Na de lancering van zijn middelgrote SUV Omoda 5, die zowel elektrisch als op benzine verkrijgbaar is, komt het Chinese merk van de Chery-groep nu met een grote plug-inhybride SUV: de Omoda 9 SHS. Met zijn grote batterij van 34,46 kWh, goed voor 145 km elektrische autonomie, en zijn aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 395 kW (537 pk), wil hij de premium plug-inhybride SUV’s het vuur aan de schenen leggen. Daarvoor zet Omoda ook in op een supercomplete standaarduitrusting, zonder opties. Is deze onklopbare prijs-kwaliteitverhouding genoeg om enkele klanten weg te kapen van de traditionele premiummerken?
Design - Omoda 9 SHS
Omoda en Jaecoo, de twee merken die de Chinese Chery-groep naar Europa heeft gehaald, verhouden zich een beetje tot elkaar zoals Range Rover en Land Rover. Maar natuurlijk wel op een iets lager niveau. Laat ons zeggen dat beide merken, met dezelfde technische uitgangspunten, iets anders zijn gepositioneerd. Jaecoo is het merk voor de avonturiers, met een meer landelijke uitstraling. Omoda mikt dan weer op een meer chic en stedelijk cliënteel. In tegenstelling tot het massieve en hoekige silhouet van zijn neef, de Jaecoo 7 SHS, geeft de Omoda 9 SHS de voorkeur aan de meer trendy look van een SUV-coupé. Net als zijn kleine broer, de Omoda 5.
Formaat van een Audi Q5 Sportback
Met een lengte van 4,78 m speelt de Omoda 9 wel in een hogere categorie dan de Omoda 5 (4,30 m). Daarmee zit hij in het vaarwater van SUV-coupés als de nieuwe Audi Q5 Sportback (4,72 m), de Mercedes GLC Coupé (4,73 m) en de BMW X4 (4,75 m).
Zwart, wit of grijs
Het ontwerp van de Omoda 9 is over het algemeen vrij harmonieus, maar hij straalt geen bijzonder charisma uit. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Meer objectief gezien zijn er vier koetswerkkleuren om uit te kiezen: zwart, wit, lichtgrijs of matgrijs. Alle modellen zijn standaard uitgerust met 20-inch velgen.



Gebruiksgemak - Omoda 9 SHS
Mercedes-achtig
Als je instapt, krijg je wat Mercedes-indrukken te zien. De bedieningen voor de elektrische zetels zitten op de deurpanelen, terwijl het dubbele scherm en de middenconsole met zijn pianozwarte deksel voor het opbergvak ook doen denken aan de interieurs van het Duitse merk met de ster. Er zijn slechtere vergelijkingen om te maken, dat moeten we toegeven. Maar ook hier ontbreekt een echt uitgesproken eigen esthetische persoonlijkheid. Daar staat tegenover dat de afwerking verzorgd is en het interieur standaard met leer is bekleed.
Compleet maar niet foutloos infotainment
Het grote dubbele scherm strekt zich uit over een diameter van 24,6 inch en is voorzien van een laagje Gorilla Glass, dat volgens Omoda krassen moet voorkomen. In gebruik viel vooral een licht gebrek aan reactiesnelheid op (soms moet je meerdere keren op het scherm tikken om het gewenste menu te openen), net als een paar vertaalfouten. Afgezien van deze relatief kleine foutjes krijg je wel Apple CarPlay en Android Auto (met of zonder kabel) en vrij complete menu’s.
Royale uitrusting
Wat het meest in het oog springt, is de basisuitrusting. Die is simpelweg royaal. Een lange optielijst zal je niet vinden bij Omoda. Afhankelijk van of je het glas als half leeg of halfvol ziet, kan je dit natuurlijk als positief beschouwen, of juist als een gebrek aan personalisatiemogelijkheden. Het panoramadak en het head-up display zijn bijvoorbeeld altijd aanwezig, of je daar nu van houdt of niet. Maar deze standaarduitrusting is wel goed nieuws voor klanten die graag met een ‘full option’ rijden. Om je een idee te geven: de achterzetels zijn ook geventileerd en verwarmd, net als de voorstoelen. Ze zijn zelfs elektrisch instelbaar, net als bij een luxelimousine.
Ruim interieur, correcte koffer en V2L-functie
Naast deze royale uitrusting genieten de passagiers op de achterbank ook van veel zitruimte. De koffer is op zijn beurt 660 liter groot. Dat is ruim, maar in de praktijk is de beschikbare hoogte onder de hoedenplank eerder beperkt. De dubbele bodem (niet in hoogte instelbaar) zorgt voor een egale ruimte, maar maakt het dus moeilijk om hoge voorwerpen mee te nemen, gezien de aflopende daklijn. En aangezien dit een hybride is met nog een verbrandingsmotor onder de motorkap, krijg je geen extra frunk. De grote batterij kan wel (standaard, want er zijn geen opties) externe apparaten van stroom voorzien dankzij zijn V2L-functie.



