Vergeet de 24 uur van Le Mans: de beste etmaalrace ter wereld is misschien wel die van de Nürburgring. De grote merken met hun hypercars zijn er niet te vinden, maar dat zorgt voor des te meer toegankelijkheid, sfeer en spanning. We gaan op ontdekkingstocht in de Groene Hel.

Hoewel dit artikel op z’n minst deels een pleidooi moet worden om naar Nürburg af te zakken in juni 2025, moeten we toegeven dat meer publiciteit niet per se nodig is. Maar liefst 240.000 toeschouwers zijn dit jaar afgezakt naar de Eifel, en toevallig allemaal net op de weg die wij moeten nemen naar onze overnachtingsplaats. Alle gekheid op een stokje: wegens tijdsgebrek konden we pas zaterdagochtend vertrekken naar de Nürburgring, en dat is meteen de eerste fout die we hebben gemaakt. Aan reserveringen wordt er namelijk niet gedaan voor de 24 uur, werkelijk alles is op basis van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’: de parking, de kampeerterreinen en zelfs de grandstands zijn voorbehouden voor de snelsten.

Klassiekers en moderne wagens

Niet dat je drie dagen met je duimen moet zitten draaien als je al op donderdag toekomt tijdens het raceweekend. Al vanaf 8:30 ’s ochtends zijn er auto’s op de baan te vinden, met als opwarmers de Tourenwagen Legenden (DTM-auto’s en andere touringcars uit de jaren ’80, ’90 en 2000) en de 24h Classic Rennen, meer dan 200 klassieke racewagens gaande van Porsche 911 RSR’s tot Mercedes 190E 2.5 16’s die een mini-uithoudingsrace van 3 uur afleggen. Voor nostalgici is dit misschien al reden genoeg om naar het raceweekend van de 24 uur te komen! En natuurlijk zijn er ook nog de oefensessies en kwalificaties van de deelnemers, waardoor er bijna altijd wel actie is op de piste.

Leer uit onze fouten

Maar zoals hierboven beschreven, hebben wij de fout gemaakt om pas zaterdag naar het circuit te komen. Erger nog: we hadden niet opgezocht waar we met ons ticket terecht konden. Leer dus uit onze fouten en koop je ticket op voorhand, waarna je aan de infobalie aan het hoofdgebouw de lange rij kan ontwijken en gemakkelijk je polsbandje kan ophalen. Waar je dan terecht kan met een gewoon ticket? Wel... overal! Elk ticket biedt namelijk toegang tot elke openbare tribune, en zelfs tot de paddock en de startgrid voor aanvang van de race! Een ongelooflijke laagdrempeligheid, zeker als je bedenkt dat het duurste weekendticket slechts 70 euro kost. En ook de campingprijzen zijn redelijk, maar je moet vroeg toekomen om de beste plekjes te vinden.

Klokslag 16 uur op zaterdag worden de zowat 130 auto’s in de 25(!) verschillende klasses, met als snelste deelnemers de GT3-racers van Porsche, Mercedes, Audi, BMW, Aston Martin en Lamborghini, losgelaten op het 25,3 km lange circuit – de 24 uur worden namelijk gereden op een combinatie van het GP-circuit en de Nordschleife. Maar gek genoeg zijn het niet de GT3-wagens die het meeste applaus krijgen: het is de bescheiden Dacia Logan, een publieksfavoriet die vorig jaar aan diggelen werd gereden door een ongeduldige koploper, die de handen op elkaar krijgt elke keer dat hij aan een vrij traag tempo onze tribune passeert.

Uitkijken naar onze favorieten

Omdat er 25 klasses zijn, heeft iedereen natuurlijk zijn favoriete auto om te supporteren. Wij kijken uit naar de twee Mini’s van Bulldog Racing. Niet enkel omdat Mini ons heeft meegebracht naar de race, maar ook omdat het om de nieuwe generatie Mini John Cooper Works gaat, met bijpassende camouflagekleuren, aangezien het model pas later dit jaar officieel wordt voorgesteld. En ook Volkswagen heeft voor de Groene Hel gekozen om de nieuwe (en bijna ongewijzigde) Golf GTI Clubsport voor te stellen, waarvan de TCR-versie meestrijdt in het deelnemersveld. Daarnaast rijdt er ook een team simracers/YouTubers mee (Jimmy Broadbent, Steve Alvarez Brown en Misha Charoudin) met de BMW M4 GT4 van Bilstein, waarmee nogmaals wordt bewezen dat de stap van simracen naar het echte circuit geen onoverkomelijke is.

De natuur is baas

En dan begint de mist op te komen. Al vanaf tien uur ’s avonds begon het wat te nevelen, om 23:23 werd de race officieel stilgelegd vanwege de slechte zichtbaarheid. Dat is niet enkel levensgevaarlijk in de vele blinde bochten op het circuit, maar ook de reddingshelikopter kon niet meer vliegen, waardoor de organisatie moest kiezen voor de veiligheid. Pas ten vroegste om 7 uur ’s ochtends zou de race hervatten. Niet dat dat de feestvierders op de campings tegenhoudt, maar het gebrul van de wagens op het circuit viel wel stil en garandeerde ons een normale nachtrust.

24-uursrace, waarvan 7 uur gereden...

En ook toen we de volgende ochtend ontwaakten, was het nog verdacht stil. Een blik naar de buitenwereld vertelde ons genoeg: met amper 20 meter zichtbaarheid en geen zicht op verbetering, was er niet veel kans dat de race snel hervat zou worden. Na 6 uur twijfelen werden er nog 5 rondjes gereden achter de Safety Car, alvorens er met de geblokte vlag werd gezwaaid en de allerkortste ‘24’ uur van de Nürburgring ooit tot een einde kwam. De Audi R8 van Scherer PHX werd de eindoverwinnaar, en ook de nieuwe Mini JCW eindigde als eerste in zijn klasse! De YouTubers wisten als tweede in hun klasse te eindigen, al hadden ze de snelheid om te winnen. 

Voor herhaling vatbaar

Wat we hebben overgehouden aan ons bezoek? Ten eerste: een onvergetelijke ervaring. De 24 uur van de Nürburgring wordt ook wel ‘het grootste racefestival’ genoemd, en dat kunnen we alleen maar beamen. De sfeer naast het circuit is geweldig, met campings en uitkijkpunten vol raceliefhebbers die volledig voorzien zijn op een heel weekend kijken en feesten. Enige voorbereiding en planning zijn gewenst – vraag maar aan de blaren op onze voeten – maar qua ervaring voor fans komen er maar weinig races van dit kaliber in de buurt, en dat op slechts een drietal uur rijden van bij ons. Of we zouden terugkeren? Ongetwijfeld! Maar dan wel met een goede kampeerplaats of een fiets...