Vorige week loste Leapmotor, het Chinese merk dat in Europa door Stellantis wordt verdeeld, al een reeks teaserbeelden van zijn nieuwste model. De Leapmotor B05 wordt een elektrische compacte middenklasser in het zelfde segment als de Volkswagen ID.3, Kia EV4, Renault Mégane E-Tech, Peugeot E-308, enzovoort. Het wordt waarschijnlijk de goedkoopste in zijn klasse, maar Leapmotor heeft helaas niet alle details onthuld in München.
Het lijkt wel een flashback naar de autosalons van vroeger. Leapmotor is aanwezig op de IAA in München met zijn gloednieuwe model in productietrim, de B05. Maar dat betekent niet dat dit al een productiemodel is. De verduisterde raampartijen verklappen het: dit is een showmodel met het definitieve design van de Leapmotor B05, maar dan op basis van een maquette, of misschien zelfs een kleimodel. Wat dus betekent dat we nog niets kunnen tonen van het interieur.

Ruime compacte middenklasser
Nochtans is Leapmotor niet vanaf een volledig wit blad vertrokken met de B05. De elektrische hatchback van 4,43 meter lang, 1,88 m breed en 1,52 m hoog staat op hetzelfde LEAP 3.5-platform als de SUV B10, die al naar Europa wordt verscheept. De wielbasis van 2.735 mm is zelfs identiek bij de B10 en deze B05. Het interieur van de B05 zal waarschijnlijk dus niet al te veel verschillen van dat van de B10, die ernaast op de stand staat. Met dus vooral een groot aanraakscherm van 14,6 inch als focuspunt.

450 km WLTP-autonomie?
En als de wielbasis en het platform identiek zijn, dan verwachten we ook dezelfde elektrische aandrijflijnen van de B10 in de Leapmotor B05. Met dus waarschijnlijk de keuze uit batterijen van 56,4 kWh, goed voor meer dan 350 km WLTP-autonomie, of 67,1 kWh (tot 450 km rijbereik?). De elektromotor drijft de achterwielen aan en is 160 kW (218 pk) sterk, al zou het kunnen dat de basisversie ook een minder krachtige unit van 179 pk krijgt.

Vanaf 25.000 euro?
Aangezien de Leapmotor B05 iets compacter is dan zijn SUV-broer, zullen de prijzen vermoedelijk ook iets lager uitvallen. De Leapmotor B10 is in België verkrijgbaar vanaf 28.400 euro inclusief lanceringspremie (29.900 euro exclusief de premie). Mogelijk zal de elektrische hatchback dus verkrijgbaar zijn vanaf zo’n 25.000 euro. Ter vergelijking: de Volkswagen ID.3 kost minstens 33.990 euro!