De Chinese smartphonegigant daagt opnieuw de Duitse merken uit, en dit keer rechtstreeks op hun thuiscircuit. Een prototype van de Xiaomi SU7 Ultra zette onlangs namelijk een indrukwekkende tijd neer van slechts 6:22.091 minuten op het legendarische Nürburgring-circuit!
Eén ding is zeker: Xiaomi groeit razendsnel! Eind vorig jaar slaagde het jonge Chinese merk er al in om de 20,832 km en 73 bochten van de beruchte Groene Hel af te leggen in slechts 6:46.874 minuten met een prototype van de SU7 Ultra. Die tijd was al beter dan de 7:05.298 minuten van de Rimac Nevera, maar vooral ook sneller dan de 6:49.328 minuten van de Porsche 911 GT3 RS! Blijkbaar was dat nog niet genoeg, want hetzelfde prototype van de Xiaomi SU7 Ultra wist recent zijn eigen rondetijd met maar liefst 24 seconden te verbeteren! Daarmee verslaat hij nu zelfs de Mercedes-AMG One, die het circuit in 6:29.090 minuten aflegde, en klimt hij naar de derde plaats op de ranglijst van snelste wagens ooit op de Nürburgring!
Tot 1.548 pk en 2.145 kg aan downforce voor de Xiaomi SU7 Ultra!
De Chinese berline heeft dan ook alles in huis om zich te meten met de absolute toppers van het Duitse circuit. Zo beschikt de SU7 Ultra over drie elektromotoren – één vooraan en twee achteraan – die samen goed zijn voor een totaalvermogen van 1.548 pk. Met een gewicht van minder dan 2 ton accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 1,97 seconden, van 0 naar 200 km/u in amper 5,97 seconden, en bereikt hij zijn topsnelheid van 350 km/u in ongeveer vijftien seconden! En alsof dat nog niet indrukwekkend genoeg is, zorgen zijn omvangrijke aerodynamische elementen voor tot wel 2.145 kg aan neerwaartse druk!

3e plaats, maar nog altijd ver achter sommige Europese constructeurs…
Hoe indrukwekkend deze rondetijd ook is, Xiaomi blijft nog (ruim) achter de Europese merken wanneer die net als Xiaomi zonder rekening te houden met regelgeving voluit gaan. Op dit moment is de tweede snelste tijd op de Nürburgring die van de VW ID.R, met 6:05.336 minuten. De absolute recordhouder blijft echter de Porsche 919 Hybrid Evo, die het legendarische Duitse circuit aflegde in slechts 5:19.546 minuten – meer dan een minuut sneller dan het prototype van de Xiaomi SU7 Ultra! De Europese merken blijven voorlopig dus nog de baas, maar het valt niet te ontkennen dat het verschil met de Chinese merken snel kleiner wordt. Je begint je bijna af te vragen of een Chinese wagen binnenkort de titel van snelste auto op de Nürburgring zal veroveren…