Sébastien Vanhouche

17 FEB 2023

Test: Toyota Corolla, Japanse alleskunner

Kan de op het eerste gezicht beperkte update van de Toyota Corolla halverwege diens carrière ervoor zorgen dat hij even aantrekkelijk blijft?

Advertentie
Advertentie

Om de eerste helft van zijn carrière af te sluiten en de tweede helft goed te starten, krijgt de Corolla een beperkte opfrisbeurt. Heel beperkt… wat zijn looks betreft toch. Want ondanks het feit dat deze 12de generatie al enkele jaren meegaat, ziet hij er nog altijd even charismatisch uit. De update van het koetswerk blijft dan ook beperkt tot een nieuwe grille en de lichtblokken voor- en achteraan die een opfrisbeurt krijgen. De dynamischer ogende ‘GR Sport’-uitvoering krijgt dan weer een nieuwe diffuser.



Schermenfestival!

Binnenin is de afwerking nog steeds verzorgd, maar zien we vooral ook meer schermen. Het instrumentencluster is voortaan standaard een scherm van 12,3 duim, terwijl het centraal geplaatste infotainmentscherm tot 10,5 duim groot kan zijn en voorzien is van de nieuwste software van Toyota. Terwijl de navigatie soms wat helderheid mist in moeilijke situaties, oogt het geheel aantrekkelijk, is het makkelijk in het gebruik en ook gewoon degelijk. Daarnaast kan je ook gebruikmaken van Android Auto (met kabel) en Apple Carplay (draadloos). Het scherm achter het stuur is dan weer bijzonder personaliseerbaar. 



Op praktisch vlak is de interieurruimte achteraan in het vijfdeursmodel niet uitzonderlijk, maar een gebrek aan ruimte op de achterbank en in de koffer kan je de breakversie in elk geval niet verwijten. In de koffer kan je van 581 tot maximum 1.860 liter kwijt.



Meer vermogen, minder CO2

Toyota maakt van deze opfrisbeurt ook gebruik om de twee aandrijflijnen die het aanbiedt onder handen te nemen. De 1.8 liter grote instapper krijgt 18 pk extra voor een totaalvermogen van 140 pk. Daarmee accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 9,1 seconden, terwijl de CO2-uitstoot met 2 gram per kilometer daalt. De 2 liter wordt dan weer 16 pk sterker en levert voortaan 196 pk. Daarmee doet hij er nu een halve seconde minder lang over om vanuit stilstand de 100 km per uur aan te tikken: 7,4 seconden. Ondanks het gestegen vermogen daalt de CO2-uitstoot tot onder het niveau van de 1.8, met een gemiddelde WLTP-gehomologeerde uitstoot van 98 gram per kilometer. Een mooie verbetering voor een facelift. Toyota heeft dan ook niet stilgezeten, en herwerkte de verbrandingsmotor, de batterij, het energiebeheer en zelfs de olie, die voortaan voor minder wrijving zorgt. 



Maar er is meer… 

Alle rijhulpsystemen werden ook bijgewerkt om ervoor te zorgen dat je niets tekort komt. Het hoofdstuk van de technische evoluties wordt afgesloten met een intelligent systeem voor regeneratief remmen op beide motorversies, ook al krijg je bij de versnellingsbak van de 2 liter geen ‘B’-stand. In de praktijk kan je op een bochtige weg of achter een ander voertuig praktisch met enkel het gaspedaal je snelheid regelen en enkel heb je het rempedaal enkel nodig om volledig tot stilstand te komen. Niet slecht voor een hybride zonder stekker!

Alleskunner

Ondanks zijn eerder atletische look herinnert de Corolla ons er vanaf de eerste meters aan dat hij geen supercar wil zijn, maar ook geen rijdend paleis. Hij is tot zowat alles in staat, en doet alles ook goed. De stuurinrichting is communicatief en precies genoeg, en de Japanner toont maar weinig rolneigingen in de bochten, dankzij een uitstekend afgestelde ophanging en een gezond en evenwichtig onderstel. Jammer dat zijn demping wat stevig is, zonder echter oncomfortabel te worden. Gelukkig wordt dat minpuntje gecompenseerd door een goede geluidsdemping voor het interieur, al laat de motor wel van zich horen wanneer hij wat harder moet werken. En dat geldt vooral voor de 1.8. Kortom, de Corolla is een alleskunner zonder echt uit te blinken op één specifiek vlak… behalve dan wat het verbruik betreft. Toyota kondigt een WLTP-gehomologeerd verbruik aan van amper 4,4 liter/100 km, en dat zowel voor de 2 liter als voor de 1.8. Cijfers die ons zeker haalbaar lijken mits een beetje zelfdiscipline. 



Hoeveel kost hij?

Voor zijn vijfdeurs Corolla met de kleinere 1.8 hybride vraagt Toyota minstens € 32.200. Om de vruchten te kunnen plukken van de 2 liter moet je gaan voor de GR Sport of Premium topuitvoeringen. En dat gaat natuurlijk gepaard met een aanzienlijke prijsstijging, met een minimum van € 40.460. De ‘Touring Sport’ breakuitvoering, goed voor 70% van de verkoop in ons land, kost gemiddeld € 1.125 meer dan de vijfdeurs, behalve in één specifiek geval. De 2 liter is in de break immers al verkrijgbaar vanaf het ‘Style’ uitrustingsniveau. En de prijs van die combinatie start aan € 39.630.



Ons verdict 

Een charismatisch koetswerkdesign, een degelijk interieur en (zeer) goede rij-eigenschappen op alle vlakken: de Corolla weet te scoren. En hij pakt nog meer punten dankzij zijn beperkte verbruik en een garantietermijn van 10 jaar. Maar daar betaal je natuurlijk wel voor, al zijn de prijzen niet onredelijk. We kunnen dan ook concluderen dat deze update de Corolla goed doet, en dat hij nu overtuigender is dan ooit. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie