De Corolla Cross werd gelanceerd in 2020, maar kwam pas twee jaar later naar België. Het is niets meer en niets minder dan de SUV-versie van de iconische middenklasser van Toyota. Een afgeleide die onlangs een facelift kreeg… die hem echter niet al te veel heeft verbeterd.
Design - Toyota Corolla Cross
Moderner… en sportiever!
3 jaar na zijn aankomst in Europa, maar 5 jaar na zijn debuut in het globale gamma van Toyota, geniet de SUV Corolla Cross van een facelift om up-to-date te blijven. Op uiterlijk vlak vertaalt zich dat in een nieuwe neus, die meer lijkt op die van de C-HR+ en bZ4X 2025. We zien onder meer een hertekende voorbumper en grille, net als nieuwe koplampen met een unieke lichtsignatuur. Achteraan is de Toyota Corolla Cross facelift te herkennen aan zijn modernere lichtblokken. De Japanse SUV is echter nog steeds 4,46 m lang, 1,825 m breed en 1,62 m hoog… op de nieuwe GR Sport-uitvoering na! Die ziet er visueel sportiever uit, met specifieke bumpers en velgen, en verlaagt ook de ophanging van de Corolla Cross met 10 mm.
Enkel de middenconsole
In het interieur is er minder nieuws, enkel de middenconsole is anders geworden. Die is wel volledig hertekend en krijgt een nieuwe transmissiepook, een extra opbergvak voor je smartphone, een nieuw uitschuifbaar opbergvak en nieuwe bekerhouders. Toyota heeft echter geen moeite gestoken in het opwaarderen van de materialen aan boord. Dat is dus nog steeds geen sterkte van de Corolla Cross 2025, integendeel zelfs… Gelukkig zit het interieur wel stevig in elkaar, ondanks de vele harde plastics.



Gebruiksgemak - Toyota Corolla Cross
Een klein beetje digitaler
Ook qua technologie aan boord zijn de evoluties miniem in de Toyota Corolla Cross facelift. De schermen zijn enkel iets gemoderniseerd. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau krijgt de Japanse SUV nu een centraal aanraakscherm van 10,5 inch en een digitaal instrumentarium van 12,3 inch. Dat is nog steeds even personaliseerbaar als vroeger (misschien zelfs iets té), en krijgt ook een nieuwe reeks animaties. Het centrale touchscreen draait dan weer op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Het reageert snel en is gemakkelijk in gebruik, maar de software ziet er iets te basic uit. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel standaard (en draadloos) aanwezig. En het voordeel van een ongewijzigd dashboard, is dat er nog steeds fysieke (draai)knoppen zijn voor de airco en het volume.
Nog steeds relatief krap voor een gezins-SUV
Aangezien dit maar een facelift is, verandert er niets aan de wielbasis van de Toyota Corolla Cross 2025 (2,64 m). Dat betekent dat de zitruimte op de achterbank nog steeds vrij beperkt is. Geen probleem voor kinderen en tieners, maar volwassenen van meer dan 1,80 m lang zullen met hun knieën tegen de voorzetels zitten. Dat kan beter voor een SUV van dit formaat, met toch een familiale insteek. De koffer van de Toyota Corolla Cross is ook niet enorm: van 390 liter voor de versie met vierwielaandrijving tot 473 liter voor de basismotor met voorwielaandrijving.



Rijervaring - Toyota Corolla Cross
Never change a winning hybrid
De evoluties van de Toyota Corolla Cross facelift zijn in werkelijkheid louter esthetisch, want onder de motorkap verandert er niets. De Japanse SUV biedt namelijk nog steeds de keuze tussen twee ‘zelfladende’ hybride viercilinders met een e-CVT-automaat. De basismotor is een 1.8 die een totaal van 103 kW (140 pk) en 142 Nm koppel ontwikkelt. Dat vermogen wordt exclusief naar de voorwielen gestuurd, waarmee de Corolla Cross in 9,9 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid haalt van 170 km/u.
De topmotor is een 2.0 van 145 kW (180 pk) en 190 Nm koppel. Met voorwielaandrijving is deze versie van de Corolla Cross in staat om van 0 tot 100 km/u op te trekken in 7,6 seconden, voor een topsnelheid van 180 km/u. Maar je kan met de 2.0 Hybrid ook kiezen voor vierwielaandrijving, waarmee de sprint naar 100 km/u een tiende sneller verloopt.
Nog steeds even zuinig
Qua motoren en vermogens verandert er dus niets voor de Toyota Corolla Cross 2025. Maar dat betekent ook dat hij nog steeds even zuinig is! De Japanse constructeur kondigt een officieel WLTP-verbruik aan van 5 l/100 km, en dat zowel voor de 1.8 als voor de 2.0. Dat blijken vrij realistische cijfers te zijn, want achter het stuur van ‘onze’ Toyota Corolla Cross met voorwielaandrijving haalden we een gemiddelde van 5,5 l/100 km na meer dan 750 km te hebben gereden. En daarbij hebben we nooit ons best gedaan om ecologisch te rijden. Petje af, dus, voor Toyota. Maar door de kleine benzinetank hebben we wel eens moeten tanken om deze afstand af te leggen. Merk trouwens op dat de Corolla Cross met vierwielaandrijving gemiddeld een halve liter meer verbruikt per 100 km.
Typisch rijgedrag, zowel in negatieve zin…
Het is niet helemaal eerlijk om te zeggen dat de Toyota Corolla Cross enkel uiterlijk is veranderd. De Japanse constructeur heeft namelijk ook gewerkt aan de geluidsisolatie van zijn hybride SUV. Het dak en de achterste ventilatie zijn voorzien van nieuwe materialen die voor minder lawaai en trillingen moeten zorgen. De hogere uitvoeringen krijgen ook een beter geïsoleerd dashboard om het motorgeluid te dempen. Tijdens het rijden merk je inderdaad een beetje minder lawaai van de buitenwereld. Maar zodra je iets te hard op het gaspedaal duwt, loeit de motor nog steeds even hard! Een echt kabaal dat bovendien niet per se zorgt voor een grote snelheidswinst.
De e-CVT-bak van de Toyota Corolla Cross beschikt ook over een B-modus die het regeneratief remmen stimuleert. Handig voor als de kleine batterij leeg is, maar met een volle batterij (wat vaak het geval is) remt de hybride SUV dan vaker op zijn motor om te vertragen. Het resultaat is een benzinemotor die vaker en lager in de toeren blijft hangen, wat voor nog meer lawaai en zelfs een hoger verbruik zorgt! De klassieke D-stand werkt dus beter, in combinatie met een zachte rechtervoet en het rempedaal om het afremmen te controleren.
… maar ook in positieve zin!
Kortom, de Toyota Corolla Cross blinkt niet uit door de verfijning van zijn hybride motoren. Maar qua comfort scoort hij wel sterk. Zijn ophanging is soepel, terwijl de overgang tussen benzine en elektrisch vrijwel onmerkbaar is. Toch zolang je zacht omgaat met het gaspedaal en de benzinemotor niet begint te loeien. En hoewel deze hybride SUV totaal geen sportieve aspiraties heeft, is het onderstel toch mooi gebalanceerd, met maar weinig onderstuur of rolneigingen in de bochten. Ondanks de hybride aandrijving weegt de Corolla Cross dan ook maar 1.375 tot 1.560 kg, afhankelijk van de motorisatie en uitvoering.



Budget - Toyota Corolla Cross
Hoeveel kost de Toyota Corolla Cross 2025 in België?
Naast zijn verschillende motorisaties biest de Toyota Corolla Cross ook de keuze uit vier uitrustingsniveaus: Dynamic, Style, de nieuwe GR Sport-uitvoering en Premium. De kleine 1.8 hybride is enkel verkrijgbaar op de eerste twee niveaus, wat de Toyota Corolla Cross een vanafprijs van 39.095 euro geeft in België. De krachtiger 2.0 Hybrid is op elke versie verkrijgbaar en begint vanaf 40.925 euro. Vierwielaandrijving is enkel te krijgen op de GR Sport en doet de prijs van de Corolla Cross stijgen tot 47.435 euro. Gelukkig is de Japanse SUV standaard vrij goed uitgerust en zijn er maar weinig losse opties die je nog moet aanvinken. Bovendien krijgt hij, net als elke Toyota, tot 10 jaar of 185.000 km garantie en pechbijstand.
Verdict - Toyota Corolla Cross
Hoewel we over een facelift spreken, is de Toyota Corolla Cross 2025 in werkelijkheid niet zoveel veranderd, behalve misschien op uiterlijk vlak. Een status quo die zijn voor- en nadelen heeft. Zijn ophanging is nog altijd even comfortabel, zijn verbruik is nog steeds even laag en de garantie is nog steeds royaal. Maar de materialen in het interieur zien er ook nog steeds goedkoop uit, de motor maakt nog even veel lawaai en de binnenruimte is nog steeds vrij beperkt, toch voor een gezins-SUV. Gebreken die helaas te groot zijn voor een auto die tegenwoordig in de basis al bijna 40.000 euro kost! De Toyota Corolla Cross is geen slechte auto, maar voor hetzelfde geld zijn er gewoonweg betere SUV’s te vinden, zowel op benzine, hybride en zelfs volledig elektrisch.













