Op de Japan Mobility Show 2025 voegt Mazda twee creaties toe aan de lange lijst van al dan niet productierijpe conceptcars die in de Japanse hoofdstad worden voorgesteld: de Mazda Vision X-Coupé en de Mazda Vision X-Compact. Praktisch detail: de “X” spreek je uit als “cross”.
Plug-in hybride crossover-coupé
De Mazda Vision X-Coupé treedt duidelijk in de voetsporen van de iconische sportieve coupés die het merk door de jaren heen heeft ontwikkeld. Maar om mee te zijn met de huidige trends, krijgt deze lange coupé (5,05 m) het silhouet van een crossover. Vandaar ook de “cross” in zijn naam. En hij doet daar nog een schepje bovenop met een geëlektrificeerde aandrijving in de vorm van een plug-in hybride.
Toch blijft Mazda trouw aan zijn erfgoed: de Vision X-Coupé beschikt over een wankelmotor met twee rotors als onderdeel van het aandrijfgeheel. Samen is het systeem goed voor een systeemvermogen van 503 pk en een totale actieradius van 800 km, waarvan 160 km volledig elektrisch.



Wordt dit de volgende Mazda2?
Het tweede studiemodel toont ook een iets hogere rijhouding, maar de compacte afmetingen wijzen eerder in de richting van een stadswagen met avontuurlijke look. Mazda blijft voorlopig vaag over de aandrijving van het Vision X-Compact concept, maar vermeldt wel dat het model slechts 3,83 meter lang is. Ongeveer het formaat van de huidige Mazda2 Hybrid (3,94 meter), dus, die gebaseerd is op de Toyota Yaris en de vorige, intern ontwikkelde Mazda2 heeft vervangen. Is het dus denkbaar dat dit concept de terugkeer inluidt van een volledig door Mazda ontwikkelde compacte stadswagen? Het lijkt alvast een logische volgende stap.



















