De nieuwe Jeep Compass straalt meer zelfvertrouwen uit, wat zich vertaalt in een nog uitgesprokener design. Tegelijk wordt deze 3e generatie in alle gevallen geëlektrificeerd: als 48V‑mildhybrid, plug‑inhybride of volledig elektrisch. Bovendien is het standaard een voorwielaangedreven Jeep. Vierwielaandrijving is uitsluitend voorbehouden aan een volledig elektrische variant. Voor deze eerste testrit konden we de BEV‑versie met voorwielaandrijving en de standaardbatterij van 74 kWh uitproberen.
Design - Jeep Compass full electric
Jeep met strakkere lijnen…
De nieuwe Jeep Compass blijft trouw aan de typische contouren van het merk, ondanks de plastic elementen die de iconische zeven sleuven grille nabootsen. De echte luchtinlaat zit nu lager. Die is bovendien actief om de aerodynamica van de SUV van 4,55 m lang, 1,93 m breed en 1,68 m hoog te verbeteren. De luchtstroom kan ook via luchtkanalen langs de wielkasten worden geleid. De Cx‑waarde schommelt tussen 0,29 en 0,30, de beste cijfers ooit voor een Jeep. Voor elektrische modellen is het natuurlijk cruciaal om het energieverbruik op alle mogelijke manieren te beperken.
… en veel licht
Om zijn moderne uitstraling te benadrukken, krijgt deze derde generatie Jeep Compass een optioneel verlichte grille en een doorlopende lichtstrook op de achterklep.
360° bescherming en leuke details
De ontwerpers hebben ook rekening gehouden met gebruikers met een actieve levensstijl. Daarom beschikt de Compass over verstevigde bumpers en een 360° carrosseriebescherming in polymeer, zoals eerder gebruikt op de Jeep Avenger, om krassen te vermijden. Zo laat een pedaal dat afglijdt tijdens het inladen van een fiets minder snel sporen achter op de achterbumper. Verder vind je zowel binnen als buiten kleine verwijzingen naar de Willys-grille en Jeep‑silhouetten.



Gebruiksgemak - Jeep Compass full electric
Robuust en praktisch interieur
Binnenin is robuustheid het sleutelwoord, aangevuld met zachte materialen waar het nodig is. De moderniteit komt onder meer van de twee standaarddisplays: een 10‑inch bestuurdersscherm en een centraal 16‑inch scherm. Jeep heeft geluisterd naar de klanten en de opbergmogelijkheden uitgebreid tot 34 liter in het interieur. Pluspunt: het vak voor de inductielader houdt de smartphone mooi op zijn plaats. De koffer is gegroeid met 45 liter, tot 550 liter onder de hoedenplank (1.561 liter met neergeklapte achterbank). Dat is identiek voor alle aandrijflijnen.
Meer technologie aan boord
Deze nieuwe generatie krijgt standaard een achterbank in 40/20/40‑verhouding en rijassistentie van niveau 2. Optioneel zijn een head‑updisplay, semi‑automatisch wisselen van rijstrook en matrix‑LED‑koplampen beschikbaar.
Riante bodemvrijheid
De Jeep Compass staat op het STLA Medium‑platform van Stellantis voor C- en D‑segment SUV’s, net als onder meer de Opel Grandland en de DS N°8. De Jeep krijgt echter een eigen afstelling van de ophanging. Voor gebruik buiten de gebaande paden biedt hij een grondspeling van 200 mm, een aanrijhoek van 20°, een ramp angle van 15° en een uitrijhoek van 26° met voorwielaandrijving (27°, 16° en 31° voor de 4x4‑versie). Om het rijden op moeilijk terrein te ondersteunen, biedt het Selec‑Terrain systeem standaard Auto, Sport, Snow en Sand/Mud. De rode bedieningsknop daarvoor is onmogelijk te missen.



Rijervaring - Jeep Compass full electric
Jeep Compass 48V, elektrisch of PHEV
Bij de lancering in december 2025 biedt Jeep twee motorisaties: een 1,2‑liter 48V‑mildhybride van 145 pk en een volledig elektrische variant van 213 pk (157 kW) met een batterij van 74 kWh netto. Later volgen een plug‑inhybride 1.6 met 195 pk en een elektrische versie van 231 pk (170 kW) met een batterij van 98 kWh. Die laatste batterij wordt ook gebruikt voor de 4x4‑versie 4Xe met 375 pk (276 kW), uitgerust met een specifieke Jeep‑motor van 49 kW (67 pk) op de achteras. Dankzij een reductiebak levert die tot 3100 Nm onmiddellijk koppel, ideaal voor zwaar terrein.
Comfortabele demping
Wij konden kort rijden met de elektrische Compass van 213 pk met de 74 kWh-batterij. De demping verwerkt de lichte oneffenheden van de Catalaanse wegen bijzonder goed. Een reeks slecht aangeduide verkeersdrempels werd moeiteloos genomen aan 30 km/u. De Compass lijkt dus klaar voor de Belgische wegen… Bij hogere snelheden blijft de 2,16 ton zware SUV stabiel. De elektrische motor biedt correcte prestaties, met 0 tot 100 km/u in 8,5 s, zonder in te boeten aan comfort.
Offroadcapaciteiten
Een korte rit over zanderige ondergrond tussen heuvels, op zomerbanden van 20 inch, moest bewijzen dat het om een echte Jeep gaat. Eerst Sand/Mud selecteren via Selec‑Terrain. Opvallend: wanneer je vertrekt, lijkt de auto even te aarzelen. Dat voelt als een automatische tractietest. Zodra de wielen beginnen te draaien, rijdt de Compass vlot en beheerst verder. Scheuren, sporen en kuilen vormen geen probleem. Op een reeks scheuren in de ondergrond moest hij wel even zoeken, maar de proef werd positief afgesloten. Zonder echte modder of diep zand konden we hem echter uiteraard niet tot het uiterste drijven.
Stellantis-DNA
Bepaalde elementen herinneren eraan dat Jeep deel uitmaakt van Stellantis. Zo wordt het head‑updisplay via een knop in de deur bediend, net zoals bij Opel. Ook kun je de ADAS‑waarschuwingen uitschakelen door 3 seconden op een knop op het stuur te drukken. Via datzelfde stuur activeer je rijassistentie van niveau 2. De bediening is over het algemeen intuïtief. Fijn dat Jeep fysieke knoppen onder het scherm behoudt: handige sneltoetsen voor de belangrijkste functies. Minder fijn: het verbruiksoverzicht vinden is een hele zoektocht. Het geïntegreerde navigatiesysteem reageerde op zijn beurt wat traag. Bovendien heb je na de proefperiode een Connect Plus‑abonnement nodig om het systeem up‑to‑date te houden. Je smartphone koppelen is dan misschien eenvoudiger.
Rijbereik Jeep Compass Electric
De officiële WLTP‑waarde van de elektrische Jeep Compass met 74 kWh bedraagt 500 km. Op de snelweg noteerden we echter een verbruik van 22 kWh/100 km bij een temperatuur van 18°C, goed voor ongeveer 300 km zonder stress. Op het einde van de route, zeer rustig rijdend en met regeneratie in de middelste stand (wat erg natuurlijk aanvoelt), kwamen we uit op 10,8 kWh/100 km over 20 km. Reken gemiddeld op 18 kWh/100 km in realistisch gemengd gebruik. We konden de laadsnelheid niet testen, maar Jeep belooft maximaal 160 kW DC. Daarmee zou je tot 80% moeten laden in ongeveer 35 minuten. Thuis laad je aan 11 kW AC, met optioneel een 22 kW‑lader.



Budget - Jeep Compass full electric
Prijzen Jeep Compass 2025 in België
De Jeep Compass e‑Hybrid start in België vanaf 37.650 euro (Altitude‑versie). De elektrische Compass kost minimaal 44.810 euro. Er is echter een First Edition met onder meer 20‑inch velgen, achteruitrijcamera, elektrische kofferklep, draadloze lader en verwarmde stoelen en stuur vanaf 47.060 euro voor de elektrische versie. Als mildhybrid (met 18‑inch velgen) is de First Edition beschikbaar vanaf 39.650 euro.
Warmtepomp als optie
Er zijn uiteraard verschillende packs en opties die de prijs tussen 750 en ruim 4.000 euro kunnen verhogen. Voor de elektrische versie is vooral de warmtepomp van 950 euro interessant. De prijzen van de Long Range‑versie en de PHEV worden pas eind 2025 verwacht. Voor de Compass 4x4 moet je wachten tot februari 2026.
Verdict - Jeep Compass full electric
Met zijn vernieuwde Jeep‑identiteit brengt de 3e generatie Compass hulde aan zijn voorgangers. Tegelijk vertrouwt hij, met zijn jeugdige energie, op elektrische en hybride technologie. Wie vierwielaandrijving wil, komt automatisch bij een elektrische oplossing uit. Op de weg toont deze SUV volwassen manieren. Dankzij de Jeep‑ophanging, de royale bodemvrijheid en de gunstige aan‑ en uitrijhoeken blijft hij ook geschikt voor ruwer terrein. De Stellantis‑invloeden zijn aanwezig, maar zonder afbreuk te doen aan het uitgesproken Jeep‑karakter.













