of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"SUV électrique Zeekr X bleu garé près d'un mur en pierre, style moderne et épuré.","nl":"Blauwe Zeekr X elektrische SUV geparkeerd bij stenen muur, modern en strak design."}
{"fr":"Intérieur d'une voiture, siège arrière en cuir avec accoudoir central rabattable.","nl":"Auto-interieur, achterbank met opklapbare armsteun en bekerhouder."}
1/13

Leapmotor B10: wat zijn de sterktes en zwaktes van deze betaalbare elektrische SUV?

Vanaf slechts 29.900 euro is de Leapmotor B10 scherp geprijsd voor een elektrische SUV. Maar is dat z’n enige troef? En vooral: welke nadelen schuilen er achter dat aantrekkelijke prijskaartje?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

15 December 2025

Advertentie

Ter herinnering: Leapmotor is een Chinees merk dat eind 2023 werd opgenomen in het Stellantis-universum. Via deze Frans-Italiaans-Amerikaanse autogroep worden de Chinese modellen van Leapmotor nu ook in Europa verdeeld. Na de kleine stadswagen T03 (3,62 m), en de grote SUV C10 (4,74 m), ook verkrijgbaar met range-extender op benzine als C10 REEV, volgt nu een elektrische SUV in het populaire compacte segment (4,52 m): de B10. Na een eerste kennismaking in oktober, hebben we nu een week met deze auto gereden in België. Wat viel er op?

Zijn pluspunten:

1. Zijn royale binnenruimte

Laten we beginnen met een onmiskenbare troef: ondanks zijn compacte buitenafmetingen (precies 4.515 mm lang, vergelijkbaar met de BMW iX1 of de Skoda Elroq), biedt deze elektrische SUV een bijzonder ruim interieur. Dat merk je vooral op de achterbank, waar je heel wat beenruimte krijgt. Bovendien zorgen de volledig vlakke vloer en de redelijk platte achterbank ervoor dat je met drie personen comfortabel achterin kunt zitten, zeker als je de centrale armsteun omhoogklapt. Dit maakt van de auto een gezinsvriendelijke en betaalbare elektrische SUV. Al moeten we volledigheidshalve wel vermelden dat de kofferruimtes achteraan (430 l) en vooraan (25 l) eerder gemiddeld zijn.

 

Auto-interieur, achterbank met opklapbare armsteun en bekerhouder. Moderne SUV-interieur met grijze leren stoelen en stijlvolle middenconsole. Ruime kofferbak van een blauwe elektrische auto, ideaal voor bagagevervoer.
Advertentie

2. Zijn scherpe prijs

Maar laten we er niet omheen draaien: de grootste troef van de Leapmotor B10 is zijn verhouding tussen formaat, batterijcapaciteit, uitrusting en prijs. De instapversie Pro is uitgerust met een batterij van 56,2 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik tot 361 km, en kost slechts 29.900 euro. Dat is vergelijkbaar met de basisprijs van de elektrische Renault 4 (die met zijn 4,14 m duidelijk compacter is) met een kleinere batterij van 40 kWh (308 km rijbereik). Wie mikt op de R4 met 52 kWh (408 km rijbereik), zit al aan een catalogusprijs van zo’n 33.000 euro. Terwijl je voor slechts 31.900 euro de Leapmotor B10 Pro Max kunt bestellen, uitgerust met een grotere batterij van 67,1 kWh en een rijbereik tot 434 km. Daarbovenop biedt Leapmotor een uitgebreide standaarduitrusting. Een SUV van vergelijkbaar formaat, zoals de Skoda Elroq, start boven de 35.000 euro met een 52 kWh-batterij en tikt al snel richting 40.000 euro met de 59 kWh-versie. En als we durven vergelijken met een premium model van dezelfde grootte, zoals de BMW iX1, dan beginnen de prijzen pas boven de 50.000 euro, met een batterij van 64,8 kWh.

Achteraanzicht van de Leapmotor B10 met opvallend logo en LED-verlichting. Elektrische auto HiPhi X rijdt door stedelijke omgeving met palmbomen. Lichtblauwe Leapmotor C10 SUV voor berglandschap, modern en stijlvol ontwerp.
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. Waar is de achterruitenwisser gebleven?

Natuurlijk vereist zo’n scherpe prijs enkele praktische compromissen. De eerste die ons meteen opvalt… is het opvallende (en misschien wel gevaarlijke) gebrek aan een achterruitenwisser. Bij een auto met een rechtopstaande achterklep is dat bijzonder zeldzaam. En daar is een duidelijke reden voor: met zo’n carrosserievorm wordt de achterruit al snel vuil door opspattend water en modder, vooral tijdens de herfst- en wintermaanden. Daardoor wordt het zicht naar achteren snel problematisch als je je auto niet heel regelmatig wast.

Blauw dakspoiler op een elektrische auto, strak en modern ontwerp.
Advertentie

2. Algemene ergonomie

Naast het ontbreken van een achterruitenwisser, moet je ook rekening houden met een soms omslachtige ergonomie in het dagelijks gebruik. Dat begint al bij het instappen en het starten van de wagen. De meegeleverde NFC-kaart, die qua formaat lijkt op een bankkaart, heeft geen enkele knop en wordt niet automatisch door de auto herkend als je in de buurt komt. Je moet ze dus uit je zak halen en tegen de bestuurdersspiegel houden, net zoals bij contactloos betalen. Ook voor het vergrendelen van de wagen moet je dezelfde handeling uitvoeren aan die spiegel. Eenmaal binnen in de auto kun je de kaart niet gewoon in je zak houden: om de wagen te starten, moet je ze op de draadloze oplader in de middenconsole leggen. En dan nog wordt de kaart niet altijd meteen herkend. Je kunt als alternatief wel de Leapmotor-app downloaden. Maar is dat echt handiger dan een volwaardig handsfree instap- en startsysteem?

Glanzende zwarte zijspiegel met reflectie van stedelijke architectuur, scherp gesteld op elegante details. Verfijnde ventilatie en moderne console in een luxe auto-interieur.
Advertentie

3. Alles draait rond het scherm

Nog binnen het thema van de algemene ergonomie merken we op dat Leapmotor heeft gekozen voor een allesomvattend centraal scherm. Net zoals bij Tesla moet je alles via het aanraakscherm bedienen, zelfs basisfuncties zoals het afstellen van de buitenspiegels. Je kunt wel een favoriete snelkoppeling instellen op een programmeerbare knop op het stuur, maar het blijft een feit dat er nauwelijks fysieke knoppen zijn, wat het gebruik niet altijd eenvoudiger maakt. En over dat scherm gesproken: momenteel zijn Android Auto en Apple CarPlay nog niet compatibel met het infotainmentsysteem van Leapmotor. Dat zou met een toekomstige update moeten veranderen, maar voorlopig is het dus nog niet beschikbaar.

Dashboard scherm van NIO toont elektrisch model met stadszicht op de achtergrond.
Advertentie

4. Actieve veiligheid en opdringerige rijhulpsystemen

Tot slot nog een woordje over de veiligheid. Leapmotor biedt wel degelijk een hoog algemeen veiligheidsniveau: de elektrische SUV B10 behaalde recent nog de maximale score van 5 sterren bij Euro NCAP. Toch moeten we toegeven dat de afstelling van de elektronische rijhulpsystemen nog wat verfijning mist. Zo raakt de actieve rijstrookassistent al snel de kluts kwijt op secundaire wegen, wat zich vertaalt in regelmatig getrek aan het stuur. Ook qua actieve veiligheid merk je dat deze SUV, die eerder comfortabel is afgeveerd, minder goed overweg kan met plotse richtingsveranderingen zoals bij een uitwijkmanoeuvre. Daartegenover staan wel degelijke prestaties waarmee je vlot in het verkeer mee kunt: de sprint van 0 naar 100 km/u klaart hij in 8 seconden, en de topsnelheid bedraagt 170 km/u.

Moderne elektrische SUV rijdt door zonnig stadskruispunt, Europese architectuur op de achtergrond. Interieur auto Zeekr met modern stuurwiel en geïntegreerd touchscreen.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie