all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/13

Omoda 4 Ultra: niet zo heet als gehoopt

De Omoda 4 Ultra heeft de looks van een echte sportwagen, maar onder de motorkap blijft het eerder bescheiden en zuinig. Een gemiste kans?

Geschreven door Yeelen Möller

22 Oktober 2025

Advertentie

Toen Omoda ons een paar dagen geleden de eerste teaser toonde van de Omoda 4 Ultra, de sportversie van de pas voorgestelde “Cyber-SUV”, waren we benieuwd. Zijn grote achterspoiler voorspelde namelijk veel goeds. Zou dit een concurrent worden van de knotsgekke MG4 XPower, die meer dan 400 pk kreeg in de koets van een compacte hatchback? Helaas: Omoda heeft nu het doek gehaald van de 4 Ultra, inclusief zijn specificaties. En die doen ons hart niet meteen sneller slaan…

Als je een compacte SUV lanceert met de “grootste achterspoiler in zijn klasse”, dan hoort daar naar onze mening een bijpassend pittige aandrijflijn bij. Maar de Omoda 4 Ultra houdt het braafjes. Onder de motorkap zit namelijk een zelfladende hybride motorisatie, die een 1.5 T-GDI-benzinemotor van 143 pk en 215 Nm combineert met een elektromotor van 204 pk en 310 Nm.

Vlot, maar niet zo sportief als hij eruitziet

De elektromotor zorgt doorgaans voor de aandrijving, maar het is nog niet duidelijk of de benzinemotor ook de wielen rechtstreeks kan aandrijven. De prestaties zijn in ieder geval vlot, maar niet bloedstollend: 0-100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Dat is ongeveer even snel als de MG3 Hybrid+, een stadswagen van 19.000 euro…

Gele Cupra Tavascan SUV gepresenteerd op een nachtelijk evenement met levendige verlichting. Gele OMODA SUV met opschrift op de achtervleugel, modern en sportief ontwerp.
Advertentie

Dikke bodykit en specifieke kleur

Jammer, want visueel heeft de Omoda 4 Ultra veel te bieden. Die grote achterspoiler gaat gepaard met een volledige bodykit om de SUV het nodige charisma te geven. Denk aan een splitter onder de voorbumper, een diffusor achteraan, dikkere zijschorten en spiegelkappen in carbonlook. De flitsende Electro Yellow-koetswerkkleur is ook uniek voor de Ultra, net als de gele remklauwen.

Performance Sound

Het interieur blijft echter onveranderd, voor zover we kunnen zien, met nog steeds de straaljager-achtige look. De Omoda 4 Ultra krijgt wel een “Performance Sound” wanneer je de sportmodus inschakelt, een klank die opbouwt naarmate de snelheid vordert. We kregen hem al eens te horen tijdens de voorstelling, maar waren niet bepaald onder de indruk.

Sportieve Daihatsu Rocky SUV, podium met paarse verlichting, autovoorstelling. Nieuwe gele elektrische auto gepresenteerd tegen een moderne stedelijke achtergrond.
Advertentie

Ook tegen eind 2026 naar Europa?

Als de Omoda 4 Ultra ook naar België komt, zal dat waarschijnlijk kort na de lancering van de reguliere Omoda 4 komen. Die gaat pas in september 2026 in productie, met een Europese lancering tegen het einde van volgend jaar. Reken op een prijs van om en bij de 30.000 euro voor deze “sportieve” compacte SUV.

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie