De Koenigsegg Sadair's Spear is vernoemd naar het paard dat Jesko – de vader van Christian von Koenigsegg en tevens gepassioneerd paardenliefhebber en jockey – bereed tijdens zijn laatste race in 1976. Deze Sadair's Spear is niets minder dan de ultieme versie van de Jesko.
Net zoals de Koenigsegg One:1 de ultieme uitvoering van de Agera was, is de Sadair's Spear de meest verfijnde en extreme Jesko tot nu toe – een waardige afsluiter voor dit hoofdstuk in Koenigseggs geschiedenis. Het is bovendien de krachtigste Koenigsegg ooit gebouwd. Tijdens de eerste test op het circuit van Gotland Ring in Zweden brak de Sadair's Spear het vorige ronderecord – dat op naam stond van de Jesko Attack – met meer dan een volle seconde!



Meer pk’s, minder gewicht…
Dankzij verbeterde luchtstromen en koeling wist Koenigsegg nog eens 25 pk extra uit de 5-liter biturbo-V8 uit aluminium te persen. Het resultaat: de Sadair's Spear levert nu 1.625 pk en 1.500 Nm koppel op E85-brandstof! Maar dat is niet alles. Hij is ook 35 kg lichter dan om het even welke andere Jesko. Daarmee weegt hij droog slechts 1.385 kg. Anders gezegd: zijn pk/gewichtsverhouding ligt boven de magische grens van 1 pk/kg!



… en meer downforce!
Ook de aerodynamica van deze Zweedse ‘megacar’ werd verder geoptimaliseerd, onder meer met een nieuwe actieve achtervleugel en vier velgen uit carbon met elk een uniek richtinggebonden design. Koenigsegg wist zo 20% meer neerwaartse druk te genereren en tegelijk 5% minder luchtweerstand! Om het extra aerodynamisch potentieel maximaal te benutten, kreeg de ophanging van de Sadair's Spear een aangepaste afstelling ten opzichte van die van de Jesko. Koenigsegg zal slechts 30 exemplaren van de Sadair's Spear bouwen. Die zijn allemaal al verkocht, nog voor de auto aan het publiek werd getoond!