De Honda 0 Series werd voor het eerst aangekondigd in januari 2024, tijdens de CES in Las Vegas. Het jaar nadien bracht het Japanse merk een update mee in de vorm van de Honda 0 Saloon en de 0 SUV, twee conceptcars die in 2026 in productie zouden gaan. Nu, tijdens het autosalon van Tokio, staat er opnieuw een variant van de 0 SUV te blinken op de Honda-stand. Maar hij is een beetje bijgewerkt en heet nu Honda 0 α (alpha), met een compactere vorm die zo goed als klaar voor productie lijkt. Al moeten we er nog iets langer op wachten, want Honda spreekt van een lancering in 2027… Wat weten we al over zijn technische details?
Meer fijngeslepen
De Honda 0 α die op het salon van Tokio staat, is visueel maar lichtjes veranderd ten opzichte van het model dat begin dit jaar te zien was op de CES. We zien een aangepaste neus, met een fijnere lichtsignatuur die nu doorloopt naar het midden, en een nieuwe voorbumper waarin er plaats lijkt te zijn voor een nummerplaat. In profiel zijn de verhoudingen ook iets veranderd, waarmee de Honda 0 α iets meer op een productiewagen lijkt. Hij zou ook wat compacter moeten zijn dan de vorige conceptcar, al geeft Honda geen afmetingen mee.
De laadklep is verdwenen van het zijpaneel vooraan, de achterste zijruit is iets groter geworden en de raamlijn lijkt over het algemeen wat hoger en rechter. Achteraan is de achterruit tenslotte iets groter geworden, en is het paneel binnen de U-vormige lichtsignatuur voortaan zwart. De bijzondere vorm van de Honda 0 SUV, met zijn dikke C-stijl en futuristische kont, blijft wel bewaard.

Next-gen elektrisch platform
Maar de Honda 0 α is niet enkel een visuele revolutie. Ook op technisch vlak zou Honda een grote stap hebben gezet ten opzichte van de nogal bescheiden eerste pogingen tot elektrische modellen (we denken aan de visueel knappe maar technisch teleurstellende Honda e, en de eveneens nogal matige e:Ny1…). De kernwoorden voor het nieuwe 0 Series-platform zijn “Thin, Light and Wise”.
“Thin” slaat op een EV-platform dat efficiënt omgaat met de beschikbare ruimte. Dankzij lage batterijpakketten moeten de 0 Series-modellen niet te hoog gemaakt worden, wat scheelt in de binnenruimte en in de stroomlijn. De Honda 0 α SUV zou dan ook een luchtig en flexibel interieur moeten krijgen. “Light” spreekt voor zich: het gewicht zo laag mogelijk houden, wat een positief effect heeft op alles, van prestaties tot rijgedrag en vooral efficiëntie. En “Wise” gaat tenslotte over de geavanceerde hard- en software aan boord, met ASIMO OS als ‘slim’ besturingssysteem.

500+ km autonomie en productie in 2026 of 2027?
Precieze technische details krijgen we nog niet. Honda sprak eerder over een autonomie van ongeveer 300 mijl (483 km) voor de productieversies van de 0 Series Saloon en SUV. Laat ons hopen dat dit om Amerikaanse EPA-cijfers gaat, en dat de WLTP-homologatie wel over de 500 km gaat. Maar dan nog loopt Honda wat achter op de norm van vandaag. Wel zouden de Honda 0 Series-modellen een dergelijk rijbereik halen met een relatief kleine batterij dankzij een efficiënte e-Axle voor de aandrijving.
Voor zekerheid over deze cijfers is het nog even wachten. Begin dit jaar kondigde Honda nog een lancering aan tegen de eerste helft van 2026 voor de 0 SUV. Deze compactere Honda 0 α zou echter pas in 2027 in productie gaan, met als hoofdzakelijke markten Japan en India.


 
 