Rijervaring - Omoda 9 SHS
Elektrisch rijden
Op technisch vlak is de Omoda 9 SHS een plug-inhybride SUV met een verbrandingsmotor en drie elektromotoren (twee vooraan en eentje achteraan). In de praktijk is het eerder een elektrische auto die, indien nodig, kan rekenen op een range-extender. Zijn grote batterij van 34,46 kWh levert hem namelijk al een elektrische WLTP-autonomie op van 145 km. Bovendien kan je hem aansluiten aan een DC-snellader (tot 65 kW), waarmee je van 20 tot 80% bijlaadt in ongeveer 30 minuten. De AC-boordlader kan echter maar tot 6,6 kW aan. Gezien de grootte van de batterij, zou 11 kW handiger zijn geweest.
Autonomie Omoda 9 SHS
Als de meer dan 100 reële kilometers elektrisch nog niet genoeg zijn voor je verplaatsingen, dan kan de benzinemotor de batterij tijdens het rijden bijladen. Onder deze optimale omstandigheden bereikt de 1.5 TGSI-benzinemotor dan een thermisch rendement van 44,5%. Met zijn benzinetank van 70 liter kan de Omoda 9 SHS in theorie meer dan 1.100 km aan een stuk rijden.
11 rijmodi, tot 395 kW in totaal
De hybride aandrijflijn van de Omoda 9 SHS maakt gebruik van een drietraps transmissie en kan op 11 verschillende manieren zijn vermogen naar de weg brengen. Als je alle aanwezige motoren optimaal laat samenwerken, laat de hybride SUV maar liefst 395 kW (537 pk) en 650 Nm los op alle vier de wielen! Daarmee zit je na 4,9 seconden al aan 100 km/u, ondanks het gewicht van 2.270 kg.
Meer souplesse dan sportiviteit
In de praktijk is de Omoda 9 SHS echter eerder comfortabel (om niet te zeggen: slap) afgesteld, waardoor je eerder geniet van de souplesse van zijn hybride aandrijflijn, in plaats van zijn flukse acceleraties. De SUV is standaard uitgerust met gestuurde elektromagnetische dempers, die de oneffenheden van het wegdek vrij goed wegfilteren, zonder het zijdezachte gevoel van de luchtvering van de premiummerken te evenaren. Maar de goede geluiddemping van de benzinemotor, de vlotte hernemingen (90 tot 120 km/u in 2,8 seconden) en de soepele reacties van het hybride systeem zorgen voor een aangename en ontspannen rit.

Budget - Omoda 9 SHS
Prijs Omoda 9 SHS 2025 in België
Omoda lanceert zijn ‘superhybride en super-uitgeruste’ SUV-coupé voor een catalogusprijs van 52.900 euro. Daar komt geen cent meer bij, want de rijke uitrusting krijg je standaard mee: lederen bekleding, gestuurde dempers, adaptive cruise control met rijstrookassistent, 360°-camera’s, head-up display, panoramadak, massagefunctie voor de bestuurder, vier verwarmde, elektrisch instelbare en geventileerde zetels, Sony-audiosysteem, instelbare sfeerverlichting, enzovoort.
Wat zijn de concurrenten van de Omoda 9 SHS?
Ter vergelijking: de Audi Q5 Sportback e-Hybrid, met zijn grote batterij (maar kleiner dan de Omoda) van 25,9 kWh, kost minstens 68.750 euro… zonder opties. Met de nodige uitrusting stijgt de prijs van de Audi gemakkelijk tot boven de 75.000 euro. De Corporate-uitvoering, gemaakt voor de fleetsector, kost bijvoorbeeld vanaf 74.300 euro. De Omoda 9 SHS heeft dus een zeer competitieve prijs-uitrustingsverhouding.
Toch moeten er nog stappen worden gezet om de Duitse concurrentie te evenaren, ook al is de Omoda 9 SHS op papier wel interessant. Bovendien: welke klant is bereid om meer dan 50.000 euro neer te leggen voor een model van een merk zonder reputatie, met een dealernetwerk dat nog in volle opbouw is? Ook voor fleetklanten lijken de afzetmogelijkheden beperkt, vooral omdat plug-inhybrides fiscaal de wind niet meer in de rug hebben.
Verdict - Omoda 9 SHS
De Omoda 9 SHS biedt veel voor zijn geld, zowel op vlak van uitrusting als qua autonomie. Maar wie wil er nu echt een plug-inhybride SUV van meer dan 50.000 euro kopen van een onbekend merk? Misschien enkele particulieren die aangetrokken zijn tot de VIP-behandeling die deze SUV biedt, voor de prijs van een plug-inhybride SUV van een generalistisch merk. Een Volkswagen Tiguan e-Hybrid begint namelijk ook al bij meer dan 55.000 euro. Maar de vraag blijft of men toch niet de voorkeur geeft aan een meer gevestigd model, zelfs als dat betekent dat je minder gadgets krijgt voor dezelfde prijs…