De Europese ambities van BYD worden stilaan werkelijkheid. Om de Europese invoerrechten te omzeilen, heeft het Chinese merk beslist om zijn plug-inhybride SUV Seal U DM-i in Turkije te produceren. En dat dit specifieke model als eerste werd gekozen, is geen toeval.
Tegen eind 2026 wordt de Seal U het eerste model van BYD dat buiten China wordt gebouwd. Het merk heeft bevestigd dat zijn SUV met plug-inhybride aandrijving (DM-i) zal worden geassembleerd in de nieuwe fabriek in de provincie Manisa, in het westen van Turkije. De jaarlijkse productiecapaciteit van deze site zou oplopen tot 150.000 wagens. Dankzij deze lokale productie kan de Chinese gigant de invoerheffing van 10% vermijden die door de Europese Unie wordt toegepast op voertuigen die uit China komen.

Een plug-inhybride SUV in plaats van een volledig elektrische
Dat BYD ervoor kiest om zijn (bijna) Europese productie te starten met de Seal U DM-i in plaats van met een volledig elektrische auto, is niet toevallig. Deze Chinese SUV is namelijk de best verkochte plug-inhybride in Europa. Het is dus logisch dat hij dicht bij zijn grootste afzetmarkt wordt gebouwd. BYD blijft bovendien zijn gamma aan plug-inhybrides uitbreiden. Zowel de berline als de break Seal 6 zijn enkel verkrijgbaar met DM-i-aandrijving. Ook de kleine instap-SUV Atto 2 zal binnenkort als plug-inhybride worden aangeboden. Een DM-i-variant van de Atto 3 zou eveneens in Turkije geproduceerd kunnen worden.

Eerst Turkije, daarna Hongarije
Welke modellen er ook uiteindelijk aan de rand van Europa zullen worden gebouwd, BYD is nog lang niet van plan om te stoppen. Het Chinese merk zal binnenkort ook op het Europese vasteland produceren, meer bepaald in Hongarije. Daar opent het binnenkort een nieuwe fabriek waar de productie zal starten van de kleine Dolphin Surf, een volledig elektrische stadswagen. Een derde productiesite zou momenteel in studie zijn bij het bedrijf uit Shenzhen, al zijn daar voorlopig nog geen verdere details over bekend. Wordt vervolgd?

















