Hoewel de Leapmotor B05 al stond te blinken onder de schijnwerpers van de IAA Mobility in München afgelopen september, duurt het nog wel even voor de compacte elektrische middenklasser op onze wegen te zien zal zijn. Het model dat op de beurs stond, was namelijk niet meer dan een maquette met het definitieve exterieurdesign, maar nog zonder interieur. Toch toont het merk nu al de sportieve evolutie: de B05 Ultra!
De eerste beelden van de Leapmotor B05 Ultra komen rechtstreeks van vicevoorzitter Cao Li, die in een filmpje op Weibo de eerste details van het model uit de doeken doet. Helaas ontbreken daarbij nog de technische details. Volgens de geruchten zal de elektrische hot hatch twee motoren en vierwielaandrijving krijgen, maar dat is dus nog niet officieel bevestigd. Wel weten we al dat hij op hetzelfde platform komt te staan als de Leapmotor B10. Krijgt die compacte SUV dan ook een sportieve versie met vierwielaandrijving? We hopen van wel…

Ontwikkeld door de Europese ingenieurs van Stellantis
Wat we wel al weten, is dat het onderstel van de Leapmotor B05 Ultra (of Lafa 5 Ultra in China) is afgesteld door de Europese ingenieurs van Stellantis. En die kunnen een EV leuk laten rijden, zo bewijzen de Abarth 600e en de Alfa Romeo Junior Veloce. Dankzij een perfecte gewichtsdistributie van 50:50 moet de balans van de B05 Ultra in ieder geval goed zitten.
Functioneel en sportief interieur
De sportieve versie van de Leapmotor B05 zal alvast niet onopgemerkt gaan in het verkeer. Op de foto’s zien we alvast een voorbumper met een opvallende splitter, dikke zijschorten, een grotere diffusor achteraan en een dubbele dakspoiler. De velgen zijn nog steeds 19 inch groot, net als op de reguliere B05, maar krijgen wel een nieuw design. Ook hier krijgen we het interieur nog niet te zien, maar Leapmotor belooft wel het gebruik van suède-achtige stof voor een sportieve sfeer, en dat het design vooral in dienst zal staan van de functie, zonder overbodige tierlantijntjes.

Lancering in 2026?
Wanneer mogen we de Leapmotor B05 Ultra dan verwachten? De reguliere versie zou nog voor eind 2025 in China gelanceerd moeten worden, met mogelijk dus een Europese lancering in het begin van 2026. De B05 Ultra komt in de eerste helft van 2026 uit in China. Ook die versie zou dus in de loop van 2026 naar Europa moeten komen. Hier kan hij dan de concurrentie aangaan met modellen als de MG4 XPower en de Volkswagen ID.3 GTX.