of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Kia EV4 Fastback (2025), is de lengte toch belangrijk?

{"fr":"Kia EV6 gris roulant sur une autoroute sinueuse entourée de montagnes.","nl":"Grijze Kia EV6 rijdend op een bochtige snelweg omgeven door bergen."}
{"fr":"","nl":""}
1/18

Kia EV4 Fastback 2025: test, prijs, configuratie

Test: Kia EV4 Fastback (2025), is de lengte toch belangrijk?

Kia verdubbelt zijn carrosserieaanbod met de nieuwe EV4. Als alternatief voor de klassieke EV4 Hatchback is er nu ook deze EV4 Fastback met een merkbaar verlengde achterzijde. Maar behalve dat opvallende design: wat biedt deze langere versie nu echt meer?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

7 November 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Over smaak valt niet te twisten. Zeker niet van het ene continent naar het andere. Daarom besloot Kia om zijn nieuwe EV4 uit te rusten met een klassieke achterklep voor de Europese markt. De EV4 Hatchback, gebouwd in Slowakije, zou zo het gros van de bestuurders aan deze kant van de wereld moeten aanspreken. Maar omdat Kia ook een aparte, verlengde sedanversie (de Fastback) ontwikkelde voor markten die dol zijn op deze lijn, was de verleiding blijkbaar te groot om hem hier niet gewoon ook in de catalogus op te nemen.

Design - Kia EV4 fastback

Opposites United

Geen verrassing: de hele voorkant van de EV4 Fastback is identiek aan die van zijn Hatchback-broer. In grote lijnen zie je hetzelfde futuristische en hoekige "Opposites United"-design dat Kia toepast op zijn andere EV-modellen (EV3, EV5, EV6 en EV9). De vierdeurs onderscheidt zich vooral aan de achterzijde, waar het achterste overhang zonder compromissen is verlengd. Die meet meer dan een meter!

30 cm extra… dat is niet niks!

De 30 centimeter extra koetswerk van de EV4 Fastback (4,73 m) ten opzichte van de EV4 Hatchback (4,43 m) werden volledig toegevoegd achter de achteras. De wielbasis blijft exact gelijk (2,82 m) bij beide versies. Het achteroverhang groeit zo van 79 cm tot 109 cm. Dat is niet niets – noch qua proporties, noch om in een parkeerplaats te geraken. Ter vergelijking: 4,73 meter is exact de lengte van de nieuwe Mercedes CLA. Of het ontwerp van de Kia geslaagd is, mag iedereen voor zich belissen. Feit is dat de designers de achterzijde niet hebben proberen te verzachten of de wagen een sensuele coupévorm te geven (de hoogte daalt slechts met 5 mm). Het design is dus uitgesproken en zal vooral in de smaak vallen bij wie graag met iets anders rijdt.

Ook GT-Line, maar specifieke kleuren

De drie velgontwerpen (17 of 19 inch) die beschikbaar zijn op de Fastback, zijn dezelfde als op de Hatchback. Beide modellen kunnen ook worden aangekleed met de GT-Line-uitvoering, met sportievere accenten als topversie. Op vlak van lakkleuren zijn er wel verschillen: de Fastback onderscheidt zich met onder andere de kleur Yacht Blue, beschikbaar in metallic of matte afwerking.

Kia EV5 grijs achteraanzicht, modern design, geoparkeerd voor architecturale gevel. Grijze Kia EV6 geparkeerd voor een modern gebouw, futuristisch en stijlvol ontwerp. Blauwe elektrische Kia EV4 GT-Line geparkeerd voor een moderne muur.
Advertentie

Gebruiksgemak - Kia EV4 fastback

30 inch aan schermen

Het dashboard van de EV4 Fastback is identiek aan dat van de EV4 Hatchback en de EV3. Je vindt dus drie displays met een totale schermoppervlakte van bijna 30 inch: 12,3 inch voor het digitale instrumentenpaneel achter het stuur; 5,3 inch voor het kleine schermpje van de airco (helaas deels verborgen achter het stuur tijdens het rijden) en een centraal infotainmentscherm van 12,3 inch. Dat laatste is draadloos compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De Fastback is niet beschikbaar in de instapuitvoering Business, zoals de Hatchback, maar begint bij Business Plus. Daardoor krijg je standaard al zaken als draadloos opladen en Digital Key 2.0. Die laatste laat je toe je smartphone te koppelen met de Kia-app en te gebruiken als sleutel.

Variabele materiaalkeuze

De ergonomie van de bestuurderspost is over het algemeen overtuigend. Er is een goede balans tussen aanraakbediening en fysieke knoppen, bijvoorbeeld voor het geluid of de airco. Het dashboard ziet er modern uit en is behoorlijk verzorgd. Je vindt er vooral aangename, zachte kunststoffen, maar er zijn ook enkele hardere, minder kwaliteitsvolle kunststoffen aanwezig, vooral ter hoogte van de middenconsole.

Royale zitruimte…

Hoewel de Fastback geen extra ruimte biedt aan de achterpassagiers ten opzichte van de Hatchback, valt daar weinig op aan te merken. De ruime wielbasis van meer dan 2,8 meter zorgt in beide gevallen voor veel beenruimte achterin. Vier grote volwassenen kunnen comfortabel meereizen in de Kia EV4. Dankzij de volledig vlakke vloer kan ook een vijfde passagier in het midden plaatsnemen indien nodig. Let wel: de rugleuning van de achterbank is vrij schuin en kan niet in hoek worden versteld.

… en diepe koffer

Het grote verschil tussen beide koetswerken zit natuurlijk in de kofferruimte. De Fastback biedt een duidelijk diepere, maar iets minder toegankelijke laadruimte. Een grote achterklep is handiger om grote voorwerpen in te laden, maar de EV4 Fastback heeft wel een brede opening dankzij de opzij geplaatste achterlichten. De opening is vooral in de hoogte beperkt. Op papier is het laadvolume 55 liter groter: 490 liter tegenover 435 liter bij de Hatchback. In de praktijk profiteer je vooral van de extra lengte in de koffer. Dat is handig om koffers achter elkaar te stapelen of dozen in te schuiven. Maar wil je enkel een paar kleine pakjes kwijt, dan moet je haast in de koffer kruipen (en je broek vuil maken aan de bumper) om ze eruit te halen. Een uitschuifbare laadvloer zoals bij sommige grotere berlines was hier welkom geweest. En zolang we toch bezig zijn: de Kia EV4 heeft geen frunk onder de motorkap, in tegenstelling tot andere EV-modellen van het merk.

Interieur van de Kia EV6 met modern digitaal dashboard en multifunctioneel stuur. Moderne interieur van een Hyundai Ioniq 5 met centraal touchscreen en zwarte leren stoelen. Auto-interieur met zwarte leren achterbank, modern en ruim ontwerp.
Advertentie

Rijervaring - Kia EV4 fastback

Perfect afgestemde prestaties

Qua aandrijflijn maakt het geen verschil of je voor de Fastback of de Hatchback kiest. Beide modellen bieden bij lancering dezelfde aandrijving: een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 283 Nm die de voorwielen aandrijft. Daarmee is de Kia vlot genoeg: van 0 naar 100 km/u in minder dan 8 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Je wordt niet in je stoel gedrukt bij het optrekken, maar de elektrische aandrijving is soepel, goed geïsoleerd en eenvoudig te doseren. Via de schakelpaddles aan het stuur kies je gemakkelijk uit verschillende niveaus van regeneratief remmen, en je kan ook i-Pedal activeren voor rijden met één pedaal. Je hoeft daarbij niet verplicht voor het sterkste regeneratieniveau te kiezen: ook met een matige of lichte remwerking komt de wagen tot stilstand. Daardoor kun je het rempedaal vaker links laten liggen, zowel in de stad als op landelijke wegen of autosnelwegen.

Rijbereik van de Kia EV4 Fastback

Qua batterij zijn dezelfde modules beschikbaar als op de Hatchback: 58,3 kWh (standaard) of 81,4 kWh (Long Range). Dankzij zijn gunstigere aerodynamische vorm haalt de Fastback op papier iets betere WLTP-cijfers: 456 km en 633 km tegenover respectievelijk 440 km en 625 km voor de Hatchback (zelfde uitrustingsniveau Business Plus). In de praktijk haal je die cijfers enkel met een erg zuinige rijstijl. Tijdens een rit met gemengd gebruik, waaronder enkele stukken snelweg zonder ons in te houden qua snelheid, noteerden we een verbruik van 18 kWh/100 km met de grote batterij. Dat komt neer op een realistisch rijbereik van 450 km. Op rustigere wegen zakte het verbruik zelfs onder de 16 kWh/100 km, goed voor meer dan 500 km autonomie.

400 volt-platform

De 400 volt-architectuur van het E-GMP-platform dat hier gebruikt wordt (net als bij de EV3) maakt geen supersnel laden mogelijk zoals bij de 800 volt-versies van de EV6 en EV9. Dat is zacht uitgedrukt, want het snelladen via gelijkstroom blijft beperkt tot 100 kW bij de kleine batterij en 120 kW bij de grote. Een laadbeurt van 10 tot 80% duurt dus minstens een half uur. De boordlader ondersteunt wisselstroom tot 11 kW, wat neerkomt op ongeveer 5 tot 7 uur laden afhankelijk van de gekozen batterij.

Efficiënt weggedrag

Tot slot verraste het rijgedrag van de EV4 Fastback ons positief. We vreesden dat het rijcomfort wat minder afgestemd zou zijn op Europese smaken, want enkel de Hatchback werd daarvoor specifiek afgesteld. Maar dat viel erg goed mee. De EV4 Fastback is geen sportwagen, maar biedt een geslaagd compromis tussen koetswerkcontrole en veercomfort.

Kia EV6 grijs langs kustweg met uitzicht op zee, aerodynamisch ontwerp. Grijze Kia EV9 op een kronkelige weg met heuvels op de achtergrond. Grijze Citroën ë-C4 X op kustweg, modern en gestroomlijnd ontwerp.
Advertentie

Budget - Kia EV4 fastback

Wat kost de Kia EV4 Fastback in België?

Voor 30 cm extra koetswerk vraagt Kia zo’n 1.600 euro extra. In Business Plus-uitvoering kost de EV4 Hatchback 44.290 euro, tegenover 45.890 euro voor de Fastback met dezelfde batterij van 58,3 kWh. Wie de grotere batterij wil, betaalt nog eens 5.100 euro extra. Daarmee komt het startbedrag van de Kia EV4 Fastback Long Range op 50.990 euro. De GT-Line met grote batterij kost 53.790 euro. Ter vergelijking: een elektrische berline van hetzelfde formaat met een premiumbadge, zoals de Mercedes CLA, kost tussen 58.443 en 63.283 euro met zijn 85,5 kWh-batterij.

Rijke standaarduitrusting

Zoals gezegd is de Fastback niet beschikbaar in de basisuitvoering Business. Door te starten vanaf Business Plus krijg je meteen een erg complete standaarduitrusting. De meest aangename snufjes zijn onder andere de warmtepomp, vier verwarmde zitplaatsen, verwarmd stuur, matrix LED-koplampen, achteruitrijcamera, het uitgebreide infotainmentsysteem en alle moderne rijhulpsystemen.

Hoe veel kosten de opties voor de Kia EV4 Fastback

Onder de beschikbare opties vinden we de voorbereiding voor de V2X-functie (met V2L-adapter) aan 800 euro. Verder zijn er het Advanced Drive-pakket (1.500 euro) met onder meer 360°-camera en automatische parkeerhulp op afstand, en het Premium-pakket (2.200 euro) met onder andere ventilatie op de voorstoelen, head-updisplay en Harman Kardon-audio. Metaalkleuren kosten 800 euro, matte lak 1.800 euro. Het glazen schuifdak is optioneel voor 800 euro.

Verdict - Kia EV4 fastback

De Kia EV4 Fastback is gericht op bestuurders die graag opvallen. Zijn atypische verschijning en de vermoedelijk beperkte verspreiding in onze regio zorgen ervoor dat je er niet snel twee van zal zien op de weg. Verder behoudt hij alle kwaliteiten van de EV4 Hatchback, en zelfs van neefje EV3, in een koetswerk dat uitnodigt om koffers in te laden voor een lange reis. En dat kan perfect, dankzij zijn grote batterij en comfortabel rijbereik.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie