22.710 euro. Dat is de vanafprijs die Toyota vraagt voor de nieuwe Aygo X Hybrid. De kleine hybride stadswagen werd in juni voorgesteld, bij de gelegenheid van de facelift van de Aygo X. Naast de hybride motor, die we al kennen uit de Yaris en Yaris Cross, kreeg de Aygo X daarbij ook een nieuwe neus, een technologische update aan boord en een betere geluidsisolatie. Allemaal zaken die het comfort moeten verbeteren. Maar is het dan nog wel een interessante keuze?
Ter vergelijking: de ‘oude’ Aygo X, die nog steeds in de catalogus van Toyota staat, heeft een vanafprijs van 18.510 euro. Een verschil van maar liefst 4.200 euro dus, wat in dit segment kan tellen. Toch maakt de nieuwe Aygo X Hybrid dat deels goed door standaard als Pulse-uitvoering te worden aangeboden, het tweede niveau bij het oude model. Daarmee vergeleken, bedraagt het verschil net geen 3.000 euro. En de hybride Aygo X heeft natuurlijk altijd een automaat, waarvoor je bij de oude benzineversie 1.100 euro moest bijbetalen.

Meer dan 50% krachtiger dan de oude Aygo X
Er zijn dus wel degelijk argumenten voor de hogere vanafprijs van de Toyota Aygo X Hybrid. Vooral omdat hij meer dan 50% krachtiger is dan de 1.0 driecilinder van in het oude model! Het systeemvermogen bedraagt nu 85 kW (116 pk), goed voor een spring van 0 tot 100 km/u in minder dan 10 seconden. Maar liefst 5 seconden sneller dan voordien, wat enorm scheelt in het rijgevoel. Korte opritten van snelwegen zijn nu geen uitdaging meer.

Meerdere grotere hybrides voor dezelfde prijs…
Toch heeft de Toyota Aygo X Hybrid met zijn hogere instapprijs wat aantrekkingskracht verloren. Voor meer dan 22.000 euro heb je ook al een veel praktischere B-segmenter, want met een lengte van 3,78 m is de Aygo X niet bepaald ruim aan boord. Modellen als de MG3 Hybrid+ (vanaf 20.985 euro), de oude Renault Clio E-Tech (22.700 euro) en Citroën C3 Hybrid (21.150 euro) kosten iets minder en bieden veel meer veelzijdigheid.
Sterker nog: zelfs de eigen Yaris Hybrid komt na kortingen in de buurt van de prijs van de nieuwe Aygo X Hybrid! Een duidelijk teken van de flinterdunne marges in het A-segment, waardoor deze kleine stadswagentjes steeds vaker uit het gamma verdwijnen…


 










