De populairste wagen van Europa van vorig jaar krijgt een grondige update, zowel op vlak van uiterlijk als technologie! Jawel, naast een nieuwe neus profiteren de Dacia Sandero en al zijn afgeleiden van nieuwe uitrusting én verbeterde motorisaties.
Het best verkochte model van het merk, de Sandero, samen met zijn Stepway-variant en de Jogger, zijn ook de eerste Dacia's die uitgerust zijn met nieuwe lichtunits met een hertekende lichtsignatuur, zowel voor- als achteraan. De neuzen van alle Roemenen krijgen daarnaast een nieuwe grille en een hertekende bumper. De achterzijde van de Jogger en Sandero is nauwelijks veranderd, behalve bij de Stepway-variant van die laatste! De verhoogde hatchback krijgt namelijk een nieuwe achterbumper, terwijl de lichtblokken nu met elkaar verbonden zijn via een zwarte strip. Al het zwarte exterieurplastic is voortaan gemaakt van hetzelfde gerecycleerde Starkle-materiaal als bij de Duster. Ook de Jogger maakt gebruik van dit nieuwe materiaal.



Met dank aan de Duster en Bigster
Binnenin krijgen de Sandero, Sandero Stepway en Jogger, naast licht hertekende ventilatieroosters en een nieuw stuur, allemaal toegang tot nieuwe schermen. Het instrumentenpaneel is voortaan digitaal en het centrale scherm heeft nu een diameter van 10,1 inch. Dat laatste werkt bovendien met de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van het merk. Net als de Duster en de Bigster, krijgen de Sandero en zijn Stepway-afgeleide drie YouClip-bevestigingspunten: één op het dashboard, één aan de voeten van de passagier en een derde aan de koffer. De Jogger krijgt er nog een extra in de kofferbak.



Verbeterde benzine- en LPG-motoren én een nieuwe hybride aandrijving!
Alle drie de varianten van de Dacia Sandero krijgen een reeks nieuwe motoren. De instapmotor, een 1.0 driecilinder turbobenzine bij de Sandero Stepway en Jogger, stijgt van 90 naar 100 pk en heet voortaan TCe 100. Ook de Eco-G-motor op LPG wint aan vermogen en levert nu 120 pk. Een andere vernieuwing is dat deze LPG-motor niet alleen beschikbaar blijft met een manuele zesbak, maar voortaan ook te combineren is met een automatische transmissie met dubbele koppeling en zes versnellingen, bedienbaar via schakelpaddles aan het stuur. Tenslotte zal ook de Hybrid 155-aandrijving, die zijn debuut maakte bij de Bigster, beschikbaar zijn onder de motorkap van de Sandero, Sandero Stepway en Jogger. Deze krachtbron levert 155 pk en 170 Nm en zal bij zijn lancering meteen de Hybrid 140 vervangen. Opgelet: bij de Sandero Stepway is deze hybride motor pas beschikbaar vanaf eind 2026. Ondertussen blijven ook de TCe 110-motor in de Stepway en Jogger, net als de kleine instap-SCe 65 in de gewone Sandero, gewoon beschikbaar.



Beter uitgerust dan ooit, maar als optie
De Dacia Sandero, Sandero Stepway en Jogger kunnen voortaan ook uitgerust worden met een reeks nieuwe opties. Om nog moderner en aantrekkelijker te zijn, kunnen de drie Roemenen nu voorzien worden van een inductielader, automatische verlichting, een 360-graden camera en zelfs elektrisch inklapbare buitenspiegels! Alle nieuwe Dacia’s Sandero, Sandero Stepway en Jogger krijgen daarnaast standaard de ingenieuze ‘My Safety’-knop van Renault. We wachten nu nog op de officiële prijzen van deze vernieuwde Dacia Sandero, Sandero Stepway en Jogger.