Vroom

20 MEI 2021

Test: Dacia Sandero, wanneer ‘low cost’ heel vrijgevig wordt

In een wereld waar steeds duurdere nieuwe elektrische auto’s worden aangekondigd gaat de Dacia Sandero tegen de stroom in. Hij is namelijk verkrijgbaar vanaf 8.990 euro. Maar wat krijg je in een auto voor die prijs?

Advertentie
Advertentie

20210520124525daciasandero(1).jpg

Voor zijn ongelooflijke startprijs van 8.990 euro moeten we wel toegeven dat deze Sandero niet heel veel te bieden heeft. Aan de buitenkant kan je maar één kleur kiezen, de bumpers zijn in zwarte kunststof uitgevoerd en je krijgt zelfs geen wieldoppen. In het interieur vind je enkel het strikte minimum: stoelen, een stuurwiel en dat is het zo’n beetje. Kortom, er valt niet te ontkennen dat we ons hier echt in de lowcostwereld bevinden. Zodra je echter kiest voor een iets hoger uitrustingsniveau worden de zaken (veel) aantrekkelijker.

Intelligent verzorgde afwerking

20210520124526daciasandero(2).jpg

Dacia heeft echt werk gemaakt van de algemene presentatie van zijn nieuwe Sandero. Wanneer de lak het hele koetswerk mag bedekken, oogt hij bijna… aantrekkelijk. De dagrijlichten die de hele breedte van de lichtblokken innemen en die doorlopen in een ‘chroomstrip’ op het radiatorrooster geven hem zelfs een beetje karakter. Het design is dus niet onaangenaam voor het oog, maar Dacia is ook niet vergeten om een paar slimme compromissen te sluiten om de kosten te drukken. Zo zijn de velgen bijvoorbeeld niet in lichtmetaal uitgevoerd maar in staal. Ze zijn echter perfect uitgesneden om mooi te combineren met de vormen van de wieldoppen. Dezelfde vaststelling geldt voor het interieur. De algemene presentatie is er aangenaam, maar helaas herinnert het eerste contact met een kunststof of de bediening van de ventilatie je eraan dat ergens moest worden bespaard. Een blik op de factuur volstaat echter om het hem allemaal te vergeven.

Full option low cost

20210520124528daciasandero(3).jpg

We moeten toegeven dat de versie die wij aan de tand mochten voelen een full option was. Maar omdat dit nog steeds een Dacia is, blijven ook de prijzen van de extra uitrusting zeer bescheiden. Zo was onze auto met comfortpack, de ‘dikke’ motor van 90 pk en bijna elke beschikbare optie 14.760 euro duur. Dat is natuurlijk een grote sprong vanaf de startprijs, maar het mag nog steeds worden gezien als een agressief prijskaartje. Vandaag vind je namelijk niet veel andere auto’s voor minder dan 15.000 euro.

Super praktisch

20210520124526daciasandero(4).jpg

Niet alleen is deze Sandero zeer betaalbaar, hij biedt ook intelligente en praktische details. Dat begint bij het dashboard, waarin rechtstreeks een houder voor een smartphone met daarachter een USB-aansluiting is geïntegreerd. We verwijzen ook naar de talrijke haakjes in de koffer en aan het voeteneind van de passagier. We durven erom wedden dat een groot deel van de klanten dit soort praktische attenties verkiest boven een resem sensoren waarmee de auto zich op zijn eentje kan parkeren.

Fijn voor dagelijks gebruik

20210520124527daciasandero(5).jpg

De Sandero is dus niet duur en praktisch, maar hij gedraagt zich ook goed op de weg. Dat is geen wonder aangezien hij zijn platform deelt met de jongste generatie van de Renault Clio. Dit moderne chassis vertaalt zich in een extreem gezond rijdende auto met heel geleidelijk onderstuur. Van dynamiek aan het stuur kunnen we weliswaar moeilijk spreken, maar we moeten erkennen dat hij toch een zeker comfort biedt. Het niet steeds even vlakke wegdek van ons land wordt goed door de ophanging verteerd. Wind- en rolgeluiden zijn weliswaar nog hoorbaar, maar slechts licht en weinig storend bij dagelijks gebruik. Voor een traject van 1.000 kilometer zijn ze misschien wel iets te nadrukkelijk aanwezig, dat geven we toe. De kleine driecilinder van 999 cc is daarentegen zeer discreet in het interieur. Wie heel goed luistert, kan soms nog net de turbo horen fluiten, wat verre van een onaangenaam geluid is.

Uitstekende motor

20210520130825daciasandero.jpg

Bovendien kwijt deze motor zich uitstekend van zijn taak. Hij ontwikkelt veel koppel zodat je gemakkelijk met het verkeer mee kan en hij biedt mooie hernemingen. Ook hij geeft je weliswaar geen dynamische prestaties, maar hij brengt wel een echt gebruikscomfort. Het verbruik blijft binnen de perken. Na onze test lazen we op de boordcomputer 6,1 l/100 km af, wat al bij al redelijk is voor een turbobenzinewagen van dit formaat.

20210520130657daciasandero.jpg
20210520130658daciasandero.jpg

Ons verdict

De Stepway-versie van deze Sandero had ons al overtuigd en deze vijfdeursberline versterkt dat gevoel nog. Voor minder dan 15.000 euro, alles inbegrepen, biedt Dacia een auto met alle nodige uitrusting, die praktisch is en zelfs fijn rijdt. We vragen ons echt af wat je nog meer zou kunnen verlangen…
20210520131123daciasandero.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie