Ter herinnering: Leapmotor is een Chinees merk dat eind 2023 werd opgenomen in het Stellantis-universum. Via deze Frans-Italiaans-Amerikaanse autogroep worden de Chinese modellen van Leapmotor nu ook in Europa verdeeld. Na de kleine stadswagen T03 (3,62 m), en de grote SUV C10 (4,74 m), ook verkrijgbaar met range-extender op benzine als C10 REEV, volgt nu een elektrische SUV in het populaire compacte segment (4,52 m): de B10. Na een eerste kennismaking in oktober, hebben we nu een week met deze auto gereden in België. Wat viel er op?
Zijn pluspunten:
1. Zijn royale binnenruimte
Laten we beginnen met een onmiskenbare troef: ondanks zijn compacte buitenafmetingen (precies 4.515 mm lang, vergelijkbaar met de BMW iX1 of de Skoda Elroq), biedt deze elektrische SUV een bijzonder ruim interieur. Dat merk je vooral op de achterbank, waar je heel wat beenruimte krijgt. Bovendien zorgen de volledig vlakke vloer en de redelijk platte achterbank ervoor dat je met drie personen comfortabel achterin kunt zitten, zeker als je de centrale armsteun omhoogklapt. Dit maakt van de auto een gezinsvriendelijke en betaalbare elektrische SUV. Al moeten we volledigheidshalve wel vermelden dat de kofferruimtes achteraan (430 l) en vooraan (25 l) eerder gemiddeld zijn.



2. Zijn scherpe prijs
Maar laten we er niet omheen draaien: de grootste troef van de Leapmotor B10 is zijn verhouding tussen formaat, batterijcapaciteit, uitrusting en prijs. De instapversie Pro is uitgerust met een batterij van 56,2 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik tot 361 km, en kost slechts 29.900 euro. Dat is vergelijkbaar met de basisprijs van de elektrische Renault 4 (die met zijn 4,14 m duidelijk compacter is) met een kleinere batterij van 40 kWh (308 km rijbereik). Wie mikt op de R4 met 52 kWh (408 km rijbereik), zit al aan een catalogusprijs van zo’n 33.000 euro. Terwijl je voor slechts 31.900 euro de Leapmotor B10 Pro Max kunt bestellen, uitgerust met een grotere batterij van 67,1 kWh en een rijbereik tot 434 km. Daarbovenop biedt Leapmotor een uitgebreide standaarduitrusting. Een SUV van vergelijkbaar formaat, zoals de Skoda Elroq, start boven de 35.000 euro met een 52 kWh-batterij en tikt al snel richting 40.000 euro met de 59 kWh-versie. En als we durven vergelijken met een premium model van dezelfde grootte, zoals de BMW iX1, dan beginnen de prijzen pas boven de 50.000 euro, met een batterij van 64,8 kWh.



Zijn zwaktes:
1. Waar is de achterruitenwisser gebleven?
Natuurlijk vereist zo’n scherpe prijs enkele praktische compromissen. De eerste die ons meteen opvalt… is het opvallende (en misschien wel gevaarlijke) gebrek aan een achterruitenwisser. Bij een auto met een rechtopstaande achterklep is dat bijzonder zeldzaam. En daar is een duidelijke reden voor: met zo’n carrosserievorm wordt de achterruit al snel vuil door opspattend water en modder, vooral tijdens de herfst- en wintermaanden. Daardoor wordt het zicht naar achteren snel problematisch als je je auto niet heel regelmatig wast.

2. Algemene ergonomie
Naast het ontbreken van een achterruitenwisser, moet je ook rekening houden met een soms omslachtige ergonomie in het dagelijks gebruik. Dat begint al bij het instappen en het starten van de wagen. De meegeleverde NFC-kaart, die qua formaat lijkt op een bankkaart, heeft geen enkele knop en wordt niet automatisch door de auto herkend als je in de buurt komt. Je moet ze dus uit je zak halen en tegen de bestuurdersspiegel houden, net zoals bij contactloos betalen. Ook voor het vergrendelen van de wagen moet je dezelfde handeling uitvoeren aan die spiegel. Eenmaal binnen in de auto kun je de kaart niet gewoon in je zak houden: om de wagen te starten, moet je ze op de draadloze oplader in de middenconsole leggen. En dan nog wordt de kaart niet altijd meteen herkend. Je kunt als alternatief wel de Leapmotor-app downloaden. Maar is dat echt handiger dan een volwaardig handsfree instap- en startsysteem?


3. Alles draait rond het scherm
Nog binnen het thema van de algemene ergonomie merken we op dat Leapmotor heeft gekozen voor een allesomvattend centraal scherm. Net zoals bij Tesla moet je alles via het aanraakscherm bedienen, zelfs basisfuncties zoals het afstellen van de buitenspiegels. Je kunt wel een favoriete snelkoppeling instellen op een programmeerbare knop op het stuur, maar het blijft een feit dat er nauwelijks fysieke knoppen zijn, wat het gebruik niet altijd eenvoudiger maakt. En over dat scherm gesproken: momenteel zijn Android Auto en Apple CarPlay nog niet compatibel met het infotainmentsysteem van Leapmotor. Dat zou met een toekomstige update moeten veranderen, maar voorlopig is het dus nog niet beschikbaar.

4. Actieve veiligheid en opdringerige rijhulpsystemen
Tot slot nog een woordje over de veiligheid. Leapmotor biedt wel degelijk een hoog algemeen veiligheidsniveau: de elektrische SUV B10 behaalde recent nog de maximale score van 5 sterren bij Euro NCAP. Toch moeten we toegeven dat de afstelling van de elektronische rijhulpsystemen nog wat verfijning mist. Zo raakt de actieve rijstrookassistent al snel de kluts kwijt op secundaire wegen, wat zich vertaalt in regelmatig getrek aan het stuur. Ook qua actieve veiligheid merk je dat deze SUV, die eerder comfortabel is afgeveerd, minder goed overweg kan met plotse richtingsveranderingen zoals bij een uitwijkmanoeuvre. Daartegenover staan wel degelijke prestaties waarmee je vlot in het verkeer mee kunt: de sprint van 0 naar 100 km/u klaart hij in 8 seconden, en de topsnelheid bedraagt 170 km/u.














