Nee, Chery is niet een van de nieuwe merken die als paddenstoelen uit de grond schieten sinds de Chinese overheid heeft besloten dat het tijd is om de wereld te laten kennismaken met de eigen knowhow op vlak van geëlektrificeerde auto’s. Chery bestaat namelijk al sinds 1997, toen het in alle bescheidenheid begon met het produceren van Seat-modellen onder licentie. Al sinds 2001 exporteert de constructeur zijn wagens buiten China, vooral naar Aziatische en Oost-Europese markten. Daarmee is het al sinds 2003 de grootste exporteur onder de Chinese autobedrijven.
Sinds begin 2025 is ook België aan de beurt, met het merkenduo Omoda-Jaecoo. Maar in thuisland China heeft Chery een pak meer in petto, met maar liefst 12 merken: Chery, Fulwin, Exeed, Lepas, Luxeed, Jetour, iCar, Karry, Omoda, Jaecoo, Exlantix en Aiqar. VROOM trok naar het Chery-hoofdkwartier in Wuhu, China, om te ontdekken of we het bos nog door de bomen kunnen zien…
Wuhu ligt in de provincie Anhui, in het oosten van China, ongeveer 4 uur rijden van Shanghai. Het is slechts een middelgrote stad naar Chinese maatstaven, maar met 1,6 miljoen inwoners is Wuhu bijna even groot als Brussel en Antwerpen opgeteld! Eenmaal ter plaatse is het meteen duidelijk dat Wuhu ‘Chery Town’ is. Overal waar je kijkt, zie je producten van de constructeur, vaak modellen die we in Europa niet krijgen. Of toch: de recent gelanceerde Omoda 9 is in feite de Exeed RX op zijn thuismarkt. En natuurlijk worden er heel wat componenten en technologieën gedeeld tussen de modellen van de groep.
Grote expo met al het nieuwste van Chery
De reden voor ons bezoek is de Chery International User Summit 2025. Of in mensentaal: een internationaal salon waarin alle nieuwe technologieën en producten van Chery worden voorgesteld aan een wereldwijd publiek. En omdat er toch honderden media en dealers aanwezig zijn, maakte Chery ook van de gelegenheid gebruik om de Omoda 4 en zijn sportieve Ultra-versie te onthullen. Daarnaast werd ook de verlenging van de samenwerking met Unicef afgesloten, waarbij Chery 6 miljoen dollar doneert om globaal onderwijs te steunen. En als afsluiter organiseerde de constructeur een festival voor zijn medewerkers en aanwezige gasten.



Exlantix en Jetour voor Europa
Een goed gevulde agenda, dus. Wat hebben we onthouden? Dat Chery werkelijk met alles tegelijk bezig is om te groeien. Laten we beginnen met de auto’s. We hebben in de intro al de 12 merken aangehaald van de groep. Daar komen er nog verschillende van richting Europa. Exeed, dat meer premium wordt gepositioneerd, wordt Exlantix om problemen met Kia te vermijden. (We hebben laten weten dat Exlantix nu ook niet meteen de gemakkelijkste naam is om te onthouden…).
Sommige modellen van het meer avontuurlijke Jetour zouden dan weer als Jaecoo gelanceerd kunnen worden. Vooral de Jetour G700 maakt indruk, want naast zijn robuuste looks (we kunnen de gelijkenissen met de Toyota Land Cruiser niet over het hoofd zien…) is het ook een amfibiewagen! Als demonstratie van zijn capaciteiten, heeft Chery de G700 de 1,5 km brede Yangtze-rivier laten oversteken. Een ideaal voertuig om overstromingen en de klimaatverandering te trotseren?



Hybrides en EV’s gaan grote sprong maken in 2027
Zoals de meeste Chinese constructeurs, zet Chery vooral in op zogenaamde “New Energy Vehicles”. Dat kunnen zowel plug-inhybrides (met minstens 100 km elektrische autonomie) als volledig elektrische wagens zijn. Het is deze categorie die van fiscale voordelen geniet in China, maar ook waarin de Chinezen het sterkst staan ten opzichte van de Westerse constructeurs. En deze NEV’s staan op het punt een flinke versnelling hoger te schakelen!
Waar de meeste Chinese plug-inhybrides (of elektrische wagens met een range-extender) momenteel een totaal rijbereik van 1.200 km of meer halen, wordt dat maar liefst 2.500 km tegen 2027! Met dank aan een combinatie van een grotere batterij, een zuinigere verbrandingsmotor en een hogere algemene efficiëntie in de aandrijflijn.
10-80% in 8 minuten
Over de batterijen gesproken: die worden niet enkel groter, maar ook veel krachtiger. De volgende generatie REEV’s (Range Extended Electric Vehicle) krijgt 800 V-batterijen en kan in 12 minuten van 20 tot 80% bijladen. En de volledig elektrische modellen? Die gaan voor 1000 V, goed voor een snellaadbeurt van 10 tot 80% in 8 minuten! Amper genoeg tijd om een plasje te doen en je kortingsbon te gebruiken in de shop van het tankstation… Al zijn daarvoor natuurlijk ook snelladers nodig die dit vermogen aankunnen. Maar ook daar heeft Chery aan gedacht: de eigen Xunlong-laadstations kunnen tot 1,2 megawatt aan, goed voor 500 km rijbereik amper 5 minuten!



Chery is niet alleen… en doet ook niet alles perfect
Dat gezegd zijnde, is Chery niet de enige die dit soort claims maakt. Ook BYD heeft in China al hybrides met meer dan 2.000 km autonomie, waarvan meer dan 200 km elektrisch. En ook qua laadsnelheden maken de concurrerende merken gelijkaardige claims. Bovendien was niet alle technologie die we te zien kregen even indrukwekkend. De mensachtige robot AiMOGA, die in de toekomst alles zou moeten kunnen, van drankjes inschenken tot je informeren over auto’s bij de dealer, deed niet veel meer dan een voorgeprogammeerde route volgen. En ook het “autonoom rijden” dat we mochten ervaren aan boord van een Luxeed (het luxemerk van Chery in samenwerking met Huawei) verliep niet vlekkeloos… ook al reden we in konvooi en had de politie de wegen afgezet.


Moeten de Europese constructeurs uitkijken?
De conclusie van onze trip richting het Verre Oosten? Dat Chery, en de Chinese auto-industrie in het algemeen, veel sneller aan het ontwikkelen is dan we hier in Europa te zien krijgen. Niet alle ontwikkelingen zijn even nuttig, en ook niet alle producten zijn even origineel ontworpen. Maar waar een Europees merk meerdere jaren ontwikkelingstijd nodig heeft, kan Chery binnen een jaar al een grondige update uitbrengen, of een volledige facelift binnen de twee jaar. En met de steun van de Chinese overheid (Chery is grotendeels in handen van de stad Wuhu en de provincie Anhui) zullen we ongetwijfeld nog veel van Chery te zien krijgen in Europa. Of de constructeur zijn eigen claims zal waarmaken en de grootste van China zal worden? Dat zal de tijd ons leren…













