Rimac zit middenin zijn rivaliteit met Koenigsegg, maar misschien moet het Kroatische merk meer naar het Oosten kijken. Het Chinese BYD heeft namelijk zijn elektrische supercar YangWang U9 een extra stroomstoot gegeven. In plaats van 1.288 pk, heeft de YangWang U9 Track Edition nu… 3.020 pk! En dat zorgt voor serieuze topsnelheden…
Om maar met de deur in huis te vallen: 472,41 km/u, zo snel raasde de BYD YangWang U9 Track Edition over het ATP-testcircuit in Papenburg, Duitsland, op 8 augustus. Maar liefst 41 km/u sneller dan de Rimac Nevera R eerder deze zomer! En het had nog sneller gekund, als racepiloot Marc Basseng niet voor alle veiligheid van het gas ging wanneer de U9 Track Edition onstabiel begon te worden. Veel asfalt was er ook niet over om gas te blijven geven…
Snelste productie-EV ter wereld
Daarmee is de BYD YangWang U9 Track Edition officieel de snelste elektrische wagen op aarde. Of toch de snelste elektrische productiewagen, want het absolute record is in handen van de Venturi Buckeye Bullet 3, die 549,4 km/u haalde in 2016. Sowieso zijn elektrische wagens meestal niet gebouwd voor topsnelheid: naast Rimac en YangWang is enkel de Aspark Owl in staat om meer dan 400 km/u te rijden.

Gloednieuw platform op 1200 V
Het geheim van de YangWang U9 Track Edition? Zijn vermogen van 3.020 pk, natuurlijk, maar daar schuilt meer achter dan enkel vier krachtigere motoren van 755 pk per stuk. De volledige elektrische architectuur is nieuw ten opzichte van de reguliere U9, met een boorspanning van maar liefst 1200 volt! Dat maakt het niet enkel mogelijk om zulke bizarre vermogens te halen, maar het houdt ook de temperatuur van de componenten onder controle. De YangWang U9 Track Edition kreeg ook op maat gemaakte banden van de Chinese fabrikant Giti, die speciaal ontworpen zijn voor snelheden tot 500 km/u.
Circuit- en snelheidsrecordversies?
Wanneer de BYD YangWang U9 in productie gaat, en tegen welke prijs, is nog niet bekend. Bovendien lijkt het erop dat BYD twee varianten van zijn elektrische hypercar zal uitbrengen. Op het promotiemateriaal zien we een model met een grote achtervleugel, maar de recordwagen zelf doet het zonder spoiler. Dat verklaart misschien waarom hij niet zo stabiel was bij 470+ km/u… Komt BYD met een versie voor het circuit en eentje voor een maximale topsnelheid, zoals Koenigsegg met de Jesko Attack (die is geëvolueerd tot de Sadair’s Spear) en de Jesko Absolut? Hoe dan ook zouden de prijzen lager moeten uitvallen dan bij Koenigsegg of Rimac, want de ‘gewone’ YangWang U9 met 1.288 pk is in China te koop voor iets meer dan 200.000 euro…