Het leek erop dat Rimac definitief het record te pakken had van de snelst accelererende productieauto, ongeacht de snelheid die gemeten werd: 0-100, 0-200, 0-300 of zelfs 0-400 km/u en terug naar 0. Het record was eerst in handen van de Nevera, en werd vorige maand vervolgens verbroken door de Nevera R. Maar Koenigsegg heeft de handdoek nog niet in de ring geworpen, zo blijkt. De Jesko Absolut is namelijk weer de snelste van 0 tot 400 km/u en weer terug naar 0!
25,21 seconden, zo lang heeft het maar geduurd voor de Koenigsegg Jesko Absolut van 0 tot 400 km/u optrok en weer tot stilstand kwam. Maar liefst 2,5 seconden sneller dan de vorige poging van Koenigsegg in 2024, maar belangrijker is dat de Jesko daarmee een dikke halve seconde sneller is dan de Rimac Nevera R! Meer specifiek duurde het 16,77 seconden om de 400 km/u te bereiken, en 8,44 seconden om weer tot stilstand te komen.
Sneller dankzij een update
Hoe het Koenigsegg is gelukt om zoveel sneller te gaan met dezelfde auto? Dankzij een… software-update! Nee, echt: de ingenieurs van Koenigsegg hebben virtueel gesleuteld aan het motorbeheer, de regeling van de transmissie en de tractiecontrole om de tractie te maximaliseren. Want vergeet niet dat de Jesko Absolut geen elektromotoren heeft en de 1.600 pk van zijn 5 liter-V8 biturbo enkel op de achterwielen loslaat! Deze update, die de naam “Absolut Overdrive” heeft gekregen, wordt binnenkort beschikbaar voor klanten om hun Jesko Absolut nog sneller te maken. Écht sneller, en niet enkel op papier!

De snelste van allemaal, zelfs met achterwielaandrijving
De recordpoging van Koenigsegg vond plaats op het vliegveld van Örebro, waar de Zweden wel vaker te vinden zijn. Toch bleek het geen gemakkelijke opdracht voor testpiloot Markus Lundh, want het had geregend kort voor de recordpoging. Het asfalt was dus nog een beetje vochtig, maar dat bleek geen obstakel dankzij de nieuwe software. “Dat we dit prestatieniveau kunnen halen met een productiewagen met een verbrandingsmotor en enkel achterwielaandrijving, en sneller kunnen zijn in een rechte lijn dan vierwielaangedreven elektrische auto’s, is bijna magisch. Het bewijst dat sommige ‘waarheden’ herschreven kunnen worden”, verklaart een trotse Christian von Koenigsegg.

Binnenkort eindelijk het topsnelheidsrecord?
En daar lijkt het nog niet op te houden. Koenigsegg heeft ook een strakke video verspreid samen met de aankondiging van het nieuwe record. Een opzwepende video die de rivaliteit met Rimac nog eens onderstreept, maar waarin von Koenigsegg ook nog eens laat vallen dat we ze “in de gaten moeten houden”. Gaat het Zweedse hypercarmerk de Jesko Absolut eindelijk tot het uiterste drijven en het snelheidsrecord breken van de Bugatti Chiron Super Sport 300+, die 490,484 km/u haalde in 2019? We hopen van wel!