Het merk komt nog maar sinds 2024 naar België via Hedin Automotive, maar het Chinese Xpeng vernieuwt nu al zijn eerste modellen bij ons. Na de grote SUV G9 is het nu de beurt aan de compactere G6, die nog maar vorig jaar in mei werd gelanceerd bij ons, om een facelift te krijgen. Jammer voor de klanten die nog maar net hun Xpeng G6 2024 in ontvangst hebben genomen: die is nu al verouderd. Het gaat dus snel. Wat ook snel gaat: het opladen met deze nieuwe G6 2025. En dat is niet het enige argument waarmee de vernieuwde Xpeng G6 zijn grootste rivaal, de Tesla Model Y 2025, onder druk wil zetten.
Design - Xpeng G6
Design Xpeng G6 2025
Op stilistisch vlak zijn de veranderingen beperkt. De LED-lichtstrook op de neus loopt nu door en wordt gecombineerd met koplampen in een zwarte behuizing. Ook een nieuwe kleur, Stellar Purple, wordt toegevoegd aan het palet. Verder blijft het silhouet vertrouwd: een vloeiende motorkap, een aflopende daklijn, een dakspoiler en een subtiele ducktail-spoiler achteraan zorgen voor wat visuele flair én aerodynamische voordelen. De G6 meet 4,76 m lang, 1,65 m hoog en 1,92 m breed.
(Te) minimalistisch interieur
Binnenin worden de passagiers verwelkomd met leer en alcantara. Het centrale aanraakscherm van 15,6 inch is het epicentrum van een dashboard dat zo goed als geen fysieke knoppen bevat. Wie allergisch is aan touchbediening, zoekt beter verder. De binnenspiegel werkt zowel als klassieke spiegel en als scherm met camerabeeld, dat ook in de regen bijzonder scherp blijft. Achter het stuur zit een 10,25-inch instrumentencluster. Een head-updisplay is er echter niet. De knoppen op het stuur wisselen van functie naargelang het actieve menu, maar zijn niet duidelijk gemarkeerd.



Gebruiksgemak - Xpeng G6
Android Auto en Apple CarPlay standaard
Het gebrek aan fysieke knoppen leidt soms tot verwarrende situaties. Zo bedient de linkerknop op het stuur de airco tijdens het rijden, tenzij de cruisecontrol is ingeschakeld. Die moet je dan weer via de transmissiehendel inschakelen. Maar om de kruissnelheid in te stellen, moet je opnieuw via het stuur. Een typisch Chinese logica die nogal omslachtig is. Gelukkig werken de ramen nog ‘ouderwets’, al kan dat ook via het scherm. Positief nieuws voor wie liever gebruik maakt van vertrouwde apps: Android Auto en Apple CarPlay zijn nu standaard en werken vlekkeloos. Ook het ingebouwde navigatiesysteem is behoorlijk goed.
Massagefunctie vooraan
De voorstoelen bieden verwarming, ventilatie én massage. Achteraan hebben de buitenste zitplaatsen verwarming en voldoende beenruimte, terwijl de middelste plek krapper is, maar wel nog bruikbaar. De sfeer aan boord is aangenaam, met een instelbare sfeerverlichting en een krachtig audiosysteem met 18 luidsprekers. Voorin is er nog steeds geen frunk voor de laadkabels. De elektrische kofferklep geeft toegang tot 571 liter bagageruimte, uitbreidbaar tot 1.374 liter met de achterbank plat (60/40). Op zoek naar een plek om je papieren en losse spullen in op te bergen? Een handschoenenkastje is helaas nog steeds niet aanwezig.




