Hyundai Motor Company heeft de grote lijnen van zijn groeistrategie onthuld aan investeerders. De ideale gelegenheid om interessante informatie te verzamelen uit de vele voorgestelde plannen.
5,5 miljoen auto's tegen 2030
Het belangrijkste cijfer blijft de doelstelling van Hyundai Motor om wereldwijd 5,55 miljoen voertuigen te verkopen tegen 2030. Dat moet mogelijk worden door een aanzienlijke groei van de verkoop in Noord-Amerika en Korea, maar ook in Europa. Ter vergelijking: Hyundai Motor verkocht in 2024 zo’n 4,14 miljoen voertuigen.
Hyundai is trouwens niet van plan om tegen dan nog uitsluitend geëlektrificeerde voertuigen te leveren. In 2030 zouden geëlektrificeerde voertuigen 60% van de totale verkoop van Hyundai moeten vertegenwoordigen, ofwel 3,3 miljoen stuks.

Meer dan 18 hybride modellen...
Om daar voor te zorgen, zal Hyundai zijn gamma van hybrides versterken. Dat zal bestaan uit "meer dan 18 modellen" tegen 2030. Zowel bij Hyundai als bij het luxemerk van de Koreaanse groep, Genesis, dat zijn eerste hybride model in 2026 zal lanceren. Ook opmerkelijk is dat Hyundai de trend van ‘Extended Range EVs’ (EREV) gaat volgen. Dat zijn elektrische modellen uitgerust met een verbrandingsmotor die dienst doet als generator. Het concept is bijzonder populair in China. Er wordt gemikt op een bereik van meer dan 600 mijl (ongeveer 960 km) en de eerste modellen zullen in 2027 op de markt komen.
... en elektrische auto's voor de massa
Hyundai wil ook zijn aanwezigheid op de markt van de elektrische auto's versterken met modellen die zijn aangepast aan de lokale verwachtingen. Voor China bijvoorbeeld, is Hyundai van plan om lokaal de SUV Elexio te produceren, en ook een elektrische C-segment sedan. Op die manier wil het zijn aanwezigheid op de Chinese markt versnellen. Bovendien zal ook India binnenkort een eerste elektrische voertuig krijgen dat speciaal is aangepast aan de lokale verwachtingen. In Europa is het de toekomstige Ioniq 3, afgeleid van het concept Three die onlangs in München werd onthuld, die de verkoop van de Koreaanse fabrikant zou moeten stimuleren.



Batterijen 30% goedkoper
In het algemeen wil Hyundai de verkoop van zijn elektrische modellen ook stimuleren door ze betaalbaarder te maken en tegelijkertijd het bereik te vergroten en de oplaadtijden te verkorten. Volgens de cijfers die aan investeerders werden voorgesteld, voorziet de "batterijstrategie" van Hyundai Motor in een kostenreductie van 30% tegen 2027. Tegelijkertijd zou de energiedichtheid van de batterijen met 15% moeten toenemen, en de oplaadtijd met hetzelfde percentage verminderen.

7 Hyundai N-modellen in aantocht
Hyundai heeft ook zijn voornemen bevestigd om zijn high-performance ‘N’-gamma uit te breiden. Dat gamma zal "meer dan zeven" modellen omvatten tegen 2030, waaronder de aanstormende nieuwe Ioniq 6 N. Met ‘N’ wil Hyundai tegen het begin van het volgende decennium meer dan 100.000 wereldwijde verkopen halen.


Genesis breidt ook uit in Europa
Ten slotte zien we dat het prestigemerk van Hyundai, Genesis, jaarlijks mikt op 350.000 verkopen tegen 2030. Momenteel heeft het merk op acht jaar tijd een miljoen modellen aan de man gebracht. De stijging moet worden bereikt door een uitbreiding van de aanwezigheid van het merk in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Korea, China en opkomende markten, maar ook in Europa. Genesis zou zo tegen 2030 tot 20 Europese markten moeten bestrijken.
