BMW M135i xDrive: terug naar afzender

Het is duidelijk niet eenvoudig om een achterwielaandrijver met een charismatische zescilinder op te volgen… BMW geeft zijn M135i xDrive daarom een make-over om hem opwindender te maken.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 oktober 2021
  • Lancering

Laat ons eerlijk zijn: met de meeste motorversies is de nieuwe architectuur van de BMW 1-Reeks, die van achter- op voorwielaandrijving is overgestapt, best te smaken. Maar ze laat ons een beetje op onze honger wanneer hij een krachtiger aandrijflijn krijgt.

Het is met andere woorden niet eenvoudig voor de huidige M135i xDrive om de puristen te plezieren die nog duizelen van de dynamische kwaliteiten van de vorige M135i / M140i. Temeer omdat de kleine BMW de zescilinder in lijn van zijn voorgangers heeft ingeruild voor een viercilinder…

Daarom geeft BMW zijn sportieveling nu een opfrisser om hem dynamisch op een hoger peil te brengen.

Camber

De aanpassingen zijn in de eerste plaats te vinden ter hoogte van de ophanging, met een geoptimaliseerd camber en nieuwe ophangingssteunpunten. Dat zou hem “een duidelijk verbeterd rijgedrag” moeten geven, volgens de eigen woorden van BMW…

Aangepaste klank

Tegelijk heeft BMW gesleuteld aan de klank van zijn turboviercilinder om hem wat expressiever te maken. Die klank komt nog steeds uit de luidsprekers. Het vermogen stijgt niet, de 2.0-turbo ontwikkelt nog steeds 306 pk. Maar zijn nieuwe uitlaat “verspreidt op meer authentieke wijze de typische klank van de viercilindermotor van een BMW M-model naar de personen aan boord”.

Nieuwe kleuren

De technische opfrisbeurt gaat daarnaast gepaard met nieuwe kleedjes. De kleuren van BMW Individual en speciale wensen van klanten zijn voortaan namelijk ook beschikbaar op de M135i xDrive. Een van de meer opvallende BMW Individual-kleuren is bijvoorbeeld het hier getoonde M Sao Paulo-geel.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km