Test: Mazda 2 Hybrid, nieuwe neus met Belgisch randje

De hybride stadswagen van Mazda wint aan finesse met een nieuwe neus, getekend door een Belg en met als doel zijn Toyota-DNA te verbergen. We leggen uit...

"

De Mazda 2 Hybrid is en blijft een Toyota Yaris met een andere badge. Maar het is dus ook een uitstekende, zuinige hybride stadswagen."

Advertentie
Advertentie

Bij Mazda leeft de 2 een dubbelleven. Het gamma omvat zowel een 2 die enkel op benzine wordt aangedreven (een puur Mazda-product, dat eind dit jaar echter uit het gamma verdwijnt) als deze 2 Hybrid, die er volledig anders uitziet. Logisch: het is dan ook een Toyota Yaris met een andere badge. Het kleinere Mazda heeft namelijk een partnerschap gesloten met het grote Toyota om deze zuinige hybride uit te lenen, waarmee de gemiddelde CO2-uitstoot van het Japanse merk kan gedrukt worden op hoge boetes van de EU te vermijden. Een verstandige keuze.

Design
Belgisch masker

De Mazda 2 Hybrid werd gelanceerd in 2022, twee jaar na de huidige Yaris. Beide modellen hadden tot voor kort nog een identieke look. Maar vandaag probeert de Mazda zijn Toyota-afkomst te verbergen met een nieuwe voor- en achterzijde, getekend door de Belg Jo Stenuit, de Europese designdirecteur van Mazda. De voorzijde verandert het meest, met een vijfhoekige grille die doet denken aan de andere producten van het merk. Maar natuurlijk blijft de vorm van de Yaris herkenbaar.

Beleving
Groter scherm

Net als de Yaris geniet de Mazda 2 Hybrid van technologische verbeteringen voor modeljaar 2024. De instapversies (Prime-Line, Centre-Line en Exclusive-Line) behouden hun klassieke wijzerplaten, maar de topversies krijgen een digitaal instrumentenpaneel (7 inch in de Homura, 12,3 inch in de Homura Plus), waarvan de personalisatiemogelijkheden vrij beperkt blijven.

Centraal vinden we een aanraakscherm terug van 9 inch (10,5 inch op de Homura Plus). Een grote lacune is het gebrek aan (standaard) GPS, tenzij op de topversie Homura Plus. Voor alle andere varianten moet je dus je smartphone verbinden om je weg te vinden. Gelukkig zijn Apple CarPlay en Android Auto wel standaard, met of zonder kabel.

Krap achterin

Het dashboard is identiek aan dat van de Toyota Yaris, met een sombere aankleding. Om wat meer licht aan boord te scheppen kan je een panoramadak krijgen, maar enkel op de Homura Plus (die het standaard krijgt). De afwerking is van een goede kwaliteit, maar ook na de facelift is er veel hard plastic te voelen, zoals gewoonlijk in dit segment.

Achterin is de toegang niet erg gemakkelijk, maar de been- en hoofdruimte volstaan voor een volwassene van 1,80 m, met een comfortabele en goed gevormde bank. Maar de hoge gordellijn geeft een onaangenaam ingesloten gevoel op de achterbank. En gezien de smalle binnenruimte, is de middelste zitplaats enkel geschikt voor kinderen. De koffer is ook vrij beperkt, met 286 liter aan laadruimte met de achterbank overeind.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Eén motor

Onder de motorkap zit enkel een hybride aandrijflijn, die we al kennen uit de Yaris. Die combineert een 1,5 liter-driecilinder op benzine van 91 pk met een elektromotor. Het geheel levert een totaal van 116 pk en biedt correcte prestaties, zonder dat we hem snel zouden noemen (0 tot 100 km/u in 9,7 seconden). In tegenstelling tot de gefacelifte Yaris, krijgt deze Mazda 2 Hybrid niet de nieuwe motor van 130 pk, al biedt die toch niet veel extra bovenop de versie met 116 pk. Je krijgt hoe dan ook niet veel zin om het gas al te diep in te trappen, want dan doet de CVT-automaat de motor te hard malen.

Deze hybride is dus het fijnst als je het gaspedaal rustig bedient, waarbij de elektromotor en de benzinemotor elkaar goed afwisselen. Het optrekken verloopt schokvrij, ook dankzij die continu variabele transmissie. Toch is de kleine Mazda niet bang voor bochten, dankzij een stijf chassis en goed gecontroleerde koetswerkbewegingen.

Zelfladende batterij

Je moet de batterij ook niet aan een laadpaal of stopcontact opladen: dat gebeurt automatisch, via overtollig vermogen van de benzinemotor en via de recuperatie van remenergie bij het vertragen. De kleine batterij heeft maar genoeg stroom om 2 à 3 km volledig elektrisch te rijden aan lage snelheden, maar hij is wel zeer snel weer opgeladen. De Mazda 2 Hybrid probeert steeds in elektrische modus te vertrekken, waarbij de benzinemotor bijspringt wanneer nodig. Volledig elektrisch haal je een topsnelheid van zo’n 70 km/u, maar enkel met een fluwelen rechtervoet.

 

Prijs
Prijs Mazda 2 Hybrid 2024

Terwijl de 75 of 90 pk sterke Mazda 2 op benzine (die door Mazda zelf wordt gebouwd) 18.000 tot 27.000 euro kost, betaal je voor deze 2 Hybrid van Toyota bijna 10.000 euro meer, met een prijsvork van 27.790 tot 35.690 euro. Niet goedkoop, en zelfs iets duurder dan het oorspronkelijke model, de Toyota Yaris!

Ook de optiepolitiek vinden we storend, waarbij het onmogelijk is om uitrusting à la carte bij te bestellen, met als enige losse optie metallic lak. De uitrusting van deze Mazda hangt dus vast met het afwerkingsniveau, waarbij sommige accessoires (GPS, groot centraal aanraakscherm van 10,5 inch of het panoramadak) enkel beschikbaar zijn op de topversie Homura Plus van meer dan 35.000 euro!

Daartegenover staat wel een bijzonder laag brandstofverbruik, vooral in en rond de stad, waar we onder de 4 l/100 km wisten te zakken. Op de snelweg mag je rekenen op een dikke 5 l/100 km. Op een gemengd traject komt het gemiddelde dus uit op zo’n 4,5 l/100 km. En omdat hij van Toyota komt, is deze hybride ook zeer betrouwbaar, al krijg je minder garantie (nog steeds 6 jaar/150.000 km) dan bij het origineel (Yaris: 10 jaar/200.000 km).

 

Verdict

Deze Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris met een andere badge, en is daarmee eveneens een uitstekende hybride stadswagen, die vooral uitblinkt met zijn zachte rijgedrag en zijn lage verbruik in de stad en in de file. Zijn knappere neus dan bij Toyota zal voor sommigen de doorslag maken, maar rationele kopers zullen merken dat de Yaris iets goedkoper is, meer garantie biedt en een breder gamma heeft, met onder meer een krachtigere versie (130 pk) en een sportiever ogende GR Sport. Ieder zijn meug...

Advertentie
Advertentie
Advertentie