Het gamma van Omoda bestaat voorlopig uit twee modellen: de compacte SUV Omoda 5, beschikbaar als EV of op benzine, en de grotere Omoda 9 SHS (’Super Hybrid System’, een bijzonder krachtige plug-inhybide). Nog voor eind 2025 krijgen we ook nog de Omoda 7. Daar komt in 2026 een vierde lid bij: de Omoda 4. Die werd eerder dit jaar al in conceptvorm voorgesteld onder de naam Omoda… 3. Maar moederhuis Chery heeft uiteindelijk besloten dat het model een hogere positionering verdient. Een beslissing die last-minute gebeurde, want op sommig promotiemateriaal was de 3 nog te zien… Goed, we hebben het dus over de Omoda 4, een compacte SUV met in principe een aantrekkelijk prijskaartje. Laten we hem eens van naderbij bekijken.
Het designthema voor de Omoda 4 is ‘Cyber Mecha’. Twee woorden die ook, niet toevallig, in een zeer gelijkaardig lettertype zijn geschreven als bij de Cybertruck van Tesla. Toch gaat de compacte SUV uit China niet zo ver als die Amerikaanse pick-up. Hij heeft veel scherpe randjes, maar het algemene silhouet blijft trouw aan de verhoudingen van een crossover uit zijn segment. Welk segment dat precies is? Met een lengte van ongeveer 4,4 meter schommelt de Omoda 4 het B- en het C-segment, met rivalen als de Peugeot (E-)2008 en de Volkswagen T-Roc.
Mini-Urus?
Met toegeknepen ogen zou je hem zelfs een kleine Lamborghini Urus kunnen noemen… en ook dat is niet toevallig. Als we de deur openen om een blik te werpen op het interieur, zien we op de middenconsole een rood klepje met daaronder de startknop. Inderdaad, net als bij een straaljager… en de Italiaanse bolides uit Sant’Agata Bolognese. We zien nog sportieve toetsen, zoals faux-carbon op de middenconsole en deurpanelen, maar voor de rest heeft de Omoda 4 eerder een typisch interieur.

Toch nog een paar knoppen
Het grote centrale scherm dient dus voor quasi alle voertuigfuncties (en krijgt ook ‘Cyber’-geïnspireerde graphics), met volgens het merk zelfs ondersteuning voor games! Verwacht echter geen PlayStation-kwaliteit… Het grote scherm domineert dus het dashboard, maar op de middenconsole en het stuur zijn er wel nog echte knoppen te vinden. De materialen zijn wat zachter dan bij de concurrentie in dit segment, maar over de kwaliteit zullen we pas na enkele jaren een oordeel kunnen vellen.
Benzine, hybride of elektrisch
Helaas lijkt de straaljager-startknop van de Omoda 4 een beetje buiten proporties te staan ten opzichte van zijn prestatieniveau. Of toch voorlopig. In eerste instantie zal hij namelijk een 1.5 T-GDi-benzinemotor onder de kap krijgen, dezelfde als in de Omoda 5. Die levert 163 pk en 230 Nm en zou dus voor redelijke, maar niet verbluffende prestaties moeten zorgen. Een hybride versie en een volledig elektrische Omoda 4 komen later nog, maar of die allemaal naar België komen, is nog niet duidelijk.

Sportieve Omoda 4 Ultra komt eraan!
Daarmee heeft Omoda echter nog niet alles uit zijn mouw geschud. Het merk toont ook al een foto van de Omoda 4 Ultra, een sportversie met een enorme spoiler. Vermoedelijk zal die gebaseerd worden op de elektrische versie, en krijgt hij mogelijk zelfs twee elektromotoren voor flitsende prestaties… We zullen nog heel even moeten wachten op bevestiging daarvan.

Tegen eind 2026 in België, vanaf 25.000 euro?
Geduld zal je trouwens sowieso nog nodig hebben, want de Omoda 4 gaat pas in september 2026 in productie in China. Tegen november of december 2026 zou hij ook in Europa moeten toekomen, net op tijd voor een commerciële lancering voor het Autosalon van Brussel 2027. Nog een dik jaar geduld, dus. De prijzen zijn nog niet officieel bekend (en waarschijnlijk ook nog niet bepaald). Ter indicatie: de Omoda 5 op benzine is verkrijgbaar vanaf 27.900 euro, of 29.900 euro voor de Premium-versie. We gokken dus dat een vanafprijs van onder de 25.000 euro voor de Omoda 4 realistisch moet zijn.