of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Présentation de plusieurs modèles hybrides Genesis pour 2030 lors d'une conférence automobile.","nl":"Presentatie van Genesis hybride modellenplanning voor 2030 op een autoconferentie."}
{"fr":"Cadre discutant de l'optimisation de la production automobile lors d'une présentation stratégique.","nl":"Manager bespreekt optimalisatie van autoproductie tijdens strategische presentatie."}
1/9

Hyundai: hybrides in overvloed, goedkopere EV's en meer N-modellen tegen 2030

Tegen het begin van het volgende decennium gaat Hyundai het aantal hybrides in zijn gamma flink uitbreiden, maar ook de kosten voor de batterijen in zijn elektrische auto's met 30% verlagen. Zonder daarbij de liefhebbers van sportieve modellen met het ‘N’-label te vergeten en zijn luxemerk Genesis meer visibiliteit te geven.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

19 September 2025

Advertentie

Hyundai Motor Company heeft de grote lijnen van zijn groeistrategie onthuld aan investeerders. De ideale gelegenheid om interessante informatie te verzamelen uit de vele voorgestelde plannen.

5,5 miljoen auto's tegen 2030

Het belangrijkste cijfer blijft de doelstelling van Hyundai Motor om wereldwijd 5,55 miljoen voertuigen te verkopen tegen 2030. Dat moet mogelijk worden door een aanzienlijke groei van de verkoop in Noord-Amerika en Korea, maar ook in Europa. Ter vergelijking: Hyundai Motor verkocht in 2024 zo’n 4,14 miljoen voertuigen.

Hyundai is trouwens niet van plan om tegen dan nog uitsluitend geëlektrificeerde voertuigen te leveren. In 2030 zouden geëlektrificeerde voertuigen 60% van de totale verkoop van Hyundai moeten vertegenwoordigen, ofwel 3,3 miljoen stuks.

Manager bespreekt optimalisatie van autoproductie tijdens strategische presentatie.
Advertentie

Meer dan 18 hybride modellen...

Om daar voor te zorgen, zal Hyundai zijn gamma van hybrides versterken. Dat zal bestaan uit "meer dan 18 modellen" tegen 2030. Zowel bij Hyundai als bij het luxemerk van de Koreaanse groep, Genesis, dat zijn eerste hybride model in 2026 zal lanceren. Ook opmerkelijk is dat Hyundai de trend van ‘Extended Range EVs’ (EREV) gaat volgen. Dat zijn elektrische modellen uitgerust met een verbrandingsmotor die dienst doet als generator. Het concept is bijzonder populair in China. Er wordt gemikt op een bereik van meer dan 600 mijl (ongeveer 960 km) en de eerste modellen zullen in 2027 op de markt komen.

... en elektrische auto's voor de massa

Hyundai wil ook zijn aanwezigheid op de markt van de elektrische auto's versterken met modellen die zijn aangepast aan de lokale verwachtingen. Voor China bijvoorbeeld, is Hyundai van plan om lokaal de SUV Elexio te produceren, en ook een elektrische C-segment sedan. Op die manier wil het zijn aanwezigheid op de Chinese markt versnellen. Bovendien zal ook India binnenkort een eerste elektrische voertuig krijgen dat speciaal is aangepast aan de lokale verwachtingen. In Europa is het de toekomstige Ioniq 3, afgeleid van het concept Three die onlangs in München werd onthuld, die de verkoop van de Koreaanse fabrikant zou moeten stimuleren.

Hyundai Ioniq prototype in grijs met opvallende groene details, futuristisch en stijlvol ontwerp. Futuristische Toyota EPU conceptauto met geopende deuren en geelgetinte ramen. Futuristisch auto-interieurconcept met lichtgele stoelen en paarse LED-verlichting.
Advertentie

Batterijen 30% goedkoper

In het algemeen wil Hyundai de verkoop van zijn elektrische modellen ook stimuleren door ze betaalbaarder te maken en tegelijkertijd het bereik te vergroten en de oplaadtijden te verkorten. Volgens de cijfers die aan investeerders werden voorgesteld, voorziet de "batterijstrategie" van Hyundai Motor in een kostenreductie van 30% tegen 2027. Tegelijkertijd zou de energiedichtheid van de batterijen met 15% moeten toenemen, en de oplaadtijd met hetzelfde percentage verminderen.

Technologische presentatie over batterijduurzaamheid en concurrentievermogen op CEO Investor Day 2025.
Advertentie

7 Hyundai N-modellen in aantocht

Hyundai heeft ook zijn voornemen bevestigd om zijn high-performance ‘N’-gamma uit te breiden. Dat gamma zal "meer dan zeven" modellen omvatten tegen 2030, waaronder de aanstormende nieuwe Ioniq 6 N. Met ‘N’ wil Hyundai tegen het begin van het volgende decennium meer dan 100.000 wereldwijde verkopen halen.

Presentatie op podium met dia's over autotechnologie en duurzame ontwikkeling. Close-up van wiel en rode remklauw van een stijlvolle blauwe Hyundai Ioniq 6.
Advertentie

Genesis breidt ook uit in Europa

Ten slotte zien we dat het prestigemerk van Hyundai, Genesis, jaarlijks mikt op 350.000 verkopen tegen 2030. Momenteel heeft het merk op acht jaar tijd een miljoen modellen aan de man gebracht. De stijging moet worden bereikt door een uitbreiding van de aanwezigheid van het merk in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Korea, China en opkomende markten, maar ook in Europa. Genesis zou zo tegen 2030 tot 20 Europese markten moeten bestrijken.

Luxueuze Genesis elektrische stationwagen op woestijnterrein met opvallende LED-verlichting.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie