all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/5

Citroën ë-C3 Aircross Extended Range: tot 400 km autonomie!

Citroën heeft zijn compacte elektrische gezins-SUV ë-C3 Aircross nog veelzijdiger gemaakt. Het model krijgt nu ook de grotere batterij van de ë-C4, die het rijbereik opkrikt naar 400 km.

Geschreven door Yeelen Möller

17 Juli 2025

Advertentie

De Citroën (ë-)C3 Aircross is een bijzonder veelzijdige SUV. Ondanks zijn lengte van net geen 4,40 m biedt hij plaats aan maximaal 7 personen, of een heel ruime koffer als je maar 5 zitplaatsen gebruikt. Bovendien is hij erg betaalbaar, met een vanafprijs van 19.190 euro voor de benzineversie. En ook de elektrische ë-C3 Aircross biedt veel auto voor het geld, op één detail na: het rijbereik van 306 km is eigenlijk net te weinig voor dit soort auto. Gelukkig heeft het Franse merk daar een oplossing voor bedacht: maak kennis met de Citroën ë-C3 Aircross ‘Extended Range’!

Eerlijk gezegd was er niet veel werk nodig om de Citroën ë-C3 Aircross te transformeren tot de Extended Range-versie. De compacte SUV staat op het Smart Car-platform, wat in feite een vereenvoudigde versie is van het e-CMP-platform van de (ë-)C4 en modellen als de Peugeot 2008 en Opel Mokka. Wat wil zeggen dat de batterij van 54 kWh (51 kWh netto) uit die laatste modellen, ook blijkt te passen in de bodem van de ë-C3 Aircross. Dat is toch een upgrade van 10 kWh ten opzichte van het basismodel.

Groene Citroën C3 Aircross SUV op rotsachtig strand met bergen op de achtergrond.
Advertentie

Bijna 100 km extra autonomie

Volgens het WLTP-protocol stijgt de autonomie daarmee van 306 tot 400 km. In de praktijk zal je eerder 300 tot 350 km halen, maar dat maakt de ë-C3 Aircross Extended Range wel een pak veelzijdiger dan voordien. Opladen kan tot 11 kW aan een gewone laadpaal (20 tot 80% in 2u50), of tot 100 kW aan een DC-snellader (20 tot 80% in 26 minuten). Aan de motor verandert er niets: dat is nog steeds een 83 kW (113 pk) sterke unit op de vooras.

Moderne interieur van een Citroën C3 hybride met uitzicht op groene bergen.
Advertentie

3.290 euro duurder

De Extended Range-batterij is verkrijgbaar op alle uitvoeringen van de Citroën ë-C3 Aircross, en brengt een meerprijs van 3.290 euro met zich mee. Als instapversie You kost hij minstens 29.980 euro, de middelste versie Plus kost vanaf 32.090 euro en de topversie Max heeft een vanafprijs van 34.780 euro. Wij zouden minstens de Plus-versie aanbevelen, want dan krijg je de zachtere Advanced Comfort-zetels, automatische airco en een centraal scherm van 10,25 inch met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. En ook de driefasige boordlader van 11 kW is een aan te bevelen optie van 400 euro, want standaard krijg je een monofasige boordlader van 7,4 kW (wat dus nog veel minder wordt aan een driefasige laadpaal).

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie