BMW heeft van de autoriteiten de DCAS-homologatie ontvangen voor zijn nieuwste generatie rijhulpsystemen, ontwikkeld voor modellen uit de ‘Neue Klasse’. De elektrische SUV iX3 2026 is het eerste model dat ermee op de markt verschijnt. Die introduceert het systeem ‘Highway Assistant’, dat handsfree rijden mogelijk maakt en rijstrookwissels toelaat door simpelweg in de juiste buitenspiegel te kijken. Wat betekent dat concreet?
Inhalen met een blik
Er bestaan verschillende niveaus van autonome rijtechnologie, die volgens duidelijke criteria worden ingedeeld. Het nieuwe systeem van BMW valt nog steeds onder niveau 2. Dat betekent dat de bestuurder te allen tijde alert moet blijven en klaar moet zijn om de controle terug over te nemen. Je kan dus nog niet achteroverleunen om een film te kijken of een dutje te doen onderweg. Toch zorgt deze nieuwe goedkeuring van de BMW Group voor een duidelijke stap vooruit: je kan nu je handen comfortabel op je schoot leggen en een inhaalmanoeuvre starten door simpelweg naar de juiste buitenspiegel te kijken.
Highway Assistant
Het nieuwe systeem heet ‘Highway Assistant’. Deze rijhulp is goedgekeurd in Duitsland, maar zal ook in andere Europese landen, waaronder België, beschikbaar zijn vanaf de lancering van de iX3. Bij geactiveerde Highway Assistant mag de bestuurder op snelwegen permanent de handen van het stuur nemen, tot een snelheid van 130 km/u. Hoewel het stuur losgelaten mag worden, moet de bestuurder wel alert blijven en klaar zijn om indien nodig in te grijpen. De auto kan automatisch van rijstrook wisselen om in te halen of terug in te voegen, maar de bestuurder moet die actie wel bevestigen. En dat kan nu eenvoudig door even naar de relevante buitenspiegel (links of rechts) te kijken en zelf te controleren of het veilig is.

City Assistant
Vanaf de marktintroductie van de BMW iX3 2026 mag in Duitsland ook de ‘City Assistant’ geactiveerd worden. Voor België is er voorlopig nog geen exacte datum vastgelegd. Met deze functie wordt de iX3 ook in stedelijke omgevingen een stuk slimmer. Het systeem kan bijvoorbeeld zelfstandig stoppen voor rood licht en weer vertrekken zonder tussenkomst van de bestuurder. In eerste instantie zal deze functie alleen in Duitsland beschikbaar zijn, maar BMW kondigt aan dat er later nog uitgebreidere functies voor complexe stadssituaties worden toegevoegd. Die zullen via software-updates op afstand (over-the-air) uitgerold worden, zonder dat een garagebezoek nodig is.













