all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/7

Rimac Nevera R breekt opnieuw alle snelheidsrecords!

De Rimac Nevera was al de snelst accelererende auto ooit, maar het kan blijkbaar altijd nog sneller. De meer dan 2.100 pk sterke Nevera R heeft namelijk 24 records verbroken op één dag!

Geschreven door Yeelen Möller

11 Juli 2025

Advertentie

Dat Rimac de koning is van de elektrische hypercars, is al een tijdje duidelijk. In 2023 brak het Kroatische merk namelijk maar liefst 23 snelheidsrecords op één dag met de 1.914 pk sterke Nevera. Sindsdien was het de snelst accelererende auto ooit, de snelste auto van 0-400-0 km/u en… de auto die het snelst achteruit kan rijden! Maar op het Autosalon van Brussel 2025 stond plots de Rimac Nevera R, die niet alleen nóg krachtiger is, maar ook nog eens meer downforce ontwikkelt met zijn grote vleugels. De originele Nevera mag dus afscheid nemen van zijn records…

Inderdaad, Rimac heeft opnieuw 24 snelheidsrecords verbroken in één keer. Het was duidelijk een productief dagje in het testcentrum van Papenburg in Duitsland! De eerste lat die opnieuw hoger werd gelegd, is die van de klassieke sprint van 0 tot 100 km/u. Daar doet de Rimac Nevera R amper 1,72 seconden over, tegenover 1,81 s voor de ‘gewone’ Nevera. 0 tot 200 km/u? 3,95 seconden, sneller dan de meeste sportwagens in de sprint naar de 100! Zelfs de 0-300 km/u is in een ogenblik achter de rug: 7,89 seconden, 1,33 seconden sneller dan in 2023.

Meer dan 4 seconden sneller van 0-400-0 km/u

Een van de meest indrukwekkende records blijft echter de tijd om van 0 tot 400 km/u op te trekken, en vervolgens weer tot stilstand te komen. De Rimac Nevera R doet daar amper 25,79 seconden over, maar liefst 4,14 seconden sneller dan het oude model. Dat was ook nodig, want Koenigsegg had dit record teruggepakt met de Jesko Absolut in 2024. Toen deed de hypercar op benzine daar 27,83 seconden over. Zal de nieuwe Koenigsegg Sadair’s Spear snel genoeg zijn om weer aan de top te komen?

Advertentie

Het overzicht van alle 24 records die de Rimac Nevera R heeft gevestigd, is te zien op de foto hierboven. Kort samengevat: er is geen enkele auto die sneller accelereert, ongeacht de snelheid. Qua topsnelheid is de Nevera R echter niet de allersnelste op de markt, dat record blijft in handen van de Bugatti Chiron Super Sport 300+, die 490,484 km/u haalde in 2019. Maar met een topsnelheid van 431,45 km/u is de Nevera R wel de snelste elektrische auto ter wereld. Snel genoeg, lijkt ons.

Groene hypercar met team en snelheidsbord van 430 km/u op de achtergrond.
Advertentie

Tijd voor een nieuwe poging op de Nürgburgring?

Ter herinnering, de Rimac Nevera R is niet enkel krachtiger dan de gewone Nevera, met vier elektromotoren die in totaal 2.107 pk leveren. Hij heeft ook een grotere achtervleugel en diffusor, die samen 15% meer downforce ontwikkelen dan het standaardmodel, zonder (veel) afbreuk te doen aan de stroomlijn - anders zou het niet mogelijk zijn om een nog hogere topsnelheid te halen. Ook de specifieke Michelin Cup 2-banden helpen met de tractie die nodig is om zulke acceleraties mogelijk te maken. Nu zijn we benieuwd of Rimac ook van plan is om de Nevera R mee te nemen naar de Nürburgring, waar de ‘gewone’ Nevera een rondetijd heeft van 7:05,298 minuten. Een elektrisch productierecord dat onlangs werd verbroken door de Xiaomi SU7 Ultra

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie