Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Française trekt de crossover coupé-kaart.
De nieuwste in het gamma van het merk met de ‘chevrons’ werd op donderdag 29 juni gelijktijdig onthuld in Istanbul en Kopenhagen. Net als zijn neef, de Peugeot 408, waagt de Citroën C4 X zijn kans in het crossover-coupe segment. Niets revolutionairs, de C4 X is niets meer of minder dan een herziene C4. Als je voor de auto staat, merk je dat bijna alles hetzelfde is aan de twee modellen, ook de wielbasis. Alleen de daklijn en de koffer zijn anders.
We waren in de Deense hoofdstad aanwezig om kennis te maken met het model, wat ons de gelegenheid gaf de geheimen te onthullen van een sedan met een uiterlijk dat heel wat journalisten die de presentatie bijwoonden, wist te verbazen. Niet verwonderlijk, want Citroën kiest er bewust voor om auto's aan te bieden die "resoluut anders" zijn.
Net als zijn grote broer, de C5 X, die beweert de voordelen van een sedan, een SUV en een break te combineren, wordt de C4 X voorgesteld als een alternatief dat "de elegantie van een fastback, de attitude van een SUV en de tijdloze verfijning van een 4-deurs sedan" combineert. Een cocktail die resulteert in een verhoogde sedan met een afgeknotte achterkant en een imposante voorkant. Het is niet het meest evenwichtige ontwerp wat we al gezien hebben, maar het zal zeker een bepaald publiek aanspreken.
Ook hier put de C4 X inspiratie uit zijn grote broer door een veersysteem met progressieve hydraulische aanslagen te behouden. Dat is zeker een garantie voor comfort (wat Citroën het "vliegend tapijt-effect" noemt), maar zoals we zagen aan het stuur van de C5 X, kan het ook lichte rolneigingen veroorzaken. Dat kan een probleem zijn voor wie gevoelig is voor deiningen en andere koetswerkbewegingen.
Nog steeds wat comfort betreft, biedt de C4 X brede en uitnodigende zetels, voorzien van een speciaal 15 mm dik versterkt schuim. Dit soort van dekmatras biedt zowel ondersteunend als dynamisch comfort, wat vooral mensen die aan rugpijn lijden op prijs zullen stellen. De zetels zijn ook uitgerust met een schuim met hoge dichtheid, dat voor optimaal comfort zorgt en de gevolgen van inzakken en vroegtijdige veroudering van de zetels tegengaat.
De C4 X wordt geleverd met een goed ontwikkeld aanbod van diensten. Daartoe behoort MyCitroën Assist, waarmee je 24/7 gratis en zonder abonnement de hulpdiensten kan bellen. Dit wordt gekoppeld aan permanente geolokalisatie van het voertuig en een SOS-knop. Zo kunnen de hulpdiensten bij een ongeluk sneller ter plaatse zijn.
Citroën heeft bijzondere aandacht besteed aan het optimaliseren van de opbergruimte in het voertuig, naast de koffer. De C4 X heeft niet minder dan 16 open of gesloten compartimenten, verspreid over de hele cabine, met een totaal volume van zo'n 39 liter!
De 360° functie, die automatisch geactiveerd wordt wanneer de auto achteruit rijdt of handmatig gestart kan worden door de bestuurder, biedt video-assistentie bij alle manoeuvres aan lage snelheden, zicht vanaf de bovenkant van de auto en bestrijkt de hele omtrek.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.