Rijervaring - Xpeng G6
5C LFP-batterij
Het hart van de Xpeng G6 2025 is een 800 V-architectuur met een nieuwe 5C LFP-batterij van 81 kWh. In de geteste Performance-versie wordt die gekoppeld aan twee elektromotoren voor een systeemvermogen van 358 kW (487 pk) en 660 Nm koppel. Daarmee moet hij wel 2,7 ton aandrijven. Toch is hij opvallend vlot: 0-100 km/u in slechts 4,1 seconden. De vierwielaandrijving geeft de voorkeur aan de achteras, wat voor meer rijplezier zorgt.
Rijgedrag naar wens
Wat meteen opvalt, naast de stilte, is de soepelheid van de G6. Het is een erg gemakkelijke auto om te besturen. Hij rijdt vlot, comfortabel en toch pittig. De directe connectie met de weg kan beter, maar het vertrouwen is er wel. De rijmodi beïnvloeden vooral de stuurrespons en gasrespons, zonder grote verrassingen. Pluspunt: de rijhulpsystemen zijn doeltreffend én discreet. Een rustige, aangename rijervaring.
Wat is het reële rijbereik van de Xpeng G6 2025?
De grote troeven van de Xpeng G6 2025 zijn echter zijn autonomie en laadsnelheid. In Performance-uitvoering met 20-inch velgen geeft de WLTP-cyclus een autonomie van 510 km aan. Tijdens onze test rond München met de G6 AWD, inclusief flink doortrekken op de Duitse Autobahnen, bedroeg het verbruik gemiddeld iets boven de 17 kWh/100 km. Een snelle rekensom geeft dan een realistisch bereik van ongeveer 470 km.
Snelladen tot 451 kW!
Daarmee kan je dus rekenen op een realistisch rijbereik van bijna 500 km op een gemengd parcours, en 350 km op de snelweg tussen twee laadbeurten door! En het is vooral het opladen dat supersnel gaat. Xpeng spreekt over een maximaal snellaadvemrogen van 451 kW voor de nieuwe G6. In België zijn zulke laders voorlopig echter nog toekomstmuziek. Voor nu kunnen we stellen dat een laadbeurt van 46% naar 76% op een 300 kW-paal in 7 minuten lukte, met een piek van meer dan 230 kW, wat overeenkomt met ongeveer 150 km autonomie. De sprint van 10 naar 80% in 12 minuten wordt dus binnenkort realiteit. Indrukwekkend.



Budget - Xpeng G6
Hoeveel kost de Xpeng G6 2025?
De Xpeng G6 is scherp geprijsd voor wat hij biedt. De basisversie met 296 pk, achterwielaandrijving en 525 km WLTP-bereik kost 46.990 euro en is al hypercompleet uitgerust. De opties zijn beperkt: metaallak (800 euro) en een elektrisch inklapbare trekhaak (1.190 euro). De geteste Performance AWD kostte 51.990 euro, met als enige optie een andere tint dan het standaard Arctic White. Voor 1.000 euro meer biedt Xpeng ook een Black Edition aan. Verkoop en service gebeuren via Hedin Automotive, dus via een professioneel, vertrouwd netwerk.
Is de Xpeng G6 beter dan de Tesla Model Y?
De belangrijkste concurrent is logischerwijs de Tesla Model Y. En Xpeng positioneert zich daar heel slim tegenover: vergelijkbare prijzen, meer comfort en verfijning, indrukwekkende laadsnelheden. Andere Chinese uitdagers zoals de Zeekr 7X en BYD Sealion 7 bieden gelijkaardige argumenten. Goedkoper? Enkel de Leapmotor C10, maar die speelt in een andere technische klasse. Uit Korea komt er concurrentie van de duurdere Kia EV6, terwijl de Skoda Enyaq (Coupé), VW ID.4 en ID.5 ook meedoen… als je bereid bent meer te betalen.
Verdict - Xpeng G6
Xpeng valt zonder schroom de gevestigde waarden aan met een hoogwaardig, performant en aantrekkelijk product. De G6 is een slimme gezins-SUV die weet te verleiden met een royale standaarduitrusting, sterke actieradius, indrukwekkend laadvermogen, veel comfort en scherpe prijzen. Een Chinees offensief dat het segment serieus wakker moet schudden.













