of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"Volkswagen ID.2 en camouflage coloré, stationnée sur une allée pavée près d'arbres verdoyants.","nl":"Volkswagen ID.2 in kleurrijke camouflage, geparkeerd op betegelde oprit bij groene bomen."}
1/8

Volkswagen ID. Polo (2026): wat weten we al over de elektrische Polo?

Na 50 jaar stopt de Polo met tanken. Vanaf april 2026 kan je de iconische stadswagen van Volkswagen bestellen als volledig elektrische versie. De ID. Polo belooft tot 450 km rijbereik. En een vanafprijs onder de 25.000 euro.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

15 December 2025

Advertentie

Sinds zijn lancering is de Volkswagen Polo uitgegroeid tot een van de grootste commerciële successen van het merk, met meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren in 50 jaar tijd. Met de ID. Polo wil Volkswagen voortbouwen op deze legendarische naam om zijn elektrische ID.-familie verder te versterken. In afwachting van de officiële bestellingen eind april 2026, geeft Volkswagen nu al tal van technische details vrij over dit nieuwe model.

Praktisch formaat, meer binnenruimte

Zo kennen we alvast de afmetingen: de toekomstige ID. Polo wordt 4.053 mm lang. Daarmee blijft hij trouw aan het stadsformaat van zijn tegenhanger op benzine, die 4.074 mm meet. Dankzij zijn elektrische architectuur kan het interieur echter efficiënter worden ingedeeld. De langere wielbasis (2.600 mm tegenover 2.552 mm) zorgt voor meer beenruimte achterin (+19 mm). Ook de kofferruimte groeit aanzienlijk: die biedt voortaan 435 liter, tegenover 351 liter bij de huidige Polo.

Volkswagen ID.2 in kleurrijke camouflage, geparkeerd op betegelde oprit bij groene bomen. Volkswagen ID.4 kofferbak met verstelbare ruimte, gevuld met kratten groene flessen. Volkswagen ID. Buzz gecamoufleerd, geparkeerd onder herfstbladeren op een zonnige dag.
Advertentie

Twee batterijformaten

De elektrische stadswagen van Volkswagen deelt zijn onderstel met onder meer de Cupra Raval, die we onlangs testten, en de toekomstige Skoda Epiq. Het gaat om het MEB+-platform van de Volkswagen Groep, geoptimaliseerd voor compacte modellen met voorwielaandrijving. Dat is anders dan het klassieke MEB-platform, dat tot nu toe draaide rond achterwielaandrijving.

Volkswagen bevestigt alvast dat er twee batterijformaten komen. De eerste, een LFP-batterij van 37 kWh, mikt op een lage instapprijs. De tweede, een 52 kWh-batterij met NMC-technologie, moet een groter rijbereik bieden. Volgens Volkswagen haalt deze laatste tot 450 km volgens de WLTP-cyclus, terwijl de kleinere batterij ongeveer 300 km moet halen. Snelladen zou bij de kleine batterij pieken tot 90 kW, en tot 130 kW bij de grote. Beide zouden van 10 tot 80% kunnen opladen in zo’n 25 minuten (27 minuten met de kleine, 23 minuten met de grote batterij).

Advertentie

Vier vermogensniveaus, inclusief een ID. Polo GTI

Voor de ID. Polo plant Volkswagen initieel drie vermogensniveaus: 85 kW (116 pk), 99 kW (135 pk) en 155 kW (211 pk). Maar daar blijft het niet bij. Het merk bevestigt ook de komst van een sportieve ID. Polo GTI. Die zal worden aangedreven door een elektromotor van 166 kW (226 pk).

Volkswagen in camouflage op bochtige weg, test nieuwe ontwerpen in bergachtig gebied. Nabijzicht van een Audi-wiel met camouflage in rood en zwart dynamische patronen. Twee gecamoufleerde Volkswagen ID.2 prototypes met kleurrijke patronen op een vliegveldbaan.
Advertentie

Prijs Volkswagen ID. Polo 2026

Volkswagen zal eind april 2026 de bestellingen openen voor de nieuwe ID. Polo. De volledige prijslijst is nog niet bekend, maar het merk belooft alvast een instapprijs onder de grens van 25.000 euro.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie