Als pionier van de monovolumes moest de Renault Espace zich met de tijd noodgedwongen aanpassen aan de heersende SUV-trend. Eerst voorzichtig, met de Espace 5 met crossoverlook, en daarna resoluut, met de zesde generatie die in 2023 werd gelanceerd en recent werd opgefrist voor modeljaar 2025. Na een volledige testweek is het tijd om de balans op te maken van de plus- en minpunten van de vernieuwde Renault Espace 2025.
Wat zijn de sterktes van de Renault Espace 2025?
Competitieve prijs
Ondanks de lichte opfrissing van het nieuwe modeljaar heeft Renault de prijs van zijn grote gezins-SUV niet verhoogd. De Espace is enkel beschikbaar als full hybrid met 200 pk en start in België vanaf 41.900 euro in de reeds rijk uitgeruste Techno-uitvoering met 5 zitplaatsen (43.900 euro voor de versie met 7 zitplaatsen). Dat is scherp geprijsd in vergelijking met SUV’s van gelijkaardig formaat met mild-hybrid technologie, zoals de Skoda Kodiaq (vanaf 47.695 euro, 150 pk), de Peugeot 5008 (vanaf 43.385 euro, 145 pk) of de Volkswagen Tayron (vanaf 48.860 euro, 150 pk). Ook de duurdere uitrustingsniveaus blijven redelijk geprijsd: Esprit Alpine (44.900 euro) en Iconic (46.900 euro), met een bijzonder volledige uitrusting.

Kofferruimte
Met zijn 4,72 meter is de Espace bijna 20 cm langer dan zijn kleine broer, de Renault Austral (4,53 m). En dat vertaalt zich in een flinke laadruimte. In de basisconfiguratie met 5 zitplaatsen bedraagt het koffervolume 692 liter. Dankzij de standaard verschuifbare achterbank (22 cm) kan dat oplopen tot 943 liter, terwijl er nog steeds vijf personen mee kunnen. Bij de 7-zitsvariant nemen de derde zitrij en hun opklapbare stoeltjes wat ruimte in, zelfs wanneer ze zijn ingeklapt: in dat geval is er 520 tot 782 liter beschikbaar. Gebruik je alle zeven zitplaatsen, dan blijft er nog 212 liter over.

Infotainment en uitrusting
Het OpenR Link-infotainmentsysteem met Google-interface werkt intuïtief en komt met twee royale schermen: 12 en 12,3 duim. Google Maps is geïntegreerd voor een efficiënte ingebouwde navigatie, maar Android Auto en Apple CarPlay zijn ook draadloos beschikbaar. Pluspunt: Renault behoudt fysieke knoppen voor onder meer de airco en de uitschakeling van sommige rijhulpsystemen. De uitrusting is verder royaal met zaken zoals Matrix LED-koplampen, head-up display en zelfs bestuurdersherkenning voor een gepersonaliseerde welkomst aan boord. Nieuw op de Espace voor modeljaar 2025 is ook het Solarbay-dak: een dimbaar panoramisch glazen dak van bijna 2 m², zonder verduisteringsgordijn maar met segmentgewijze tintregeling via vloeibare kristallen. Chique, maar met een prijskaartje van 1.500 euro.



Wendbaarheid
De 4Control Advanced-vierwielsturing van Renault is standaard op de Esprit Alpine en Iconic. Dit systeem verkleint de draaicirkel van 11,6 naar 10,4 meter, wat het manoeuvreren in de stad of parking een pak eenvoudiger maakt, ondanks het forse formaat. Bij dynamischer rijden zorgen de meesturende achterwielen bovendien voor een opvallend scherp instuurgedrag. Het is bijna verrassend pittig voor een SUV van dit kaliber, mede dankzij de licht bekrachtigde maar directe stuur (2,3 omwentelingen van uiterste tot uiterste).
Verbruik en rijbereik
De enige beschikbare aandrijflijn is een zelfopladende full hybrid E-Tech met 200 pk, opgebouwd rond een kleine 1.2 liter driecilinder benzinemotor en twee elektromotoren. Ondanks dat de aandrijflijn soms wat onstuimig aanvoelt (zie verder), is het verbruik bijzonder gunstig. Op autosnelwegen is een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km haalbaar, wat in combinatie met de 55 liter grote benzinetank zorgt voor een rijbereik van rond de 1.000 km tijdens de grote vakantieritten. In gemengd gebruik blijft het verbruik gemiddeld rond de 6,5 l/100 km, wat nog steeds erg redelijk is voor een grote SUV met 7 zitplaatsen en een dergelijk comfortniveau.

Wat zijn de minpunten van de Renault Espace 2025?
Strakke demping
Hoewel het algemene comfort best goed is, met een verzorgde geluidsisolatie (verbeterd voor 2025 dankzij dikkere zijruiten en extra isolatie), comfortabele zetels en veel ruimte, stelt het onderstel soms wat teleur. De demping op oneffenheden kon beter, zeker op ons testmodel in Iconic-uitvoering met 20-duims velgen. Maar dan nog had Renault de wegligging iets zachter mogen maken, gezien de familiale insteek van het model.
Transmissie durft schokken
De hybride E-Tech-aandrijflijn met 200 pk maakt gebruik van een speciale versnellingsbak zonder synchronisatie of koppeling, met 15 mogelijke combinaties tussen 4 verzetten voor de verbrandingsmotor en 2 voor de hoofdelektromotor. Op papier indrukwekkend, maar in de praktijk voelt de aandrijflijn soms nog onbehouwen aan. Er zijn af en toe haperingen bij het schakelen of accelereren. Op de Austral met dezelfde aandrijving werkte dit systeem al iets verfijnder. Het lijkt erop dat Renault nog wat werk heeft aan de softwarekalibratie voor de Espace.

Meerprijs en bruikbaarheid van de derde zitrij
Voor de optionele derde zitrij vraagt Renault 2.000 euro extra, meer dan wat de meeste andere volumemerken aanrekenen. Omdat de basisprijs scherp is, valt dat nog te verantwoorden. Minder vergevingsgezind zijn we over het comfort van die laatste zitrij: die doet denken aan een paar klapstoeltjes, die eerder geschikt zijn voor kinderen dan voor volwassenen. De ruimte op de derde rij is beperkt, vooral qua hoofdruimte. Wie de Espace nog als volwaardige zevenzitter in de geest van de originele monovolume ziet, komt hier enigszins bedrogen uit.













