of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/4

De 5 geheimen van de Fiat 500

<p>De &lsquo;klassieke&rsquo; 500, een micro-autootje van minder dan 3 meter lang, was zo legendarisch dat Fiat vandaag nog steeds op de succesgolf van dat model kan surfen met zijn huidige moderne interpretatie ervan. Hier zijn 5 geheimen over deze mythe op 4 wielen.</p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

27 Mei 2020

Advertentie

1.     Zeg niet 500 maar nuova 500

20200527123123fiat1.jpg

De eerste Fiat 500 was ook een populaire auto, maar hij werd gemaakt van 1936 tot 1955. Om hem te onderscheiden van die laatste werd zijn opvolger van 1957 “nuova 500” gedoopt, wat Italiaans is voor “nieuwe 500”.

2.     Rivaal voor scooters

Het Italië van na de oorlog verplaatste zich hoofdzakelijk op twee wielen. Het succes van de scooter stimuleerde de geniale ingenieur Dante Giacosa tot het bedenken van een auto die even weinig onderhoud vergde als die tweewielers, maar die wel meer gebruiksmogelijkheden bood.

3.     In het begin was het een flop

20200527123124fiat2.jpg

De eerste 500 was te basic en daardoor geen succes. In zijn wil om te rivaliseren met de brommer had Fiat een auto bedacht die te eenvoudig was, zonder achterbank en met slechts 13 pk. De Italianen herpakten zich echter heel snel, eerst met meer vermogen en nadien met een achterbank.

4.     Er waren onwaarschijnlijk veel varianten

20200527123123fiat3.jpg

Je kent ongetwijfeld de sportieve Abarth-afgeleiden, maar de kleine 500 was er ook als Giardiniera (break), cabrio “Gamine Vignale” of strandwagen “Jolly” en werd onder licentie gebouwd door andere constructeurs. Een daarvan was het Oostenrijkse Steyr, dat de tweecilinder in lijn verving door een tweecilinderboxer met veel meer vermogen. De Fiat 500 diende verder ook als basis voor talrijke afgeleiden die werden bedacht door onafhankelijke koetswerkbouwers.

5.     De topversie schopt het tot… 38 pk

20200527123124fiat4.jpg

De Abarth 695 SS was de krachtigste versie van de nuova 500. Carlo Abarth haalde alles uit de kast voor deze variant: de motor werd vergroot tot 690 cc, de nokkenas was nieuw, de uitlaat open, er zat een dikke carburator op en de compressieverhouding ging de hoogte in. Al die aanpassingen stuwden de tweecilinder naar een duizelingwekkende 38 pk en een topsnelheid van 140 km/u. Vandaag vechten verzamelaars voor een exemplaar.


?

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Fiat 500 of vergelijkbare auto

Fiat

500

13 950 €

2023

24 790 km

Hybride

69 pk

Manueel

106 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Fiat

500X

17 500 €

2023

40 948 km

Benzine

120 pk

Manueel

139 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Fiat

500

16 899 €

2024

6 720 km

Benzine

70 pk

Manueel

105 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500X

21 899 €

2024

14 944 km

Benzine

130 pk

Automaat

135 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500

14 750 €

2023

17 056 km

Hybride

69 pk

Manueel

106 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Fiat

500e

21 989 €

2021

19 km

Elektrisch

Elektrisch

95 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500

16 989 €

2024

8 666 km

Benzine

70 pk

Manueel

105 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass

Fiat

500

16 899 €

2024

8 490 km

Benzine

70 pk

Manueel

105 g/km

date

Garage De Rocker

Wetteren

date

Car-Pass