of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: BYD Seal 6 DM-i Touring, de Chinese Passat?

Aanbod
{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/26

BYD Seal 6 DM-i Touring (2025): Test, Prijs, Configuratie

Test: BYD Seal 6 DM-i Touring, de Chinese Passat?

Na niet minder dan 10 SUV’s en berlines heeft BYD eindelijk een break naar Europa gebracht. De Seal 6 DM-i Touring is echter niet elektrisch, maar hybride. Kan hij tippen aan de Europese referenties?

Geschreven door Yeelen Möller

5 September 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Amper enkele maanden na de kleine elektrische stadswagen Dolphin Surf is BYD daar alweer met een nieuw model. Al moeten we eigenlijk twee nieuwe modellen zeggen, want de BYD Seal 6 is er zowel als vierdeurs berline en als breakversie Touring. Dat is meteen de eerste break van het merk die naar Europa komt. En de tweede plug-inhybride, na de Seal U, waarmee hij trouwens een deel van zijn DM-i-aandrijving deelt. Moeten de VW Passat, Skoda Superb en Peugeot 508 SW zich zorgen maken?

Design - BYD Seal 6 DM-i Touring

Met zijn grote koplampen, vloeiende lijnen en zijn grille die op “golven is geïnspireerd”, valt het meteen op dat de BYD Seal 6 deel uitmaakt van de Ocean-reeks van het merk. Je zou hem kunnen beschouwen als de brave, meer gezinsgerichte broer van de oorspronkelijke Seal. En neen, ook wij slagen er niet meer in om alle namen uit elkaar te houden. De Seal 6 is trouwens wel een stuk kleiner dan de eerste Seal: 4,84 meter lang, 1,88 meter breed en 1,50 meter hoog (1,51 meter voor de Touring). Toch een verschil van 14 cm in de lengte en 1,5 cm in de breedte.

Niet groter dan de berline

Er zijn geen verschillen qua formaat tussen de Seal 6 en de Touring. Dat zien we tegenwoordig wel vaker, dat de breakversies van bepaalde modellen exact even lang zijn. Dat betekent dat je als fabrikant meer onderdelen kan delen, wat kosten bespaart in de productie. Maar het voordeel op vlak van ruimte is miniem: de koffer van de BYD Seal 6 Touring is maar 9 liter groter dan die van de sedan (500 vs. 491 liter). Pas als je de achterbank (in slechts twee delen) neerklapt, merk je een verschil (1.535 vs. 1.370 liter).

Solide interieur

Dat brengt ons naadloos over naar het interieur. Ook daar kiest BYD voor vertrouwd (en gedeeld…), maar op de kwaliteit valt niets aan te merken. De ingenieurs hebben gekozen voor solide materialen, met zachte elementen waar het nodig is, en ook de harde stukken voelen niet goedkoop aan. Enkel het stuk van de middenconsole waar je rechterbeen tegen rust tijdens het rijden, mocht wat zachter zijn. Zeker voor zijn prijsklasse moet de Seal 6 hier niet onderdoen voor de concurrentie.

Achteraanzicht van de blauwe elektrische SUV BYD Seal 5 met opvallende LED-achterlichten. Achteraanzicht van de MG5 EV elektrische stationwagen op een zonnige weg. Close-up van een BYD Han elektrische auto, stijlvolle LED-koplampen gedetailleerd.
Advertentie

Gebruiksgemak - BYD Seal 6 DM-i Touring

Net iets minder ruim dan de concurrentie

Hetzelfde geldt echter niet op vlak van binnenruimte. Als je de concurrentie wil aangaan met modellen als de Volkswagen Passat, Skoda Superb en (in iets mindere mate) de Peugeot 508, dan moet je zorgen dat je passagiers niets tekort komen. De koffer van de Seal 6 Touring is echter al een stuk kleiner dan zijn westerse rivalen, en ook op de achterbank zitten we niet even comfortabel. Door de plaatsing van de batterij heeft de Seal 6 een hoge vloer, waardoor je met opgetrokken knieën zit, en ook de hoofdruimte is maar net goed. 

 

Begrijp ons niet verkeerd: het is niet alsof je op de achterbank van een Mini Cooper zit. Volwassenen kunnen er nog steeds terecht. Maar we hadden meer verwacht, zeker van een Chinees model, waarbij er vaak meer aandacht wordt besteed aan het welzijn van de passagiers.

Er zijn gelukkig nog knoppen

Op digitaal vlak volgt de BYD Seal 6 de huidige trends. Hij heeft een digitaal dashboard van gemiddelde grootte, waarop je de meest essentiële info (en zelfs wat nutteloze elementen zoals een chronometer…) kan projecteren. De algemene indeling en look van het scherm zijn echter niet aan te passen. Pluspunten voor de ergonomie: voor zaken als de spiegels en de positionering van het stuur zijn er nog klassieke knoppen en hendels. BYD is dus nog niet gezwicht voor de lokroep van het alles overheersende centrale scherm. Er zijn zelfs duidelijk gemarkeerde knoppen op het stuur!

Ergonomie kon beter

Het infotainmentsysteem wordt geprojecteerd op een aanraakscherm van 12,8 of 15,6 inch, afhankelijk van de uitvoering. Het is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, en heeft terug- en hometoetsen, zoals bij een oude Android-telefoon. Tot daar de positieve punten. Je kan het startscherm aankleden met diverse widgets, maar die bieden geen snelkoppeling naar meer diepgravende instellingen. Daarvoor moet je ofwel naar het snelmenu (van boven naar beneden swipen) of naar het veel te uitgebreide menu voor alle instellingen. Het is rommelig en haalt je aandacht veel te lang weg van de weg.

Interieur van de Polestar 2 met ergonomisch stuur en modern digitaal display. Stijlvol achterinterieur van een auto met grijze lederen stoelen en centrale armleuning. Open kofferbak van een moderne SUV met ruime laadruimte en zichtbare achterstoelen.
Advertentie

Rijervaring - BYD Seal 6 DM-i Touring

Irritante aandachtsmonitor

Nu zou dat rommelige menu niet zo’n probleem zijn, moest je er niet elke keer in moeten graven om sommige veiligheidssystemen uit te schakelen. De aandachtsmonitor is al een van onze grootste ergernissen geworden in nieuwe auto’s, maar een systeem dat je berispt met strenge stemcommando’s, dat hebben we nog niet vaak meegemaakt. Of je nu iets moet zoeken in de menu’s van het aanraakscherm, kijkt naar je passagier, iets ziet langs de kant van de weg of simpelweg met je arm voor de camera zit: je wordt op je vingers getikt dat je niet aan het opletten bent. En als het vaak genoeg gebeurt, suggereert de auto dat je misschien wel een pauze nodig hebt. Ook al ben je nog maar tien minuten aan het rijden.

Plug-inhybride met de nadruk op elektrisch

Maar met deze klaagzang over te aanwezige technologie, hebben we het nog niet eens gehad over wat er onder de motorkap zit van de BYD Seal 6 DM-i. Die laatste afkorting staat voor ‘Dual Mode Intelligent’, BYD’s benaming voor zijn plug-inhybrides. Het systeem vertrouwt vooral op zijn elektromotor van 145 kW (197 pk) en 300 Nm, maar de 1,5 liter-benzinemotor van 72 kW (98 pk) kan ook een handje helpen als het maximale vermogen van 156 kW (212 pk) wordt gevraagd. 

Boost of Comfort

In feite zijn er twee opties om uit te kiezen: de basisversie heet Boost, met een systeemvermogen van 135 kW (184 pk) en een batterij van 10 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 50 km. De Comfort-uitvoering krijgt een grotere batterij van 19 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 100 km op een volle batterij. Bovendien kan je deze versie snelladen (tot 26 kW DC) en accepteert hij ook het dubbele van de Boost aan een AC-lader (6,6 kW vs. 3,3 kW). Gek genoeg is het totale rijbereik van beide versies identiek: tot 1.350 km op een volle batterij en een volle tank. Het hogere gewicht van de Comfort-versie compenseert namelijk het voordeel in elektrische range. 

In de middenmoot

Qua rijgedrag springt de BYD Seal 6 Touring nergens echt in uit. Hij is niet te hard geveerd, maar ook niet erg zacht. Geen bochtenmachine, maar ook geen boot op wielen. De benzinemotor bromt meestal zachtjes op de achtergrond, tenzij je het gaspedaal vloert, waarna je hem nadrukkelijk in toeren hoort klimmen. Maar dankzij de grotendeels elektrische aandrijving verlopen de hernemingen vlot (0-100 km/u in 8,5 seconden), waardoor je niet per se het onderste uit de kan moet halen om mee te komen met het verkeer.

Grote actieradius

De elektrische autonomie hebben we niet kunnen testen tijdens deze korte eerste kennismaking, wel het verbruik in de hybride modus. Dan komt de benzinemotor af en toe tot leven om de batterij op peil te houden, wat de actieradius maximaliseert. Ons verbruik schommelde daarbij tussen de 4,5 en 5 l/100 km. Dankzij de benzinetank van 65 liter mag je dus rekenen op een dikke 1.200 km autonomie, wat meer dan comfortabel is. Korte ritten kunnen dus zonder probleem volledig elektrisch verlopen, terwijl ook langere ritten op de snelweg mogelijk zijn zonder dat het verbruik de pan uitswingt.

Grijze BYD Atto 3 auto op kronkelende weg omringd door weelderige natuur. Elektrische auto op kronkelende weg langs bos en waterrijk berglandschap. Peugeot 408 SW die over een landelijke weg rijdt met gedeeltelijk bewolkte lucht.
Advertentie

Budget - BYD Seal 6 DM-i Touring

Hoeveel kost de BYD Seal 6 DM-i Touring?

De BYD Seal 6 DM-i Touring is de goedkoopste plug-inhybride break in zijn segment. Hij is verkrijgbaar vanaf 37.990 euro in de Boost-versie met de kleinere batterij. De Comfort, met 19 kWh en snufjes als een groter infotainmentscherm, een verwarmd stuurwiel, een inductielader voor je smartphone en een verbeterd audiosysteem, kost minstens 43.990 euro. Daarbij is wel alles inbegrepen, en je krijgt bovendien 6 jaar garantie (8 jaar op de aandrijflijn en batterij). Een mooi aanbod om klanten en leasebedrijven gerust te stellen.

 

De concurrentie kan alvast niet tippen aan deze prijzen. De (weliswaar ruimere) Skoda Superb Combi PHEV kost minstens 47.505 euro, de technisch identieke VW Passat Variant begint pas bij 59.195 euro en de Peugeot 508 SW Hybrid 180 is er ook pas vanaf 52.800 euro. De Seal 6 is dan eerder vergelijkbaar met de Peugeot 308 SW Hybrid (vanaf 41.885 euro) of de Opel Astra Sports Tourer Hybrid (vanaf 40.600 euro), die minder binnenruimte bieden.

 

Verdict - BYD Seal 6 DM-i Touring

We zijn om te beginnen blij dat de influx van nieuwe Chinese merken en modellen niet enkel meer SUV’s en berlines oplevert, maar ook (heel af en toe) nieuwe breaks. De BYD Seal 6 Touring speelt het veilig binnen zijn segment: het is een plug-inhybride met voldoende ruimte, alles wat je verwacht qua uitrusting en een relatief scherpe prijs. De technologie aan boord kan voor ergernissen zorgen, maar aangezien hij even veel kost als auto’s van een segment lager, kunnen we wel wat door de vingers zien. 

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een BYD Seal of vergelijkbare auto

BYD

Seal U

35 995 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal U

35 995 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal U

37 495 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal U

37 495 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal

42 495 €

2025

10 km

Elektrisch

Elektrisch

313 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal U

35 995 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal U

35 495 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

BYD

Seal U

37 495 €

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-