De eerste hybride Toyota Yaris werd gelanceerd in 2012 en was een pionier binnen zijn segment. Hij maakte gebruik van een aangepaste versie van Toyota’s ‘Hybrid Synergy Drive’, bekend van de Prius en de Auris. Tegenwoordig blijft enkel nog de hybride motorisatie over in het gamma van de nieuwste Yaris, in twee smaakjes: met 116 of 130 pk. Iets wat de Belgische klant duidelijk kan smaken, want de Yaris is de 5e populairste auto op onze markt! Maar met een vanafprijs van 27.600 euro (zonder regelmatige kortingen) is de Toyota Yaris Hybrid niet de goedkoopste meer. Welke alternatieven moet je nog overwegen als je op zoek bent naar een hybride (of gewoon zuinige) polyvalente stadswagen?
Het Franse alternatief: Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145
Toyota is niet de enige meer die hybride stadswagens aanbiedt. Renault heeft sinds 2020 ook hybrides in zijn gamma, van de kleine Clio tot de grote Espace. In het geval van de Clio krijg je een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor, gekoppeld aan twee kleine elektromotoren en een bijzondere transmissie met klauwkoppeling. Die transmissie reageert soms wat te traag bij hernemingen, maar bij rustig rijden kan je genieten van een laag verbruik van minder dan 5 l/100 km. De Clio E-Tech is bovendien een stuk goedkoper: vanaf 22.700 euro. En met de nieuwe generatie om de hoek, vallen er ongetwijfeld straffe kortingen te rapen!



De Chinese prijskraker: MG3 Hybrid+
MG maakte zijn comeback met betaalbare elektrische modellen, maar het Chinese merk met een Britse badge besefte al snel dat particulieren vooral op zoek zijn naar goedkope en zuinige benzinewagens. De MG3 Hybrid+ biedt het beste van twee werelden: een krachtige (194 pk!) en zuinige hybride aandrijflijn tegen een scherpe prijs: vanaf 20.985 euro. En zelfs een volledig uitgerust exemplaar kost maar net iets meer dan 25.000 euro, zonder eventuele kortingen gerekend. Ben je niet zeker over de reputatie van het merk, dan kan de 7 jaar garantie je misschien geruststellen.



Eigenzinnig maar praktisch: Honda Jazz e:HEV
Waar de Toyota Yaris een klassieke hatchback is, kiest de Honda Jazz voor een MPV-achtig design binnen hetzelfde segment. Dat levert een praktisch en modulair interieur op, met achterzetels die je niet enkel kan neerklappen, maar ook kan opklappen om hoge voorwerpen te vervoeren. De hybride motor garandeert bovendien een laag verbruik. Maar de Jazz loopt achter op vlak van infotainment en is bovendien niet goedkoop: vanaf 28.970 euro.



De identieke tweeling: Mazda 2 Hybrid
Mazda heeft als kleine constructeur niet het nodige budget om zijn gamma te elektrificeren om aan de Europese CO2-normen te voldoen, en heeft daarvoor de hulp ingeroepen van Toyota voor zijn hybride modellen. De Mazda 2 Hybrid is dan ook niets minder dan… een Toyota Yaris met een andere neus! In tegenstelling tot bij de Yaris, biedt Mazda wel enkel de Hybrid 116-motor aan, tegen gelijkaardige prijzen: vanaf 27.790 euro. Bovendien krijg je maar 6 jaar garantie, tegenover 10 jaar bij Toyota. De Mazda-dealer mag dus zijn best doen om je te overtuigen met extra korting…



Betaalbaar én met 4x4: Suzuki Swift
In tegenstelling tot de hierboven vermelde modellen, is de Suzuki Swift geen ‘full hybrid’, maar een mildhybride. Zijn 1,2 liter-driecilinder benzinemotor is ook niet de krachtigste (83 pk), maar dankzij zijn lage gewicht van zo’n 1.000 kilo is de Swift wel net zo zuinig als zijn rivalen. Bovendien is hij een pak goedkoper: vanaf 22.299 euro. Je kan kiezen uit een manuele versnellingsbak of een automaat, en er is zelfs een versie met vierwielaandrijving, een unicum binnen het segment!


