Om hun basisprijs tot onder de beloofde 25.000 en 30.000 euro te krijgen, heeft Renault de ‘Urban Range’-versies uitgebracht van respectievelijk de 5 E-Tech en 4 E-Tech Electric. Al is die laatste weer over die symbolische grens gegaan, want de R4 E-Tech Urban Range staat vandaag in de configurator vanaf… 30.100 euro. Voor dat geld krijg je een compacte elektrische SUV met een batterij van 40 kWh en een WLTP-rijbereik van 308 km. Laat ons zien wat daarvan overschiet tijdens een week achter het stuur.
Toegegeven: we hebben de Renault 4 E-Tech Urban Range tijdens onze test vooral buiten de ‘Urban’ sferen gebruikt. Op de planning stond namelijk een trip van het noorden naar het zuiden van het land, 180 km enkel, en een tweede tripje naar Knokke voor de Zoute Grand Prix. Niet meteen het scenario waar Renault aan dacht bij het introduceren van deze instapversie met een kleinere batterij. Maar het gaf ons de gelegenheid om de haalbaarheid van lange afstanden te testen - en ook de ontwikkelingen van de laadinfrastructuur in België. De temperatuur schommelde trouwens rond de 10°C, wat niet ideaal is, maar ook niet nefast voor de actieradius.

225 km autonomie op de snelweg
Hoeveel bedraagt de werkelijke actieradius van de Renault 4 E-Tech Urban Range dan op de snelweg? Op de heenrit van 180 km hebben we… 80% van de batterij verbruikt. Reken dus op een rijbereik van ongeveer 225 km op de snelweg als je de batterij van 100% tot 0% leegrijdt. Idealiter vertrek je met 100% en ga je rond de 10% bijladen (10-80% in 32 minuten aan max. 80 kW). De eerste stint mag dus ongeveer 200 km lang zijn, eventuele volgende etappes (dus van 80% tot 10%) zullen beperkt blijven tot zo’n 160 km. Het reële verbruik op de snelweg bedraagt ongeveer 18 kWh/100 km.

Reëel verbruik in de praktijk blijft beperkt
En in gemengd verkeer? Naast de snelweg zakte het verbruik gelukkig zienderogen. Na onze testweek, waarin we bijna 700 km hebben afgelegd, kwam ons gemiddelde uit op 15,9 kWh/100 km. Ofwel een reële actieradius van 252 km. Dat kan ongetwijfeld nog beter met minder snelwegkilometers en bij warmer weer, maar in de winter zal het ook iets slechter worden. Gelukkig is een warmtepomp wel standaard, zelfs op de Urban Range.

Geen laadpaalstress meer zoals vroeger
Al bij al hebben we, zelfs tijdens onze lange ritten, nooit last gehad van ‘range anxiety’ of laadpaalstress tijdens onze week achter het stuur van de Renault 4 E-Tech Urban Range. De werkelijke actieradius is beperkt, maar het aanbod aan (snel)laadpalen is intussen zo gegroeid dat je in nood altijd wel ergens terecht kan. Zeker in Vlaanderen en langs de grote snelwegen. Toch zullen lange ritten wat meer planning vergen als je maar 200 km of minder kan rijden, voor je weer minstens een halfuur moet stoppen om bij te laden.

Comfort Range kan zijn meerprijs waard zijn
Als je dat regelmatig van plan bent, zouden we toch voor de R4 E-Tech Comfort Range kiezen, met een batterij van 52 kWh. Die kost 3.000 euro extra (vanaf 33.100 euro), maar dan heb je wel 300 tot 350 km aan echte actieradius, wat toch een geruststellend gevoel geeft. Maar doe je bijna enkel korte afstanden en/of heb je nog een tweede auto met meer autonomie, dan is de Urban Range meer dan voldoende voor dagelijks gebruik. Vooral omdat Renault de basisversie van de 4 een motor van 90 kW (122 pk) heeft gegeven, in plaats van slechts 70 kW (95 pk) in de R5 E-Tech Urban Range. Op een wagengewicht van slechts 1,4 ton zorgt dat voor meer dan behoorlijke acceleraties en hernemingen.













