Nog niet zo lang geleden was het mogelijk om een auto aan te schaffen met een V10, een V12 of misschien wel een W16 onder de kap, op voorwaarde dat je bankrekening genoeg gevuld was. Een statussymbool dat niet als problematischer werd ervaren dan verschillende keren per jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan. Sindsdien is er echter al veel veranderd. Heel wat luxeberlines en sportwagens hebben moeten downsizen, als ze al niet volledig uit het gamma zijn geschrapt.

Een V10-motor is altijd al exotisch geweest - denk maar aan de Lexus LFA, BMW M5, Dodge Viper en de Porsche Carrera GT. Maar wist je dat er nog heel wat andere modellen een dergelijke motor onder de kap hebben zitten? Het bewijs met deze 5 voorbeelden die, in tegenstelling tot wat je zou denken, niet altijd zijn ontworpen met sportiviteit in het achterhoofd.

1. Ford Excursion

In het begin van het millennium had Ford nog een enorm breed aanbod van giga-SUV's aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, te beginnen met de Explorer en de Expedition. Maar voor zeer grote gezinnen, of voor professionals op zoek naar een enorme laadruimte, was er nog de Excursion. Een monster van 5,7 meter lang die werd aangedreven door de 'Triton' V10 van Ford, met een cilinderinhoud van 6,8 liter! Al kon je ook kiezen voor een bescheiden 5,4 liter-V8...

2. Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale

Ja, er was ook een Alfa Romeo met V10! Een unicum dat ontstond dankzij de samenwerking tussen de Fiat- en Chrysler-concerns. De TZ3 Stradale is in feite gebaseerd op de Dodge Viper, waarvan hij de technische basis overnam, inclusief zijn enorme motor. Onder de motorkap van de Italiaanse supercar ontwikkelde de Amerikaanse motor 600 pk voor een koppel van 760 Nm. Er zijn in totaal slechts 9 exemplaren gebouwd.

3. VLF Force 1

Ondernemer en designer Henrik Fisker heeft niet alleen aan elektrische wagens gewerkt. Het bewijs is deze VLF Force 1, eveneens gebaseerd op de Dodge Viper. Het idee van VLF (voor Villareal, Lutz en Fisker, de drie oprichters van het merk) was om alle gebreken van de Viper recht te trekken, door onder meer zijn chassis van kop tot teen te herzien en te kiezen voor een actieve ophanging. Het was de bedoeling om 50 exemplaren te bouwen voor een prijs van 3 miljoen euro per stuk. Uiteindelijk zijn er slechts 5 gemaakt!

4. VerMot Veritas RS-III

De S85-motor van BMW werd gebruikt in de BMW M5 en M6 van 2005 tot 2010, maar had te maken met een slechte reputatie qua betrouwbaarheid. Toch wist deze bijzondere motor andere nicheconstructeurs te verleiden, zoals VerMot AG, een specialist in sportwagens met een neo-retrostijl. Zo was er de Veritas, die de motor en transmissie overnam van de Duitse sportmodellen. Met een leeggewicht van slechts 1.080 kilo en een vermogen van 507 pk was deze exotische roadster in staat om 347 km/u te bereiken! Er zijn uiteindelijk slechts 3 exemplaren gebouwd, in plaats van de voorziene 30.

5. Ford Shelby GR-1

Het succes van de Dodge Viper is niet aan de aandacht van Ford ontsnapt. Het blauwe ovaal heeft dus ook gewerkt aan een supercar van hetzelfde kaliber. Zo ontstond de GR-1, een project om een nog extremere Ford GT te bouwen, uitgerust met een modulaire V10 in het vooronder (afgeleid van de V8 uit de GT) met een cilinderinhoud van 6,4 liter. De coupé werd getekend door George Saridakis en kon rekenen op een vermogen van 600 pk. Een productieversie van de GR-1 kwam er helaas nooit, vanwege een gebrek aan enthousiasme bij het management van het Amerikaanse merk.