Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205 en de Renault 5, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lada Niva.
Begin de jaren ’70 werd de Sovjetbevolking snel mobiel. Er was echter een probleem: geen enkel model op de markt was opgewassen tegen de genadeloze hobbelwegen op het ruwe platteland. Zo ontstond project VAZ 2121: door de nood aan een rustiek maar onverwoestbaar voertuig dat bestand is tegen de ergste mishandeling.
Het duurde bijna 6 jaar voor de auto eindelijk klaar was. Van 1971 tot 1977 doorliep het project diverse stadia. Een van de eerste prototypes was trouwens extreem spartaans: geen deuren en een zeilen dak. Maar de Sovjetregering die het project van nabij opvolgde vond dat “plattelandsbewoners recht hebben op hetzelfde comfort als wie in de stad leeft”.
Toen de Niva in 1976 werd voorgesteld was hij behoorlijk uniek op de markt, met gewaagde en zelfs revolutionaire technische keuzes. Hij combineerde namelijk een zelfdragend koetswerk, een onafhankelijke voorwielophanging, een motor met een lichtmetalen kop (van Fiat), schroefveren, permanente vierwielaandrijving en de mogelijkheid om het middendifferentieel te vergrendelen. Al die zaken in één offroader, dat had men in 1976 nog nooit gezien.
Een ander bewijs dat zijn ontwikkeling niet over één nacht ijs was gegaan, is dat Porsche bij de ontwikkeling werd betrokken. Het stond in voor de vierversnellingsbak met reductieverhouding.
5. 20 jaar ongewijzigd en nog steeds in productie
Zodra hij op de markt kwam waren de verkoopcijfers even sterk als zijn technische verfijning. Helaas is Lada daarna op zijn lauweren gaan rusten en heeft het in de 20-jarige productie maar één grote verbetering aangebracht: een versnellingsbak met 5 verhoudingen.
Halverwege de jaren ’90 werd de Niva eindelijk herwerkt. Hij kreeg een zuinigere motor met meer vermogen, er kwam een diesel en zijn algemene look werd licht hertekend. De evoluties waren echter heel beperkt voor een model dat al zo oud was…
Vandaag wordt de Niva nog steeds geproduceerd, maar het is een echte dinosaurus geworden. Lada liet hem heel subtiel evolueren, maar eigenlijk had hij al 20 jaar geleden een echte opvolger moeten krijgen, een beetje naar het voorbeeld van de heel geslaagde Suzuki Jimny.De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...