook op vlak van chips voor de auto-industrie staat het Taiwanese bedrijf sterk. Lucid gaat de Drive AGX Thor-chip gebruiken, die ook al door Zeekr, BYD, XPeng en Volvo ingezet wordt (of zal worden).
Autonoom op niveau 4
Met deze chip moet Lucid in staat zijn om personenwagens te bouwen die tot op niveau 4 autonoom kunnen rijden. Wat dat betekent? Dat je de controle volledig uit handen kan geven en met andere dingen kan bezig zijn tijdens het rijden, zelfs zonder klaar te moeten zitten om weer over te nemen. Ter referentie: Drive Pilot van Mercedes, momenteel het meest geavanceerde autonome rijsysteem in Europa, staat je toe om in druk verkeer even afgeleid te zijn en de auto te laten rijden. Maar dat is dus slechts niveau 3.

Gravity en “toekomstige middelgrote modellen”
Welke auto’s van Lucid gebruik gaan maken van deze NVidia-chip? “Toekomstige middelgrote wagens”! Ja, dat is werkelijk alle info die we krijgen over de Model Y-concurrent van Lucid. Of eerder “concurrenten”, want Lucid spreekt over meerdere modellen in dit segment. Op de teaserafbeelding zien we in ieder geval de Lucid Gravity, die dankzij de NVidia-chips tot op niveau “2++” autonoom zal kunnen rijden (wel nog opletten, maar niet zelf meer moeten sturen). En daarachter, verstopt in de schaduw, zien we een mysterieuze SUV-coupé…
Risicovolle stap
Maar Lucid blijft nog voorzichtig met zijn beloftes over dit nieuwe model. Eerder sprak het merk al over een nieuw, compacter platform dat tegen eind 2026 zijn eerste vruchten zou afwerpen. Dit is echter een cruciale, en zeer risicovolle stap om het bedrijf te groeien. Tesla is bijna kapot gegaan aan het lanceren van de Model 3 en Model Y, want aan het opschalen van de productie zijn er heel wat uitdagingen gepaard. Zeker voor een jong merk, dat vrijwel alles van nul af aan moet opbouwen. We kijken dus uit naar het compactere en hopelijk betaalbaardere model van Lucid… en we duimen dat het merk niet té ambitieus probeert te zijn.

 
 















