Net als zijn kleinere broertje, de Seat Ibiza, krijgt de Seat Arona een tweede facelift om zijn levenscyclus te verlengen. Na zijn eerste opfrisbeurt in 2021 mag de kleinste SUV uit het Seat-gamma, sinds 2017 op de markt, dus nog een paar jaar langer dienstdoen als instap-SUV binnen de Volkswagen-groep.
Met meer dan 750.000 verkochte exemplaren sinds zijn lancering surft de Seat Arona duidelijk mee op de SUV-hype. En ook al werd Seat binnen de Volkswagen-groep lange tijd een onzekere toekomst toegedicht, verkoopt dit model zichzelf nog steeds vlot. Net als de Ibiza krijgt de Arona dus extra tijd om zijn pensioen uit te stellen. Om dat te vieren, krijgt hij een tweede kleine facelift.
Minder guitige blik
De voorzijde krijgt een nieuwe look en neemt afscheid van de kenmerkende ronde extra koplampjes die hem een speels uiterlijk gaven. In de plaats komt een gladder ontworpen bumper en nieuwe LED-koplampen met een herziene lichtsignatuur.



Nieuwe kleuren
De Arona vernieuwt ook zijn kleurenpalet. Voor modeljaar 2026 zijn er drie nieuwe lakken beschikbaar: Liminal, Oniric en Hypnotic. Daarnaast is er nu naast het klassieke Midnight Black ook een nieuwe contrasterende dakoptie in Manhattan Grey.
400 liter kofferruimte
Binnenin blijven de aanpassingen beperkt, aangezien de facelift van 2021 het interieur al grondig moderniseerde. We vinden nog steeds het dashboard met zachtere kunststoffen en een centrale tablet van 8,25 duim (standaard) of 9,2 duim (optioneel). Op praktisch vlak blijft de Arona overtuigen met een ruime kofferruimte van 400 liter (tegenover 355 liter in de Ibiza), ondanks een buitenlengte die beperkt blijft tot 4,15 meter.



Enkel nog benzinemotoren
Diesel- en aardgasmotoren zijn intussen uit het aanbod verdwenen, en ook hybride aandrijflijnen laten voorlopig nog op zich wachten. Voor modeljaar 2026 rijdt de kleine SUV van Seat enkel nog op benzine. In tegenstelling tot de Ibiza is de instapmotor niet de atmosferische 1.0 MPI met 80 pk. De Arona begint meteen met de 1.0 TSI turbobenzine met 95 pk, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Wie wat meer pit wil, kan kiezen voor de 1.0 TSI met 115 pk, die standaard samenwerkt met een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. De sportieve FR-versie vormt de top van het gamma en krijgt de 1.5 TSI viercilinder met 150 pk onder de motorkap.


Prijs en lancering Seat Arona 2026
De vernieuwde Seat Arona wordt officieel gelanceerd in december 2025. In België start het model bij 22.890 euro voor de versie met 1.0 TSI 95 pk en handgeschakelde versnellingsbak. Een aantrekkelijke prijs, zeker als je vergelijkt met de Skoda Kamiq (vanaf 27.290 euro) of de Volkswagen T-Cross (vanaf 27.275 euro) met dezelfde motor. De Dacia Sandero Stepway blijft echter onklopbaar op vlak van prijs. Die kost in zijn nieuwste versie, met 0.9 TCe-motor (90 pk) en handgeschakelde vijfversnellingsbak, slechts 16.190 euro in Stepway-uitvoering, of maximaal 19.090 euro in Stepway Extreme. Zelfs met de krachtigere TCe-motor (110 pk) blijft de prijs netjes onder de 20.000 euro.















