In 2022 liet Lexus de Electrified Sport Concept los op de wereld, een elektrische supercar waarbij rijplezier centraal stond. Met als logische conclusie dat de opvolger van de legendarische Lexus LFA elektrisch zou worden. Maar nu heeft het Japanse merk de Sport Concept meegebracht naar de The Quail tijdens de Monterey Car Week 2025. Opnieuw een supercar, opnieuw zonder uitlaatpijpen… maar intussen hebben we wel de prototypes van de Lexus LFR met een V8 kunnen zien en horen op het Goodwood Festival of Speed! Hoe zit het nu?
Twee supercars: één op benzine en één elektrisch
Onze gok? Lexus werkt aan twee toekomstige supercars. De Lexus LFR komt als eerste, mogelijk nog dit jaar, en is gebaseerd op de Toyota GR GT3 Concept. Het is dus een hardcore sportwagen als homologatiemodel voor de volgende generatie GT3-racers van Toyota en/of Lexus, als opvolger van de oude Lexus RC F GT3. De Toyota GR Supra heeft namelijk nooit een GT3-raceversie gekregen, en dus is het hoog tijd voor een nieuwe generatie racewagens. Die kan dan meestrijden om de overwinning van de 24 Uur van de Nürburgring en tal van andere races.


Beperkte oplage en hoge prijs?
Lexus zou de Mercedes-AMG GT als maatstaf hebben genomen bij de ontwikkeling van de LFR. We weten ook al dat hij een biturbo-V8 onder zijn lange motorkap krijgt, mogelijk zelfs in een hybride opstelling voor het straatmodel. Over de prijs is nog niets bekend, maar het zou goed kunnen dat de Lexus LFR slechts in een beperkte reeks wordt gebouwd, net als de LFA. Volgens de FIA moeten er slechts 10 productiewagens per jaar worden gebouwd om te voldoen aan de GT3-homologatieregels, dus die oplage kan zeer beperkt worden gehouden. In dat geval zal de Lexus LFR waarschijnlijk minstens 500.000 euro kosten.

Elektrische supercar met solid-statebatterij
Maar er komt ook nog een tweede, volledig elektrische supercar van Lexus. Vermoedelijk pas tegen het einde van het decennium, want Lexus wacht nog op vastestofbatterijen om het prestatieniveau hoog en het gewicht laag te kunnen houden. Toyota kondigde eerder al aan dat de eerste productiemodellen met vastestofbatterij in 2027 of 2028 op de markt komen (met 1.000 km autonomie!). Of deze nieuwe supercar van Lexus het eerste model wordt met een solid-statebatterij, weten we nog niet, maar hoe dan ook is het nog enkele jaren wachten.

En deze Lexus Sport Concept dan? Die lijkt een voorproefje te geven op het design van beide toekomstige supercars van Lexus. Reken dus op een laag en breed silhouet, met een lange motorkap en een strike tweezits configuratie in het interieur. We zien er ook enkele elementen in terug van de oude LFA, met name de L-vormige lichtsignatuur vooraan en de gebeitelde schouderlijn.